Credincioșii catolici au început ieri Paștele

Într-o biserică plină ochi, sute de oameni au luat sâmbătă seară Lumină din lumina Lumânării pascale și au participat la misterul Învierii lui Hristos
Creștinii romano-catolici din Suceava au celebrat ieri Paștele, împreună cu cei peste 2,5 milioane de catolici și protestanți din toată țara. Sâmbătă seară, în Biserica „Sf. Nepomuc”, patronul locașului catolic din centrul municipiului, credincioșii au venit să ia din Lumina Sfântă, împărtășind, în noaptea de priveghere și rugăciune, cel mai mare și mai profund mister, cel al Învierii lui Hristos.
 

Au venit devreme, din preajma orei 9 chiar, liturghia începând la ora 11, și au așteptat momentul într-o tăcere respectuoasă, tineri sau mai vârstnici, meditând, șoptind – parcă doar cu sufletul – rugă-ciuni și mulțumiri către Iisus și Fecioara Maria. În dreapta, o ușă silențioa-să, se deschidea și se închidea încet, iar beculețul roșu de deasupra ei se aprindea din când în când, semn că un băr-bat, o femeie sau un copil intra în confesional să-și măr-turisească păcatele. Ieșeau liniștiți și-și căutau din ochi locul în bănci, alături de fa-milie și prieteni. Aproape de ora începerii, câțiva tineri, băieți și fete, au trecut spre Sacristie cu o ati-tudine responsabilă și preocu-pată. Erau ministranții, care, îmbrăcați în hainele lor alb roșii, avea să-i ajute pe preoți la oficierea liturghiei, să ci-tească din când în când în tim-pul slujbei și să dea, chiar prin simpla prezență, importanță tuturor celor câte avea să se întâmple. Lumina lui Hristos La ora 11, în biserica cato-lică luminile se sting complet, iar Lumânarea pascală, mare, frumoasă este purtată de pre-oți și de întreg alaiul spre ușa de la intrare. În bezna încălzită de sute de răsuflări, se aud cu-vintele parohului ce premerg aprinderea focului binecu-vântat. „Lumina lui Hristos!” – a anunțat el când flacăra Lu-mânării pascale, simbol al nemuririi și al dumnezeirii, s-a aprins. „Mulțumim lui Dumnezeu!”, au răspuns în cor credincioșii din locaș, ce au trecut astfel, ca în fiecare an, prin cel mai minunat moment al liturghiei. Lumânarea a făcut încet, înapoi, drumul spre altar, în timp ce oamenii au luat lu-mină de la ea, apoi unul de la altul, până când fiecare avea în palmă o mică strălucire. Ritualul catolic al celebrării Învierii Domnului este unul bine stabilit și urmărește un anume desfășurător. Iar credincioșii nu sunt simpli spectatori, ci participă răspunzând în anumite momente ale lecturilor, cântând împreună cu corul bisericii, într-o ceremonie a cărei intensitate crește parcă în fiece clipă. Hristos a înviat! La ora 12, în momentul de apogeu, preotul paroh anunță maiestuos enoriașilor „Hris-tos a înviat!”, de parcă ar avea revelația misterului pentru prima dată în viață. „Adevărat a înviat!”, i se răspunde, cu fermitate, din sute de glasuri și un cântec de veselie inundă locașul: „E viu, e viu/ A înviat Domnul meu!”. Ceremonia își urmează apoi cursul, unul din momente fiind acela în care se sfințește apa – în amintirea altui mister al credincioșilor, cel al Botezului – apă cu care credincioșii sunt binecuvântați de preoți chiar în acea noapte, dar și cu care vor fi botezați toți nou-născuții de peste an. Spre finalul liturghiei, oamenii din biserică se simt tot mai apropiați, clipă în care, în spiritul lui Dumnezeu, ei își dăruiesc pace, printr-o strângere caldă de mână. Noaptea Învierii se termină cu momentul împărtășaniei cu ostie, un aluat nedospit ce simbolizează trupul lui Iisus, și cu procesiunea în jurul locașului, în timpul căreia fiecare cântă „Hristos a înviat!”. „Indiferent de data când celebrăm Învierea Domnului, toți suntem adevărați creștini” Paștele catolic este aidoma celui ortodox. Credincioșii catolici păstrează tradiția de a avea pe masă ouă roșii, pască, friptură de miel, cozonaci și un pahar de vin, ca și credincioșii ortodocși, care au serbat ieri Floriile. Duminica viitoare vor sărbători și ei Paștele. Cândva, catolicii și ortodocșii prăznuiau împre-ună Învierea Domnului. Teologii spun că prima biserică a lui Hristos a hotărât, în anul 325 d.H., ca Paștele să fie sărbătorit în prima duminică după luna plină a echinocțiului de primăvară. Până în anul 1582, toți creștinii sărbătoreau Sfintele Paști la aceeași dată. Odată cu apariția calendarului gregorian, întocmit atunci de Papa Grigore al VIII-lea, creștinii catolici sărbătoresc Învierea Domnului conform acestuia. Părintele decan al parohiei romano-catolice din Suceava a spus însă bine în predica din noaptea Învierii: „Indiferent de data când celebrăm Învierea Domnului, toți suntem adevărați creștini. Acesta este adevărul în care credem cu toată ființa noastră, un adevăr ce sună de 2000 de ani în același salut: Hristos a înviat!”.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: