Şcoala gimnazială „George Voevidca” Câmpulung Moldovenesc – mobilitate în Estonia în cadrul proiectului Erasmus+ „We Do STEAM Together” (STEAM)

În perioada 25-29 septembrie a.c., cinci elevi şi două cadre didactice de la Şcoala gimnazială „George Voevidca” din Câmpulung Moldovenesc au participat la cea de a cincea mobilitate în cadrul proiectului de schimb interşcolar „We Do STEAM Together” (STEAM), realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus+ 2020-1-TR01-KA229-093254. Proiectul reuneşte şcoli partenere din Turcia-şcoala coordonatoare, Polonia, Portugalia, România şi Estonia, instituţii care valorifică educaţia STEAM în activitatea didactică, contribuind astfel la îmbunătăţirea motivaţiei elevilor şi la dezvoltarea abilităţilor cognitive.

România a fost reprezentată în cadrul mobilităţii de elevii Matei Ştefan Albescu din clasa a VI-a, David Covalschi, Eduard-Bogdan Ifrim, Theodor Ţăran şi Ştefan-Ionuţ Ulian din clasa a VIII-a şi de doamnele profesoare Lăcrămiora Băcanu, coordonatorul de proiect la nivel de şcoală, şi Oltea Nistor.

Gazda mobilităţii a fost Şcoala Johvi Kesklinna din Johvi, Estonia, iar obiectivele proiectului au urmărit dezvoltarea competenţelor TIC şi de limba engleză ale elevilor, promovarea activităţilor integrate de învăţare care încurajează elevii să contextualizeze problemele lumii reale, cooperarea între parteneri în vederea dezvoltării şcolilor la un standard european comun, cunoaşterea practicilor educaţionale din alte ţări, precum şi dezvoltarea cooperării între profesori.

Prima zi a mobilităţii a fost dedicată vizitei culturale în oraşul Tallinn, capitala Estoniei, un bun prilej de a cunoaşte unul dintre cele mai pitoreşti oraşe din Europa. Participanţii au fost implicaţi într-o activitate de tip „treasure hunt” prin care au descoperit clădirile istorice şi obiectivele culturale din oraş, fiind fascinaţi de labirintul străzilor din Tallinn, de arhitectura bisericilor vechi şi, mai ales, de cea a clopotniţelor şi a zidurilor medievale. Informaţiile despre istoria, cultura şi stilul de viaţă al locuitorilor au dus la lărgirea orizontului cultural al partenerilor în proiect şi la formarea unei conştiinţe a apartenenţei la un spaţiu european comun.

Ziua s-a încheiat cu o incursiune în Muzeul Maritim Estonian (Seaplane Museum) – instituţie a cărei misiune declarată este de a promova cunoaşterea, respectul şi dragostea faţă de istoria marină.

A doua zi a mobilităţii a început cu vizitarea şcolii gazdă şi cu o serie de activităţi de tip team building, menite a întări colaborarea, comunicarea, încrederea şi creativitatea tuturor participanţilor. Prin spectacolul „Folk Mozaic”, elevii Şcolii Johvi Kesklinna au transmis partenerilor în proiect un călduros bun-venit, impresionând audienţa prin talent şi naturaleţe în execuţia actului artistic.

A urmat primul workshop tematic „Utilizarea senzorilor Pasco în activităţile STEAM” iar probele practice desfăşurate au dus la stimularea capacităţii de învăţare a elevilor şi la dezvoltarea abilităţilor transferabile, precum şi la soluţionarea problemelor, îmbunătăţirea gândirii critice şi formarea gândirii reflexive.

De asemenea, deosebit de interesantă a fost vizita de documentare în Toila Oru Park, unde ghizii – absolvenţi ai Şcolii Johvi Kesklinna – ne-au purtat pe cărările trecutului, prezentându-ne o serie de evenimente istorice şi personalităţi care şi-au pus amprenta în diferite domenii de activitate.

În cea de a treia zi au fost organizate alte două ateliere de lucru pentru elevi şi profesori. În cadrul primului atelier, „Unreal rality. Do-it-yourself hologram”, elevii au creat holograme utilizând diferite aplicaţii disponibile pe telefon, iar la al doilea atelier, „Robotics”, au avut parte de activităţi interesante de programare şi explorare.

Programul zilei s-a încheiat cu o altă vizită de documentare, de această dată la Muzeul Mineritului din Estonia, prilej de a afla despre istoria captivantă a mineritului în această ţară.

A patra zi a stat sub auspiciile sportului, deoarece şcoala gazdă a organizat Ziua Jocurilor Olimpice Şcolare, o sărbătoare şcolară dedicată distracţiei, jocurilor, a promovării activităţii fizice şi a sănătăţii pentru toată lumea. Atât elevii, cât şi cadrele didactice au participat la competiţiile sportive desfăşurate, promovând sănătatea fizică şi psihică, incluziunea socială şi dezvoltarea competenţelor sociale.

Agenda de lucru a zilei a cuprins, de asemenea, organizarea unui workshop în domeniul artei, elevii având ca sarcină de lucru alcătuirea unui colaj prin care să ilustreze activităţile desfăşurate în cadrul proiectului STEAM. După-amiază s-a vizitat oraşul Narva, un oraş situat în partea de nord-est a Estoniei în regiunea Ida-Viru, oportunitate pentru a afla lucruri noi despre istoria locului. La finalul zilei, elevii au fost invitaţi să ia cina în familiile elevilor estoni, descoperind astfel valorile culturale ale ţării gazdă.

Ultima zi a mobilităţii s-a concentrat pe diverse abordări STEAM, fiind organizate două workshopuri tematice: „Circuitul electric” şi „Limba estonă şi simboluri naţionale”.

A urmat prezentarea sistemului de învăţământ din Estonia şi o vizită de documentare la Johvi Gymnasium, o şcoală nouă şi modernă, care şi-a deschis porţile în toamna anului 2015, ilustrând conceptul şcolii academice şi practice în acelaşi timp.

Momentul cel mai emoţionant al zilei l-a constituit festivitatea de înmânare a certificatelor, deoarece mobilitatea din Estonia a încheiat proiectul care, pe parcursul a trei ani de derulare a activităţilor, a creat o mare şi unită familie STEAM, bazată pe loialitate, onestitate, sprijin, susţinere, învăţare reciprocă şi prietenie.

Mobilitatea în Estonia a contribuit la dezvoltarea personală, profesională şi socială a tuturor participanţilor prin dezvoltarea de competenţe într-un context internaţional, precum şi recunoaşterea acestor competenţe. De asemenea, toate activităţile de proiect desfăşurate au dus la creşterea competenţelor lingvistice, pe de o parte, iar pe de altă parte au avut ca rezultat conştientizarea importanţei şi înţelegerea unor culturi şi ţări noi, dezvoltând astfel sentimentul de apartenenţă la valorile europene şi implicarea activă în comunitate.

Proiectul „We Do STEAM Together (STEAM)” a contribuit la dezvoltarea capacităţii organizaţionale în contextul cooperării europene şi internaţionale, creând legătura între educaţia formală, învăţarea nonformală şi formarea profesională.

„Pentru mine, experienţa trăită în Estonia a fost cea mai importantă experienţă de învăţare de până acum! Deşi am avut multe emoţii la început, deoarece nu am mai fost în astfel de proiecte, am descoperit locuri noi, am aflat multe lucruri interesante şi am legat prietenii. Fiind într-un mediu străin, am avut şansa să-mi dezvolt abilităţile de comunicare şi să învăţ să mă descurc într-un mediu diferit de cel în care sunt obişnuit. Totul a fost minunat!” a declarat elevul Ştefan-Ionuţ Ulian. (prof. BĂCANU LĂCRĂMIOARA, prof. NISTOR OLTEA)

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI