Concurs de anvergură judeţeană la Bălcăuţi

„Sărbătoarea Limbii Materne”

În data de 21 februarie, în regim online, s-a desfăşurat Concursul judeţean „Sărbătoarea limbii materne”. Organizatorii manifestării au fost Şcoala Gimnazială Bălcăuţi, în colaborare cu IŞJ Suceava, UUR Suceava – finanţatorul activităţii şi Primăria Comunei Bălcăuţi.

La activitate au participat Gherase Secstilia – director al Şcolii Gimnaziale Bălcăuţi, Ilie Sauciuc – inspector în cadrul IŞJ Suceava şi preşedinte al UUR filiala Suceava – Vasile Şoiman, primar al comunei Bălcăuţi, Cristina Ştirbăţ – jurnalist la Radio România Internaţional, profesori şi elevi.

Argumentele pe care le-au folosit cele două coordonatoare, Lăcrămioara Grigorciuc şi Anca Ştiubianu, în iniţierea acestui proiect au fost următoarele: „…Mai mult de jumătate din limbile lumii sunt pe cale de dispariţie, iar promovarea, recunoaşterea şi utilizarea limbilor materne reprezintă o prioritate de nivel mondial. Limba maternă reprezintă identitatea naţională şi culturală a individului şi este una din dimensiunile fundamentale ale fiinţei umane. Dat fiind faptul că suntem vorbitori de limbă maternă, dorim ca prin această activitate să contribuim la conservarea şi promovarea specificului etnic şi cultural. În conceperea acestui proiect am pornit şi de la premisa că mulţi dintre elevii noştri sunt talentaţi, dar talentul trebuie descoperit şi cultivat. Din păcate, multe talente se risipesc… Încercăm, prin acest proiect, să limităm această risipă. Considerăm că beneficiarii proiectului vor avea prilejul de a conştientiza şi promova bogăţia, frumuseţea limbii ucrainene şi de a cultiva respectul pentru valorile propriei culturi”.

Obiectivul general al proiectului este „atragerea tinerilor aparţinând minorităţii ucrainene în activităţi comune menite să promoveze afirmarea identităţii culturale ca fundament al dezvoltării viitoare a cetăţeanului european”, iar dintre obiectivele specifice amintim: promovarea valorilor ucrainene autentice; evidenţierea contribuţiei limbii ucrainene la patrimoniul cultural universal; cultivarea respectului şi preţuirii faţă de valorile înaintaşilor; stimularea dorinţei de a le îmbogăţi prin creaţii proprii; dezvoltarea gândirii şi imaginaţiei elevilor; lărgirea orizontului lor cultural; motivarea gustului artistic; cultivarea discernământului artistic; întărirea parteneriatelor dintre şcoli, autorităţi locale şi reprezentanţii comunităţii ucrainene din ţară, în vederea dezvoltării şi promovării bunelor relaţii; dezvoltarea comunicării sociale prin activităţi în echipă.

Concursul a fost structurat pe patru secţiuni: eseu, creaţii ale elevilor, costum popular, program artistic.

La secţiunea „eseu” intitulată „Limba ucraineană în şcoala mea” (însoţit de imagini prelucrate în power point), participanţii trebuia să prezinte activităţile educative realizate în cadrul orelor de curs şi în cadrul activităţilor extraşcolare în ceea ce priveşte studiul limbii materne în şcoală.

Proba de imaginaţie, creativitate şi originalitate intitulată „Eu şi cuvântul sau joaca de-a creaţia” le-a dat elevilor posibilitatea să-şi prezinte propriile „produse literare” având ca tematică limba maternă, localitatea natală, trecutul familiei, credinţa religioasă, contribuind astfel la dezvoltarea creativităţii şi a abilităţilor de comunicare.

Creaţiile înscrise la aceste prime două secţiuni au fost jurizate de scriitorul şi jurnalistul Mihai Hafia Traista.

A treia secţiune, „costum popular”, încearcă să scoată la lumină costume populare ascunse în lada de zestre a bunicii. Astfel, concurenţii au adus în faţa juriului adevărate nestemate ale portului ucrainean de altădată. De jurizarea acestei probe s-au ocupat Felicia Grigoraş – educatoare pensionară, coordonatoare a grupului vocal “Vocile Negostinei”, şi Ilaria Puşcă, director al Şcolii Gimnaziale Vatra Moldoviţei, coordonator al Ansamblului “Gura Izvorului”.

Ultima probă a concursului, „moment artistic”, a cuprins creaţii ale folclorului ucrainean, de preferinţă local (cântece, dansuri populare, obiceiuri), precum şi creaţiile literaturii ucrainene (poezii, miniscenete, dansuri tematice, cugetări, aforisme etc.). Au participat în cadrul acestei probe elevi de la şcolile sucevene în care se studiază limba ucraineană. Momentele poetice au fost jurizate de Ioan Chideşciuc – profesor de limba şi literatura română şi ucraineană, folclorist, şi Narcisa-Elena Cîrstean – profesor de limba şi literatura ucraineană. Momentele muzicale şi coregrafice au fost evaluate de Zirca Ianoş, profesor de muzică, coordonator al Ansamblului “Kolomeika” din Siret, şi de Petru-Ştefan Şoiman – profesor de educaţie fizică şi coordonator al Ansamblului “Kozaciok” din Bălcăuţi.

La ultimele două probe elevii au trimis videoclipuri care au fost vizionate de membrii juriului. Au lipsit interacţiunea umană, emoţiile din timpul evoluţiei de pe scenă, aplauzele publicului.

În cadrul concursului, la secţiunea „confluenţe literare”, a fost evocată personalitatea scriitorului şi pedagogului bucovinean Denys Oneşciuc, de la a cărui naştere s-au împlinit 120 de ani în luna ianuarie a acestui an. A fost recitată fabula “Cartea şi Borşul ”, o invitaţie spre a reflecta la destinul cărţii, la “oameni şi omuleţi…”.

Amintim că în Conferinţa Generală UNESCO din 17 noiembrie 1999, data de 21 februarie a fost proclamată Ziua Internaţională a Limbii Materne, prin care se promovează recunoaşterea şi utilizarea limbilor materne din lume, în special a limbilor grupurilor minoritare. Începând din 2000, ziua de 21 februarie se marchează drept Ziua Internaţională a Limbii Materne. Statele membre UNESCO s-au angajat să contribuie la protecţia şi revigorarea bogatei diversităţi culturale, prin promovarea limbilor ca formă de comunicare, interacţiune şi înţelegere între popoare diferite. În prezent, potrivit statisticilor oficiale, mai mult de jumătate din limbile lumii sunt pe cale de dispariţie.

CONVALIA HREHORCIUC

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: