Cel puțin 80% dintre adulți trebuie să aibă competențe digitale – obiectiv stabilit de Uniunea Europeană

Noi standarde sunt dorite în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de adulți care să știe să lucreze pe internet și cu aparatură digitală. În viitorul apropiat, folosirea tehnologiei va deveni aproape o necesitate absolută în comunitatea europeană, în condițiile în care tot mai multe procese inclusiv în administrație și în interacțiunea cetățenilor cu organizații de stat și private devin digitalizate.

Obiectivul asumat de Uniunea Europeană vizează ca minimum 80% dintre adulți, inclusiv cei din România, să aibă competențe digitale cel puțin satisfăcătoare. În cadrul inițiativei intitulate „Deceniul digital al Europei: obiective digitale pentru 2030” se dorește să se ajungă la cel puțin 20 de milioane de specialiști în IT&C.

Dar cele mai importante elemente fac referire la întreaga populație, care trebuie să fie capabilă să se descurce cât mai bine cu tehnologia. Astfel, accesul la internet și cunoștințele asociate trebuie să penetreze toate straturile sociale, atât în mediul urban, cât și în mediul rural.

Viața noastră, tot mai influențată de lumea digitală

Lumea în care trăim și lucrăm se transformă într-un ritm tot mai accelerat, sub amprenta tehnologiei. Este de ajuns să observăm de exemplu viteza cu care se realizează upgrade-ul gadgeturilor pe care le folosim în viața de zi cu zi, în special dispozitivele smartphone. Rețelele de internet permit viteze tot mai mari, inclusiv pe zona de date mobile, unde totul stă acum sub semnul 5G.

A devenit ceva obișnuit să folosim tehnologia pentru a realiza diverse elemente necesare pentru funcționarea noastră în societate – aplicații de banking, platforme pentru interacțiune cu instituțiile statului, inclusiv pentru plata taxelor și impozitelor, aplicații de shopping online sau de comandă mâncare la domiciliu. Lucruri care păreau excentrice cu doar 10 ani în urmă, acum sunt aproape la nivelul de standard – de exemplu blocarea telefoanelor mobile pe bază de amprentă, folosirea de aplicații pentru autorizarea tranzacțiilor bancare sau lansarea de comenzi online pentru servicii de tip taxi și car sharing.

Nu doar muncim și ne realizăm task-urile necesare în viața de zi cu zi cu ajutorul tehnologiei, ci folosim lumea digitală pentru divertisment în timpul liber. Experiențele moderne includ variante precum servicii de streaming online pentru acces la filme și seriale, jocuri video cu grafică impresionantă pe console, PC-uri, smartphone-uri și tablete, platforme licențiate de casino online și alte jocuri de noroc (18+, Joacă Responsabil!), rețele de social media.

Este astfel normal ca transformarea digitală să fie una dintre prioritățile cheie pentru Uniunea Europeană, care caută ca populația din toate țările membre să aibă cunoștințele și abilitățile necesare pentru a funcționa corect în această lume în deplină schimbare.

Cum stau lucrurile în prezent

Ponderea persoanelor cu competențe digitale de bază sau peste nivelul de competențe digitale de bază era de 54% în anul 2021 – valoare medie calculată în Uniunea Europeană. Așadar, este necesară o creștere importantă în anii următori, pentru a se îndeplini obiectivul de 80% asumat de UE. În cadrul celei mai recente analize, cele mai bune niveluri de competențe digitale (de bază și superioare) erau înregistrate în Finlanda și Țările de Jos (ambele 79%), Irlanda (70%) și Danemarca (69%).

9 din 10 cetățeni ai Uniunii Europene folosesc internetul cel puțin o dată pe săptămână (în România, 8 din 10 gospodării au acces la internet acasă), dar iată că mulți dintre aceștia nu au competențele necesare pentru a folosi corect și complet toate resursele. Cel mai probabil, unele dintre aceste persoane, mai vârstnice sau cu un nivel educațional scăzut, apelează la rude, prieteni sau colegi de serviciu pentru a putea îndeplini unele operațiuni online.

Crește nevoia de profesioniști IT

În anul de referință 2021, 4% din absolvenții universităților din Uniunea Europeană au terminat studii din sfera IT&C, rezultând un total de aproximativ 180.000 de specialiști IT. Se observă că de 4 ori mai mulți bărbați decât femei obțin o astfel de diplomă universitară. Proporțional, cei mai mulți absolvenți în domeniu erau în Estonia (10%) și Irlanda (8%), iar cei mai puțini în Italia (2%), în Portugalia, în Belgia și în Cipru (toate acestea trei cu câte 3%). Operațiunile de afaceri care au nevoie de specialiști IT evoluează rapid, practic în orice domeniu economic – inclusiv în administrația publică – este nevoie de ocuparea a tot mai multe asemenea locuri de muncă. Se dorește desigur să se atingă de asemenea un echilibru între bărbați și femei în privința pregătirii în tehnologia informației.

Anul trecut, aproximativ 22% dintre organizațiile din Uniunea Europeană au oferit personalului lor formare pentru a-și dezvolta sau îmbunătăți competențele IT. În unele state, aceste programe sunt finanțate inclusiv cu fonduri europene sau prin prisma unor platforme inițiate de marile companii de software la nivel global.

Cei mai mulți angajați beneficiari de cursuri educaționale IT sunt în Finlanda (40%), Suedia (34%), Danemarca (33%) și Belgia (33%). Așa cum era de așteptat, corporațiile sunt mult mai dispuse pentru a investi în pregătirea angajaților decât IMM-urile (70% versus 21%), mai arată datele colectate din mediul de business al UE, inclusiv din România.

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI