„Constantin Bulboacă dixit”

 Am preluat finalul din a prefaţa directorului ziarului „Crai nou”, L.D. Clement, la volumul semnat, într-o fericită colaborare, de fălticeneanul Constantin Bulboacă şi pictorul humorean Radu Bercea – Catrene şi caricaturi pentru oameni şi figuri – apărut la Editura SMart din Gura Humorului, în 2023. Dilema privitoare la ce a fost mai întâi, text sau imagine, e rezolvată de cele două figuri de pe coperta a patra, realizate de artistul „de o generozitate unică” şi „un om de o nobleţe rarisimă”, aşa cum se află scris acolo, la care subscriu fără nici o rezervă. Aşadar, mai întâi a fost… cuvântul inspirator pentru linii curbe şi frânte de o expresivitate caricaturală, dublând de fiecare dată spiritul catrenului în cauză.

Pe profesorul C. Bulboacă, cel care le povestea elevilor (până în ’89!) că Basarabia (Aici aş reveni mereu, / În loc iubit de Dumnezeu. / Veniţi, n-o să vă pară rău, / E raiul pe pământ, la Chişinău!) ne-a fost luată cu hapca de ruşi (el se exprima mult mai dur), mi-l închipui că adeseori poartă odăjdii de… arici şi din când în când expediază o ţepuşă (legenda spune că acestea sunt araci înfipţi în spinarea hâtrului animal de chiar Dumnezeu) în câte o păpuşă ori păpuşoi, amuzându-se copios în barbă, precum Moş Crăciun.

Întâlnirea cu prostia încarnată, trecută (intermediar!) prin faza „noi muncim, nu gândim”, ajunsă la rang de… divinitate golită de conţinut (unde-i stau picioarele, acolo îi stă capul), îi provoacă autorului un zâmbet condescendent: Umorul este excelenţa / Omului ales, cu rost, / Nu poate fi experienţa / Celui… limitat şi prost! E de toată frumuseţea rima rost şi prost, având în vedere că primul termen vine din lat. rostrum (cioc, gură), căci, nu-i aşa?, „gura bate fundul”, zice înţelepciunea populară, iar asta o ştiu şi cei doi autori, din moment ce gura e poarta largă a diseminării prostiei. N-are cine să încurajeze fenomenul? Are, din moment ce prostia nu are limită de vârstă: Părinţii l-au ţinut cu bani, / Să nu rămână… repetent. / Era fruntaş între golani, / Acum e mare-n… parlament! La dolce vita! Şi nu-l schimbăm pe a în ă, ca să nu jignim subregnul cornut care nu cunoaşte subjugarea faţă de mamona şi nici fuga peste graniţă, unde nu i se pune incomoda întrebare dacă e „vită bolnavă sau sănătoasă”. E cât se poate de clar şi năucitor, în acelaşi timp: Politica românească-i un ghiveci / Şi-i merge-n lume straşnic fala. / Aşa va fi în veci de veci, / Având scop doar… căpătuiala?! Şi, cum scopul scuză mijloacele (dar asta-i valabil pentru netrebnicii societăţii care s-au obişnuit să călărească un popor din calea-afară de răbdător), suntem martorii unui spectacol grotesc la care se dedau cei ce se află mereu pe o pistă falsă: Cu învăţătura a fost certat, / Dar, în al optulea deceniu, / Cu mirare, a constatat / Că e, de fapt,… un geniu! R. Bercea îi aşază pe frunte laurii împăraţilor romani, provocându-i cititorului un adevărat brainstorming, ca să exclame eminescian: „Veacul nostru ni-l umplură saltimbancii şi irozii” cu patalama de doctor achiziţionată cu o pungă (numai una?) de icosari. Şi uite aşa ne-am pricopsit cu tot felul de genii (nu se puteau duce la genişti?) de tip Caţavencu ce refuză cu obstinaţie să-şi dea obştescul sfârşit de dragul… ţărişoarei din propriul buzunar. Asta este când mişună peste tot „băieţii dăştepţi”, învăţaţi cât până la genunchiul broaştei, certaţi cu ora et labora: Un japonez moare de muncă, / Dar, la român, nu-i mare graba. / Primul respectă o poruncă, / Celălalt o face, stând… degeaba! Păi, sigur, el e convins că „graba strică treaba” şi atunci mai bine să n-o stârneşti. Şi, uite-aşa, trece prin viaţă „ca gâsca pe apă”, ştergându-şi mereu urmele, ca să ajungă doldora de bani şi de ani, mijindu-şi ochii după câte o pulpă în care să-şi rupă dinţii (de aur!): De la un timp, moşul Costică / A cam uitat cum stă cu anii. / E-ndrăgostit de-o tinerică, / Dar ea-i iubeşte numai… banii! Nu zice bine înţelepciunea populară că „banii strângătorului ajung în mâna cheltuitorului”?

Având o experienţă de viaţă bogată, în cartea profesorului C. Bulboacă nu puteau să lipsească săgeţi dirijate spre viaţa de familie, cu o ţintă precisă: De când o ştiu, nevasta ţipă. / Mi-am tot propus să n-o aud, / Veni-va, în curând, o clipă / Când fi-voi, la ce spune,… surd! Auzeam, într-o vreme, că bărbatul ideal trebuia să aibă o troică de „calităţi” superbisime: să fie în casă mut, surd şi orb, ceea ce echivalează cu nedorita dizolvare a sinelui. Doar în felul acesta ar funcţiona un soi de inconştientă şi fugarnică armonie, până începe să simtă bărbatul că îi mijesc pe frunte nişte concrescenţe, chiar vânător fiind: A mai vânat încă un cerb, / Este un exemplar superb, / Dar unii spun că-n aşternut, / Nevasta dragă l-a făcut… cornut! Ca să vezi: adeseori, „ce ştie tot satul nu ştie bărbatul”, fiindcă n-are obiceiul să se uite într-o oglindă fermecată.

Ultimele pagini ale volumului sunt dedicate unor personalităţi ale culturii, dintre care se evidenţiază ima-ginea „Ceahlăului literaturii române”: La Fălticeni, va exista mereu. / A fost ales de bunul Dumnezeu. / Ca în altar, cinstindu-şi neamul, / Şi astăzi, ne slujeşte Sadoveanu!

Fără a fi epuizat multitudinea de aspecte vizate în carte de tirul nonviolent al celor doi autori, de unde nu lipseşte sarea şi piperul, subliniez că epigrama e în bună convieţuire cu imaginea ei de pe pagina cealaltă, provocând cititor-privitorul, în urma reflexiei, la o adâncă reflecţie aducătoare de zâmbet intelectual. Pentru că profesorul „Constantin Bulboacă dixit!” cu (h)umor.

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI