Din Dealul Florenilor, mai departe…

Zbor deasupra brazilor

Dacă până acum s-a tot vorbit despre modernizarea Aeroportului Suceava, dar încă nu se știe când se va realiza acest lucru, iată că o soluție concretă în dezvoltarea turismului din Bucovina a venit din partea piloților români care au luat inițiativa amenajării aerodromului pentru aparate ușoare și ultraușoare de zbor în apropiere de Vatra Dornei, pe Dealul Floreni. Deschiderea oficială a aerodromului a avut loc sâmbătă, 31 iulie, la poalele Oușorului.
 

Dealul Florenilor

Încă de la primele ore ale dimineții de sâmbătă, Dealul Floreni a fost împânzit de iubitorii de sporturi extreme aviatice care au venit să vadă cu ochii lor măiestria piloților proprietari de aeronave ușoare sosiți din toate colțurile țării. Cei prezenți au putut admira acrobațiile aviatice ale proprietarilor de avioane, dar și zboruri cu deltaplanul, motodeltaplanul și parapanta, precum și sărituri cu parașuta. Un tânăr a ținut să urce încă de la ivirea zorilor pe Vârful Oușoru de unde a făcut un adevărat spectacol când a coborât cu parapanta. Cei mai entuziasmați au fost copiii, care s-au tot plimbat pe lângă aeronavele expuse, punând tot soiul de întrebări piloților care puneau la punct ultimele detalii pentru zbor. Un vis devenit realitate Dan Cobuz, administratorul aerodromului din Floreni, membru în Asociația Piloților și Proprietarilor de Aeronave Ușoare, are o pasiune deosebită pentru zbor încă din copilărie, el îndreptându-se spre cariera de aviație militară, iar din 2007 fiind instructor de zbor. Primul contact cu aparatele de zbor l-a avut într-o tabără de pregătire premilitară – parașutism, planor, zbor cu motor. Asociația Piloților și Proprietarilor de Aeronave Ultraușoare din România este prima asociație din domeniul aviației ultraușoare din România și a fost înființată în anul 2007, an în care în România numărul piloților de aeronave ultraușoare se ridica la 150. Acum, asociația cuprinde 90% din piloții din România. „Ideea de administrare a aerodromului ne-a venit în momentul în care am aflat de existența lui și am constatat că se pliază pe scopul nostru de a avea o rețea de aerodromuri private în întreaga țară, de pe care să se poată face turism aerian și zboruri de agrement cu solicitanții. Iar principalul motiv a fost frumusețea zonei și potențialul ei turistic intern, dar și internațional”, ne-a declarat dl Cobuz. Astfel, în scurt timp a fost încheiat un contract de administrare a terenului cu autoritățile locale, respectiv Consiliul Local, găsind un sprijin deosebit în persoana primarului din Dorna Candrenilor, Maftei Candrea. Acesta consideră că deschiderea aerodromului de la Floreni va fi un atu în dezvoltarea turismului din zonă și în promovarea resurselor turistice din acest colț de țară. Aerodromul din Floreni, cel mai înalt din țară „Aerodromul dintre brazi”, cum l-au numit piloții, se află la altitudinea de 883 de metri, fiind cel mai înalt din țară. Pista din beton a fost reactivată și trecută în registrul aeronautic, astfel încât a devenit o zonă protejată, în care nimeni nu are voie să construiască. Activitatea la aerodrom a început încă din luna aprilie, când dl Cobuz și-a adus aparatul de zbor și s-a cazat în clădirea special amenajată în apropierea pistei. Până la deschiderea oficială, toate zborurile s-au făcut pe propria răspundere a fiecărui operator aerian, dar de acum încolo acest lucru intră în responsabilitatea administratorului. 100 de lei pentru un sfert de oră de zbor Acest sport este destul de costisitor, fiecare aeronavă având, în medie, pentru zborurile de agrement, costuri de operare între 100 și 150 de euro pe ora de zbor, în funcție de cât de performant este aparatul. Dar există și varianta școlii de pilotaj la costuri mai mici. Astfel, doritorii se pot înscrie la cursuri de pilotaj (teoretice și practice), costul total fiind de aproximativ 2000 de euro. Potrivit spuselor lui Dan Cobuz, un zbor de un sfert de oră cu avionul costă 100 de lei, doritorii putând să se înscrie oricând, pentru că administratorul aerodromului este în permanență la Floreni atât timp cât are solicitări. Pe aerodrom vor fi în permanență un avion și trei motodeltaplane, pe lângă acestea fiind sosite, cu ocazia deschiderii oficiale, încă 11 avioane din România. Finanțatorul proiectului este Kiss Laszlo, pilot pe singurul gyrocopter din România. Ziua de sâmbătă a fost specială pentru iubitorii de adrenalină, care s-au putut înscrie de dimineață pe lista organizatorilor pentru a putea beneficia de un zbor gratis de 10 minute. Pasiunea pentru zbor Nu poți rămâne indiferent atunci când vorbești cu un pilot care se dăruiește trup și suflet pasiunii pentru zbor. Georges Craioveanu, ca și Dan Cobuz, vorbește despre zbor ca și cum ar vorbi despre cineva foarte drag. El este cel mai în vârstă motodeltaplanist din România și ne-a povestit timp de câteva minute cât de deosebită poate fi activitatea unui pilot. Ne-a relatat cu zâmbetul pe buze cum, mai demult, a furat o mireasă la o nuntă dintr-o comună și a dus-o în înaltul cerului până când fata a primit zestrea ce i se cuvenea. Ne-a mai spus că i-a făcut fericiți, luându-i în zbor, pe mulți care-și doreau să facă acest lucru, dar erau împiedicați de vreun handicap. Nu în ultimul rând, Georges Craioveanu a ținut să precizeze că asociația din care face parte sprijină financiar pe orice pilot care vine la aerodrom, oferindu-i cazare, masă și combustibil pentru aparatul de zbor. „Ne-am bucurat întotdeauna în acțiunile noastre de sprijinul autorităților de la București, de ministrul transporturilor, ministrul dezvoltării regionale și turismului și de ministrul mediului”, a subliniat dl Craioveanu. Deși aveam posibilitatea și mi-aș fi dorit mult, nu m-am înscris pentru o cursă gratuită alături de unul din piloți. Cred că emoțiile erau prea mari pentru mine, având în vedere amploarea evenimentului. Dar cred că în curând îmi voi lua și eu inima în dinți și voi ajunge să văd orașul meu natal de sus, din înaltul cerului. Cred că merită, pentru că am văzut expresia de bucurie de pe fețele celor care ajungeau la sol. Li se împlinise un vis! Aviația de agrement a luat amploare în ultima perioadă în România, iar deschiderea acestui nou aerodrom vine în sprijinul dezvoltării turismului deja existent în zona Dornelor. Așadar, turiștii pot veni în Bazinul Dornelor nu numai pentru tratament, schi, călărie, plimbări cu caiacul sau river rafting, dar de acum pot admira și de la înălțime frumusețile acestei zone.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: