Legea 247/2005, la Șcheia

Leac pentru „bubele funciare”

> Consideră viceprimarul Octavian Dârja Legea 247/2005 privind, printre altele, reforma proprietății, cu tot cu regulamentul și metodologia de punere a ei în aplicare, își va face în curând efectele. Teoretic, începând cu 22 septembrie, dată până la care cei interesați trebuie să depună cererile la primăriile pe raza cărora se află imobilele de revendicat. Practic, legea în vigoare modifică, în bine, spun emitenții, adică actuala putere, toate actele normative referi-toare la proprietate, începând cu celebrul 18/1991 și terminând cu Legea 10/2001, după cum modifică, pe cale de consecință, și Codul penal.
 

La Șcheia, una dintre loca-litățile cu cele mai multe „bube” funciare, legea va avea, in-dubitabil, un drum lung de parcurs, dar, arată edilii acesteia, inexorabil. Șcheia e co-muna unde s-au făcut cele-brele schimburi de terenuri între Primărie și diferite persoane, în perioada 1996 – 2004, de fostul edil-șef Vasile Buhac (PSD). Șcheia e co-muna unde persoane care nu au avut niciodată proprietăți în interiorul acesteia s-au împroprietărit cu terenuri unul și unul, scumpe, pe izlazurile localității. Șcheia e comuna unde Parchetul și Poliția au deschis deja un dosar greu, probabil la fel de greu ca numele unora dintre cei care au dobândit proprietăți. Șcheia e comuna unde un cartier de vile rezidențiale se ridică în momentul de față în intravilan (fostul aerodrom), mulți dintre posesori fiind personaje din fosta și chiar actuala administrație județeană și municipală. Șcheia e comuna unde o suprafață de teren de 10 ari se vinde cu prețuri cuprinse între 9000 și 20000 de euro. Valoarea parcelelor rămase libere crește de la o zi la alta. Oricum, „bubele” funciare ale Șcheii nu se rezumă la mult mediatizatul în zadar cartier de vile. Despre ce va însemna aplicarea Legii 247 în comuna pe care o păstorește împreună cu primarul Vasile Andriciuc, am stat de vorbă cu vice-primarul Octavian Dârja, fost consilier județean, expert în materie de Șcheia, a cărui campanie electorală s-a bazat tocmai pe îndreptarea erorilor și abuzurilor legate de proprietate. – Domnule viceprimar, Le-gea 247 vă va scăpa comuna de bubele funciare de care nu duce lipsă, ba chiar abundă în ele? – Bube, mucegaiuri și noroi de ordin funciar sunt din bel-șug. Sigur, după ce vom aplica Legea, nu vom ieși arghezian în față să spunem că din ele iscat-am frumuseți și prețuri noi. Legea vine să îndrepte niș-te scăpări sau niște abuzuri. Spre exemplu, m-aș referi nu-mai în treacăt la nerespectarea Legii 1, când unora dintre proprietari li s-au făcut ne-dreptăți invocându-se tocmai Legea 18. Nu s-a vrut. Cererile s-au ținut prin sertare. Ei bine, Legea 247 vine să facă drep-tate. Sunt, pe urmă, mulți cetățeni care au fost puși în posesie cu suprafețe mai mici decât figurau originalele proprietăți în registrul agricol. – Vă referiți la acele dimi-nuări motivate de faptul că nu ar fi fost de unde să li se între-gească posesorilor pro-prietățile? – Întocmai. Au rămas tere-nuri, căci unii dintre proprie-tarii de drept, germani etc., care au părăsit țara nu au mai venit înapoi și nici nu s-a inte-resat cineva de soarta tere-nurilor lor. Era de unde. – Dar teren nu ar rezulta, potrivit calculelor hârtiei, și din celebrele schimburi de terenuri în urma cărora a a-părut cartierul de vile? Știu că 600 de hectare de teren aflate în extravilanul comunei ar fi trebuit să revină Primăriei Șcheia, în urma celor 1280 de schimburi efectuate pe vre-mea administrației Buhac. Circa 120 de hectare în intra-vilan au fost oferite în schim-bul celor 600, parcă… Dar care nu se regăsesc nicăieri. – Da. Schimburile s-au fă-cut cam așa: în schimbul a 50 de ari în extravilan s-au luat 10 ari în intravilan, deci un raport de 1/5. Ar rezulta, bine-înțeles, teren. Și dacă încă suprafața rezultată nu se re-găsește în prezent nicăieri, se va regăsi, căci legea e lege. Dar asta e altă poveste. Motivul acestui schimb a fost inițial înființarea de pășuni în afara vetrei satului, în special pen-tru oi. Dar nu s-a prea ținut cont de zonele stabilite ca fiind de pășunat, ci s-a dat teren și printre terenurile arabile. Dându-se printre terenurile arabile, ar fi posibilitatea, și este, o avem la îndemână, de a da celor care au mai rămas în perimetru de pășune, ori că n-au vrut, ori că s-a încercat cu forța sau chiar prin șantaj să li se ia suprafața respectivă. Noi îi scoatem din perimetrul de pășune și le dăm aceste suprafețe arabile. – Revenind la cele 600 de hectare fantomă… – Ele apar în contractele de schimb, dar nu apar într-o evidență contabilă la primărie, iar primăria să fie în măsură a lua uzufructul de pe ele. Cu ajutorul Oficiului de Cadastru, am făcut măsurarea zonei de pășunat, extravilanul – pășune și extravilanul arabil, cu parcelările de rigoare, urmând acum – și, într-adevăr este o muncă titanică – a pune în fiecare pătrățică măsurată proprietarul de drept. Trebuie să avem o evidență contabilă, iar primăria să ia uzufructul în urma acestor schimburi. – La terenul arabil vă referiți când vorbiți de uzufruct? – Da, la terenul arabil extravilan. – Din cele 600 de hectare cam cât ar fi pășune? – Să zicem… vreo 400. – Și cu cele 200 rămase? – Cele rămase, arabile, le vom da la schimb celor care au mai rămas în perimetrul de pășune și celor care acum vin cu revendicări la extravilan. – Că tot vorbeați de pășune. Din câte știu, sunt probleme la Șcheia, unde oamenii se plâng că nu au unde pășuna animalele… – Din păcate, există acea mentalitate la unii crescători de ovine de a-și pășuna oile în fața porții și de a închega brân-za în tindă. Am oferit aces-tora, pe zona Sf. Ilie, suprafețe de pășune destul de mari. Avem, iarăși, 150 de hectare pe zona Vâlcele, care aparține de Stroiești, însă au refuzat. – E cam departe, nu credeți? – E. Omul e învățat să vină acasă, să mănânce la amiază, să tragă un pui de somn, să se ocupe și de nevastă eventual… – Adică să nu se mai ocupe? – Era un fel de a spune. Glumesc, bineînțeles. – Revenind la furtul uzu-fructului de care vorbeați, căci, până la coadă, e un furt, cine a furat? – Cine a furat?… Nu putem nominaliza… E complicat. Sunt proprietari care au făcut schimb, au luat parcica pe in-travilan, dar țin și extravi-lanul, și sunt ceilalți, care au cumpărat, au parcica la schimb și țin și extravilanul. – Stați că m-ați luat prea repede. Nu primăria a dat in-travilanul? Nu e domeniu public izlazul comunal? Nu era, ca să zic așa, intangibil? – Ba da. Tocmai aici sunt abuzurile făcute, plus că s-au făcut schimburi cu terenuri de pe teritoriul administrativ al altor localități. E vorba de Stroiești, pe al cărui teritoriu sunt date terenuri la schimb pentru intravilanul Șcheii. În jur de vreo 200 de hectare. – Dar cei care au făcut in-gineria cu terenurile statului, vechea administrație, căci atunci s-a produs „minunea”, cum au motivat faptul că s-au atins de domeniul public? – Motivația era să se dea locuri de casă pentru tinerii comunei. A fost un proiect de hotărâre în care se spunea că se dă teren la schimb și în concensiune tinerilor pentru construire de locuințe. Un ur-mător articol era că aceste su-prafețe nu pot fi înstrăinate în 10 ani de zile. În decembrie 1997, odată cu o hotărâre de Guvern, 32, pare-se, în ho-tărârea CL dispar niște ter-meni. Apare „schimb de teren și concesiune între cetățeni și Primărie”. Se scoate termenul de „cetățeni ai comunei Șche-ia”. Asta a fost cutia Pandorei, care a permis abuzuri și ile-galități. Au apărut, în urma acestor abuzuri, tot felul de „tineri”. Cum a fost cazul fos-tului secretar al CJ Suceava, Costache Achiței, care a schimbat, în calitate de… tâ-năr, de pe Stroiești, vreo trei parcele, pe Șcheia. Apar „ti-neri” din ăștia de la București. Apar „tineri” de la Botoșani. Asta a fost cutia Pandorei. – Și Legea 247 ce face în ca-zuri ca acestea și în toate cazu-rile de încălcări ale prin-cipiilor de drept? – Reglementează niște lucruri foarte clar. O dată: Pri-măria poate revendica și cere anularea unor titluri acolo un-de au fost făcute abuzuri sau unde nu s-a dat teren extra-vilan la schimb, dar s-a primit în intravilan. A doua oară: sunt cetățeni care au fost puși în posesie fără drept; acest lucru va fi îndreptat… Eu am avut de suferit pe chestia asta, am fost purtat prin instanță pentru că am spus adevărul. Fostul prefect va trebui să dea niște răspunsuri, pentru că pe vremea lui se întâmplau. Se rezolvau foarte repede cazuri pentru cei care nu erau în drept, iar pentru cei care um-blau pe drumuri de ani și ani de zile nu se rezolva nimic. Mai sunt care umblă și azi pe drumuri. – Bună lege, dar cum o veți aplica. Sunt rele multe care trebuie îndreptate, rele care s-au petrecut în 15 ani. – E un volum mare de mun-că. Dar nimic bun nu se poate face peste noapte. – Ce alte noutăți mai aduce 247? – Sunt scăpări ale vechii legislații. De exemplu, și chiar există un caz la Șcheia: sunt veterani de război, cărora li s-a făcut chiar document de punere în posesie în 1945, dar care nu au primit nimic. Acum se rezolvă și lucrul acesta. – Revenind la cartierul de vile. Dacă veți constata nere-guli, treceți la demolări? – În nici un caz. Vom găsi soluții, de exemplu închi-rierea terenului. – Vorbeați, aminteați de niște necazuri din trecut. Veți folosi 247 pentru a vă răzbuna pe adversarii politici din tre-cut? Din câte știu, aveți și ac-tuali, și chiar în interiorul CL Șcheia. Nu, ar fi absurd și legea nu e dată pentru mici războaie de cabinet ori de anticameră, ci e o lege care va aduce la sate dacă nu pacea socială la care râvnim, cel puțin o fărâmă din ea.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: