Şcoala naturală poate fi înlocuită cu cea digitală ?

Galateea sculptorului Pygmalion este o tulburătoare poveste despre maestrul care şi-a însufleţit opera, muncind la ea cu desăvârşirea şi sacrificiul caracteristice celui care îşi iubeşte meseria. Mitul a prins rădăcini şi în literatura noastră. Acest exemplu se poate vedea în Meşterul Manole care, în ciuda piedicilor naturii şi celor omeneşti, se înalţă pe sine, lăsând ceva frumos şi durabil posterităţii. Răsplata este a noastră, a celor care mai cred că munca ziditoare e cea trecută prin sacrificiu. Caracterul dramatic al acestor două opere, „Galateea” şi „Meşterul Manole”, este prea puţin acceptat de tinerii cărora progresul ştiinţific le-a creat oportunităţi ca cel mai mare efort să-l facă printr-un clik de „copy-paste”. Nu sunt un paseist şi nu reneg posibilităţile digitale care îmi uşurează căutarea unei informaţii. Mă gândesc însă la faptul cum asimilăm şi cum trecem prin noi materia acumulată. Ceea ce se obţine uşor are întotdeauna şi gust bun? Ba chiar apreciez şi respect profesorii (prea puţini în contextul literaturii române, pe care unii din predecesorii noştri au scris-o cu propriul lor sânge) care predau literatura română cuprinşi de durerea şi neputinţa unui Don Quijote aruncat într-o epocă a digitalizării în care creierul şi inima reacţionează dacă se apasă pe un buton.

Mereu cu ochii aţintiţi pe un ecran, aflat aproape la îndemâna oricui, devenit indispensabil, dar mai mult ca o dependenţă, decât ca o necesitate, generaţia succesoare celei paşoptiste (tineri nobili a căror mândrie cultă s-a reflectat şi s-a materializat în atitudinea lor revoluţionară!) sau a Generaţiei şaptezeciste „Ochiul al treilea”, avându-l şef de promoţie pe poetul, publicistul, prozatorul Nicolae Dabija, redactor-şef al revistei „Literatura şi Arta” din 1986 şi până în prezent (promoţia sa fiind opulentă în prezenţa adevăratelor talente ale scrisului – Arcadie Suceveanu, Iulian Filip, Marcela Benea, Vasile Romanciuc, Nina Josu ş.a.), este prea puţin interesată de participare şi implicare în perpetuarea literaturii şi, în general, a valorilor.

Orice modificare determinată de timp a creat şi probleme, intelectualul însă a găsit întotdeauna soluţii. Bineînţeles că e vorba de intelectualul adevărat. Profesorul, de exemplu, s-a conformat predării materiei de pe platformele educaţionale, deşi un dascăl căruia îi pasă de produsul final este conştient că prezenţa fizică şi tradiţională la clasă nu poate fi înlocuită cu nimic ce apare nou. Învăţământul la distanţă e o formă de a ne proteja sănătatea în condiţiile în care un virus ne cere să stăm mai departe unul de altul, din păcate, el ne îndepărtează mai abitir de carte. Spaima, firească uneori, de contaminarea bolii, ne distanţează unul de celălalt, iar în cazul tinerilor, care nu simt sufletul profesorului şi nu-i aud vocea, materia nu mai poate fi însuşită la fel ca în clasă. Este ca şi cum Pygmalion, cel din mit, ar sculpta femeia la computer. Însă, desăvârşind-o cu mâinile sale, turnând peste ea suflare, Galateea a ieşit de pe piedestal să-l îmbrăţişeze. Maestrul cu opera se logodesc într-o horă atunci când unul se depăşeşte pe celălalt. Câtă pondere poate avea înţelesul acestui mit când „în mintea elevului, spunea preşedintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop, intră toate de-a gata dacă el se uită pe Google”. Deopotrivă cu elevii, pentru care şcoala este un demers sanificator, sunt şi mulţi părinţi, care au în ei interiorizate valorile cunoştinţelor. Neputincioşi (până când?) în faţa unui sistem de învăţământ inhibitor, părinţi şi profesori, îngrijoraţi de (ne)formarea intelectuală a copilului lor, sunt solidari cu acelaşi gând al preşedintelui Academiei Române: „că exagerarea cu dispozitivele acestea digitale la vârste mici are într-adevăr un rol inhibitiv la adresa dezvoltării creierului, pentru că copilul ia totul de-a gata, nu mai are puterea de cercetare proprie şi nici de discernământ”.

SILVIA STRĂTILĂ

Chişinău 

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: