Duminica mironosițelor

Cel mai adesea, atunci când unei femei i se spune că este „mironosiță”, se înțelege că e o persoană prefăcută, care mimează modestia, smerenia1. Adevărul este însă altul, și-l vom dezvălui în cele ce urmează. Obiceiul la înmormântare al evreilor, în vremea Domnului nostru Iisus Hristos, era de a spăla trupul celui decedat cu un a-mestec de aloe și smirnă, după care îl ungeau cu mir, îl înfășurau într-o pânză de in (giulgiu) cu miresme și îl puneau în mormânt (Ioan 19:39-40). Mormântul era ca o peșteră săpată în peretele unei stânci (Matei 27:60). Trupul se punea pe o lespede, după care o piatră mare se răsturna peste intrarea în mormânt.
 

Atunci când Mântuitorul a fost înmormântat, din cauza grabei, s-a omis un element important al ritualului: ungerea trupului Său cu mir. De acum era deja seară, a doua zi era sărbătoare și nu se mai putea face nimic în acest sens. Femeile care asistaseră la înmormântare s-au întors în cetate, au pregătit miresme și miruri, urmând ca după sărbătoare, duminică dimineața, să meargă la mormânt (Luca 23:55-56) și să-i ungă trupul. Ceea ce uitaseră însă, din pricina durerii și a zbuciumului sufletesc prin care treceau, a fost întâmplarea din seara sâmbetei în care Domnul îl înviase pe Lazăr: Pe când se aflau la masă, Maria, sora celui înviat, a venit și a turnat un vas de alabastru cu mir de mare preț peste picioarele Lui și le-a șters cu părul capului ei (Ioan 12:3). Atunci Mântuitorul a spus că ungerea aceasta a fost făcută în vederea înmormântării Sale (Marcu 14:8). Deci ritualul fusese complet. Pentru întregirea imaginii acelei dimineți de duminică, vom spune că ucenicii se baricadaseră într-o casă, de frica iudeilor (Ioan 20:19), ca nu cumva să fie și ei prinși, torturați sau chiar uciși. În ciuda temerilor care le încercau, fără îndoială, cele patru femei: Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacob și Salomeea, au dat dovadă de devotament și au purces spre mormântul Domnului cu miresmele și mirurile pe care le pregătiseră. În perioada comunistă s-a impus, ca zi „internațională” de sărbătorire a femeii, ziua de 8 Martie. De fapt internaționalismul ei ținea doar de țările fostului lagăr socialist. „Propunerea a fost făcută și aprobată în 1910, la așa-numita Conferință a Femeilor Socialiste de la Copenhaga, prima ei sărbătorire în mediile respective având loc în anul următor. Autoarea propunerii a fost militanta revoluționară Clara Zetkin (1857-1933), o intelectuală evreică, născută la Wiederau (Saxonia) și moartă la Arhanghelskoie, în fosta U.R.S.S… De ce tocmai ziua de 8 Martie? Unul dintre motive (și cel mai invocat) este că în această zi avuseseră loc mai multe demonstrații revendicative ale «femeilor muncitoare», începând cu o grevă a țesătoarelor new-yorkeze, din 1857.” Așadar, la originile ei, ziua de 8 Martie nu are nimic în comun cu sărbătorirea feminității. Nu-i mai puțin adevărat faptul că suntem datori să arătăm dragostea și prețuirea femeilor din viața noastră mai des decât cu prilejul unor zile a căror în-semnătate a fost golită de con-ținut. Deoarece mironosițele au dat dovadă de dragoste, credință, devotament și de tot ce poate fi mai frumos și mai înălțător, și pentru că găsim adesea aceleași virtuți la mamele, soțiile, fiicele sau prietenele noastre, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ro-mâne a hotărât, ca zi de sărbătorire a femeii creștine, Duminica mironosițelor, adică Duminica a III-a de după Paști. La mulți ani, iubite mame ca-re ne-ați născut și ați vegheat la căpătâiul nostru, jertfindu-vă pentru ca să puneți în inimile noastre vlăstarele virtuților pe care ne-ați ajutat să le udăm și să le creștem! La mulți ani, iubite soții, care, ca jumătăți ce ne sunteți, purtați împreună cu noi grijile și bucuriile acestei vieți, păstrând pacea și dragostea căminelor nealterate și ne sunteți adesea limanul cel lin spre care ne îndreptăm din marea tulburată a acestei lumi! La mulți ani, iubite fiice, care veți fi soții și mame, vrednice urmașe ale mironosițelor! La mulți ani, logodnicelor și prietenelor noastre, comori de virtuți! La mulți ani, femeie creștină, și Domnul să fie cu tine, în toate zilele vieții tale! Pr. CEZAR-GORUN NESVADBA Parohia Budeni

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: