„Semnele Timpului”

713 delia ioana leizeriucConstantin Severin e deja un nume în evoluţia artei contemporane, iar noi nu putem să nu remarcăm rezultatele sale uimitoare, artistul reuşind cu mult curaj şi îndemânare să amestece „poţiuni magice” pentru a scoate la lumină simboluri de mult uitate, oferind astfel picturilor sale o aură de mister, fapt ce ne impresionează şi ne fascinează deopotrivă.

Cea de-a 16-a expoziţie personală, intitulată „Semnele Timpului”, face parte din ciclul Expresionismul Arhetipal, un concept/curent teoretizat şi lansat de artistul sucevean la începutul acestui secol. Acest nou curent artistic i-a adus de altfel un real succes, atât pe plan naţional, cât şi internaţional, unde elitele avizate şi unele galerii de artă din Europa, şi nu numai, îi apreciază lucrările unice ca stil, viziune şi simbolistică.

Cele 18 tablouri expuse ne spun parcă povestea unor intense retrăiri ale unor amintiri-epavă din moştenirea noastră genetică, din inconştientul colectiv, cum sugera Carl Gustav Jung, artistul reuşind să înglobeze, ca un veritabil alchimist, într-o manieră minuţioasă, impecabilă, structuri de sensibilitate din trei tipuri de manifestări arhetipale: utilitare, culturale şi sacre. Unul dintre arhetipurile utilitare este de pildă furca ţărănească de tors, pe care artistul o utilizează în multe din compoziţiile sale. Cel de-al doilea arhetip este cel cultural, artistul inserând cu îndrăzneală mini-copii ale unor capodopere, tablouri celebre semnate de Diego Velazquez, unul dintre artiştii săi preferaţi, precum „Las Meninas” şi „Papa Inocenţiu al X-lea”, Leonardo da Vinci cu „Doamna cu hermină” şi multe altele. Tot dintre arhetipurile culturale fac parte şi artefacte din cunoscutele culturi preistorice Cucuteni, Hamangia ş.a. situate pe teritoriul ţării noastre, dar şi din civilizaţii vechi africane, precolumbiene sau scandinave. Un ultim arhetip, probabil mai adânc înrădăcinat în cugetul şi sufletul nostru, este cel sacru, iar Severin foloseşte elemente simbolice ortodoxe, precum heruvimii şi serafimii, presărate pe ici-colo în unele lucrări, dar nu întâmplător, deoarece artistul a gândit până şi cel mai mic detaliu din compoziţiile sale.

Remarcabile sunt şi picturile monocrome în roşu şi galben ale artistului, lucrări cu adevărat expresive nu numai pentru încărcătura simbolică ce o deţin, ci şi pentru aspectul sculptural laborios şi meticulos. Artistul vizual Constantin Severin a ştiut să dea viaţă şi să întregească un cod original de valori artistice, ajutându-se inteligent de simetrie, ritm, culoare, sentimente, fiind la graniţa tradiţiei arhaice cu cea modernă. Îmbinând cu acurateţe şi precizie desfăşurarea lucrărilor în structuri geometrice, cu puternice culori şi simboluri arhetipale, artistul reuşeşte să realizeze o cromatică unitară, un echilibru al formelor şi semnelor, iar fiecare element încărcat cu valoare stilistic-simbolică este armonios introdus în compoziţie, rezultatul fiind unul vizibil plăcut estetic şi impresionant ca forţă artistică.

Tablourile sale surprinzătoare şi inconfundabile ne ajută să-l descoperim şi să-l înţelegem mai bine pe artistul şi scriitorul Constantin Severin, o persoană caldă, răbdătoare, dar în acelaşi timp spontană, ce uimeşte publicul iubitor de artă cu ingeniozitatea sa, cu grija şi atenţia pentru detalii, dusă chiar până la perfecţiune, cu ideile şi concepţiile sale noi, care reuşesc să aducă frumosul şi esteticul mai aproape de firea umană.

 DELIA IOANA LEIZERIUC, critic de artă

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI