Topograful Ursuț & buldozerele lui Berceanu…

Prin benevolentia unor dă seamă și de tot buni prieteni (că mai am și din ăștia, îmi cer… iertăciune!), mi-a parvenit în redacție un… Decalog mioritic. L-am luat cu răspundere în primire și ți-l aduc la cunoștințe și domniei tale. Bașca demonstrarea lui…
 

Ochii și urechiușe. Trompa lui Eustache, la maximum. Oamenii, ca vinurile… 01. Dacă vine muntele la tine, iar tu nu ești Mahomed… FUGI!!!… E alunecare de teren. 02. O femeie care îți spune vârsta reală este fie prea tânără pentru a avea ceva de pierdut, fie prea bătrână pentru a avea ceva de câștigat din asta. 03. Numai după invidia altora îți dai seama de propria ta valoare. 04. Oamenii sunt ca vinurile. Cu timpul, fie devin din ce în ce mai buni, fie se transformă în oțet. 05. Munca nu a omorât niciodată pe nimeni, dar de ce să riști? 06. Nu este important să câștigi, este important să-l faci pe celălalt să piardă. 07. Când cineva te enervează, ai nevoie de 42 de mușchi ca să te încrunți, dar ai nevoie doar de 4 să întinzi mâna și să-i arzi una peste ochi ! 08. Întotdeauna dragostea a fost considerată mai importantă decât banii. Dar nimeni nu s-a întrebat cât costă 1 kg de prezervative. 09. Nimeni nu e destul de inteligent ca să poată convinge pe un prost că e prost. 10. Cu cât regula e mai strictă, cu atât capul care a conceput-o e mai prost. Și alte nebunii mioritice… Au făcut pod peste Dunăre în 105 și au ocupat Dacia în 106. Au pornit spre nord făcând drum imperial, drum de piatră. Între 6 și 10 metri lățime, patru straturi adâncime, 90 cm, straturi de bolovani legați cu mortar, piatră spartă mărunt, pietriș sau nisip cu grăunte mare, apoi pavimentul, lespezi șlefuite. Pe margini, borduri solide, din loc în loc, brâuri care să țină drumul strâns, rigole ca să se scurgă apa. Inginerii prospectau terenul în față. Știau morfogeodezie și respectau principiile. La numai două zile de mers, în spatele lor venea drumul. În 108 au ajuns la Napoca, apoi la Porolissum, Zalău. 450 km. În doi ani. Apoi au făcut drumurile secundare, drumuri pentru transport de marfă sau vicinale. Dar și drumuri private. În total, în Dacia au făcut peste 4.300 de kilometri de drumuri și 25 de poduri în primii ani de ocupație… Ei au stat aici 160 de ani. Nouă ne-au trebuit 1.600 de ani să facem încă pe atât. Nemții. 6.800 de kilometri s-au făcut în timpul lui Carol I, în mai puțin de 15 ani. În Transilvania, toate măsurătorile topo și hărțile s-au făcut în timpul ocupației habsburgice. Topograful Dorin Ursuț le-a studiat și a predat topografia la universitate spunând tot timpul: de fiecare dată, la verificare, cotele din hărțile intocmite de austrieci au ieșit la fix! Românii. Trei ani au lucrat la 5,6 km de drum care ocolește Gherla. În 14 august, Emil Boc, Radu Berceanu, directori locali și primarul Gherlei tăiau panglica acestei centuri ocolitoare. La cinci zile după, drumul s-a prăbușit. A alunecat terenul. Și acum se lucrează la el, iar firma care l-a făcut se obligă să plătească refacerea lui. Primarul, premierul, ministrul se obligă și ei să-i mai taie o dată panglica, pe 1 Decembrie. Până atunci avem timp să vă spunem și povestea incredibilă a acestui rateu tipic românesc. Și încă ceva. Cam cât suntem de diletanți în comparație cu romanii care ne-au făcut drumurile când au cucerit Dacia. Le-au făcut atunci și au rezistat 2000 de ani. Până când au venit buldozerele lui Berceanu… SIC! d. b.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: