Pe dealul Floreni, din comuna Dorna Candrenilor

O „mină de aur” pentru aviația română și pentru turismul din Țara Dornelor

Cu ani în urmă, înainte de 1989, în perioada de primăvară-vară, în toată zona sub-carpatică a Dornei, puteau fi văzute, zburând, avioane utilitare, care acționau pentru fertilizarea pajiștilor din zonă. Tot cu aviația se combăteau unii dăunători ai pădurilor, mai ales acolo unde, cu alte mijloace, se ajungea foarte greu. Fostul director din acea perioadă a întreprinderii ce se îngrijea de pajiștile județului, inginerul Ion Hanușteac, își amintește și acum pe la câte uși a bătut în Capitala țării, inclusiv pe la miniștri, pentru ca, la Dorna Candrenilor, sus, pe dealul de la Floreni, unde, spun bătrânii, a fost, în timpul războiului, un aeroport militar, să se investească pentru construirea unei piste pentru avioane mai mici. Inginerul Hanușteac a găsit înțelegere și s-a ajuns chiar la întocmirea unui proiect de către specialiștii în materie, iar, imediat după 1980, s-au început lucrările. Astfel s-a realizat, de către COMINCO Frasin, o pistă din beton de 550 metri și o lățime de 35 metri. Plus o altă pistă, înierbată. Așa s-a pus bazele unui alt mic aerodrom în județul nostru (după cel de la Salcea, cel de la Câmpulung, cel desființat deja, de la Sf. Ilie). Obiectivul a fost omologat de către specialiști de la ROMAVIA, prilej cu care au fost omologate și heliopunctele de la mănăstirile din Bucovina.
 

A fost un bun câștigat, numai că, din păcate, chiar dacă depozitele cu nitrocalcar recomandat de specialiștii în cercetări agricole pentru fertilizarea pajiștilor erau pline, încet, încet, s-a renunțat la acest tratament, iar investiția a rămas în… conservare. Aerodromul constituia, pentru toată zona, un punct deosebit, multe autorități punându-și speranța că de el va fi legată dezvoltarea turistică a Dornei. S-au făcut tot felul de planuri și proiecte, care au rămas doar pe hârtie, pentru că, între timp, generalul Gheorghe, om cu răspunderi mari în aviația română, a auzit de „comoara” de la Floreni și a decolat la Suceava. În scurt timp, aerodromul a fost trecut în patrimoniul Ministerului Apărării Naționale, în intenția de a se amenaja, aici, un punct de antrenamente pentru elicoptere militare, ceea ce nu s-a mai întâmplat. „Vremea” generalului Gheorghe a trecut, iar mica-mare bogăție a județului, situată sub poalele Oușorului, a fost pasată la Unitatea militară de radio-locație din Dumbrăveni. Cum aceasta s-a desființat, fiind vorba de un obiectiv valoros, în care se investiseră mulți bani, acesta a fost preluat de Consiliul Județean și, de aici, prin Hotărârea de Guvern nr. 451/2005, a trecut în domeniul public al comunei Dorna Candrenilor. Așadar, în județul Suceava, există încă un aerodrom, cu piste betonate, dar care încă nu a fost pus în valoare. El are o suprafață de 21.730, 52 metri pătrați, din care 21.494,64 metri pătrați de pistă. Aici există și un turn de control, suprafața clădirilor fiind de 427,21 metri pătrați. Desigur, multă lume se întreabă ce perspective are aerodromul în cauză, în condițiile în care în zona Dornelor (și nu numai aici) dezvoltarea turismului ar fi strâns legată și de posibilitatea aterizării unor avioane medii? Răspunsul ni l-a dat domnul profesor Mihai Carp, primarul comunei Dorna Candrenilor. Iată ce am aflat de la el în legătură cu acest subiect. La începutul acestei săptămâni, Consiliul Local al comunei amintite a hotărât, într-o ședință publică, evaluarea aerodromului, eliberarea caietului de sarcini și concesionarea acestuia, pe o perioadă de 49 de ani, unui investitor, după organizarea unei licitații. Îmbucurător este faptul că deja sunt mai mulți oameni de afaceri, unii chiar de peste ocean, din S.U.A. și Israel, care și-au exprimat intenția de a investi aici, pentru amenajarea unui aerodrom modern, destinat avioanelor de capacitate medie. Ar fi o mare realizare. Domnul profesor Carp este sigur că, până în toamnă, se va ști cine este proprietarul. Mai mult ca atât, pentru a fi sigur și de faptul că tranzacția reprezintă un câștig pentru comună în general și pentru zona Dornelor în special, în caietul de sarcini va fi trecută o clauză specială. Câștigătorul licitației va avea obligația să amenajeze, eventual pe Oușor, o pistă de schi cu dimensiuni olimpice. Așadar, dacă aerodromul de la Floreni devenise, la un moment dat, o grijă în plus pentru armata română, acum, se pare, el va fi o comoară pentru județul Suceava. Un obiectiv ce poate deveni important, care ar putea da un impuls aparte pentru dezvoltarea turismului din Bucovina. Nu întâmplător am abordat acest subiect. Astăzi este Ziua Avia-ției. O zi aniversară în care, fie și în… zbor, cineva trebuie să se gândească și la… dealul Florenilor. Aici există un “zăcământ”, mai ales pentru turismul românesc, care ar trebui exploatat.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: