Un dramaturg în Ţara Dornelor

Dacă trecutul trebuie să justifice prezentul, cum se spune adesea, prezentul cultural al comunităţii dornene trebuie, la rându-i, să se justifice prin a nu trece sub tăcere pe cei care au alcătuit la un moment dat prezentul spiritual dornean. Şi în acel prezent viu, existent astăzi doar în memoria colectivă, un loc de frunte îl ocupă dramaturgul Ion Luca, băcăuan de origine, trăitor în Vatra Dornei între anii 1941 şi 1972, locul în care a scris majoritatea dintre cele peste patruzeci de piese ale sale. Există poate şi uitări necesare, uitarea care s-a înstăpânit peste opera şi viaţa dramaturgului a fost însă total neinspirată. Din fericire, istoria literară îl are pe neobositul cercetător Nicolae Cârlan, care a luminat aşa-zisul „caz Luca” prin publicarea unui număr de studii documentate şi a monumentalei lucrări „Ion Luca. Teatru esenţial”, o „cărămidă” care lipsea din edificiul istoriei literaturii române. Acelaşi distins cărturar i-a determinat pe dorneni să-l evoce pe dramaturg aşa cum l-au cunoscut, pentru a mai lămuri o filă a zbuciumatului său destin. Astfel, a văzut lumina tiparului volumul „Un dramaturg în Ţara Dornelor. Studii şi materiale”, lucrare coordonată de prof. Jenica Romanică, consultant editorial fiind Nicolae Cârlan, un semn de neuitare din partea dornenilor, care se adaugă unor manifestări omagiale sau celor două busturi de piatră, unul aflat în Parcul municipal, în faţa Catedralei „Sfânta Treime” (amintind că dramaturgul a fost şi doctor în teologie), şi unul în faţa liceului care-i poartă numele. Prefaţa este semnată de pr. dr. Mihai Valică, preşedintele ASATD, care exprimă regretul pentru lipsa de reacţie culturală a lumii academice, ştiinţifice, literare, teatrale la nivel naţional, pe măsura valorii dramaturgului.

Un prim studiu îi aparţine lui Valeriu Anania, unul dintre puţinii prieteni ai lui Ion Luca, cel care l-a cunoscut cel mai bine şi care, prin momentele evocate, ni-l face cunoscut şi nouă. Materialul este preluat din „Rotonda plopilor aprinşi”, autorul explicând „cazul Luca” şi prin orgoliul său exacerbat, dar mai ales prin opinia lui Tudor Arghezi „Prezenţa în literatura dramatică a d-lui Ion Luca turbură crocodilii confortabil instalaţi”. Mircea Radu Iacoban, intervievat de Nicolae Cârlan, consideră că Ion Luca a fost marginalizat după al Doilea Război Mondial pentru că „nu dispunea de armele celor care au întors-o din mers: lichelism, lipsă de scrupule…” „Monumental” este aprecierea despre complexul studiu al lui Nicolae Cârlan, semnată tot de M. R. Iacoban, căruia îi mai aparţin trei articole, din ultimul reţinând o subliniere esenţială, „dramaturgia lui Luca îşi păstrează şi astăzi interesul şi stranietatea, în pofida totalei ignorări actuale din partea teatrelor, televiziunilor, cinematografiei”. Nicolae Cârlan prezintă situaţia încâlcită a imobilului în care a locuit dramaturgul, astăzi proprietate a unui fost ofiţer de securitate, care a scos de pe peretele exterior placa memorială fixată în 1994. Din corespondenţa dramaturgului este redată o scrisoare către Ion Brad, în care deplânge faptul că nu este jucat, este uitat de cei care i-au hotărât „cu ură, soarta”. Personajele feminine din dramaturgia lui Ion Luca l-au fascinat pe regretatul critic literar Mihail Iordache, din care coordonatoarea a reţinut un studiu ce se remarcă prin acribie şi înţelegere profundă a atitudinii autorului faţă de femei. Subiectul este detaliat într-un studiu mai amplu de către prof. Adriana Avarvarei, fascinată, de asemenea, de forţa caracterelor personajelor feminine şi de talentul portretistic al dramaturgului. Un portret din amintiri, eseuri, recenzii ale studiilor lui Nicolae Cârlan, un interviu cu Ion Marcu, fost director al Clubului care funcţiona în Cazinou şi fost prieten al dramaturgului, o recenzie proprie a piesei „Javra pământului” semnează Gheorghe C. Patza. În volumul „Oameni de seamă”, parte a amplei lucrări „Memoria Dornelor”, fostul primar Petru Ţaranu realizează o prezentare a ilustrului concitadin şi relatează despre demersurile întreprinse pentru ca imobilul în care a locuit să devină casă memorială, dar schimbările survenite în administraţia locală au blocat acest proiect. Despre sala memorială realizată de acelaşi Nicolae Cârlan în cadrul Bibliotecii Municipale relatează Smaranda Ardelean, prof. Ortansa Cojoc se referă la un aspect inedit, „Elemente populare în opera lui Ion Luca”. Analizând lexicul câtorva piese, consideră că acesta este „modalitate de individualizare, de caracterizare a personajelor, sursă a umorului şi, implicit, o pledoarie neafişată a frumuseţii şi expresivităţii graiului popular”. Prof Taţiana Vlad Guga îi dedică poemul „Gând înlăcrimat”, evocă amintiri de la întâlnirile dramaturgului cu elevii, dezvăluie pasiunea sa pentru muzică, iar prof. Aspazia Lungulescu se referă la talentul regizoral şi interpretativ al dramaturgului, calităţi relevate în cadrul serilor de lectură pe care le organiza el însuşi în locuinţa de pe strada Parcului. Despre întâlnirile cu ÎPS Bartolomeu Anania, prezent în repetate rânduri la Vatra Dornei, relatează poeta Anica Facina, impresionată fiind de preţuirea pe care înaltul prelat o acorda operei lui Ion Luca. Poetul Vasile Cristea consideră că îi datorează încurajarea de a scrie poezie, primită cu prilejul unei întâlniri cu dramaturgul când era elev la Şcoala Gimnazială Nr.1, iar Gruia Ungurian redă impresia puternică produsă de personalitatea lui Ion Luca tot din momentul unei întâlniri, elev de liceu fiind. Aldona Patraş nu l-a cunoscut personal, a fost fascinată de omul pe care îl admira în lungile sale plimbări prin parc, mai târziu de lecturi din opera dramaturgului. Dna Anica Cimpoeşu l-a avut pacient la Complexul Balnear şi rememorează aceste întâlniri, impresionată fiind de politeţea şi punctualitatea omului şi de faptul că i-a dăruit volumul „Teatru”, apărut în 1963. Copil fiind, Oxana Dziubinschi, vecină cu Ion Luca, şi-l aminteşte prin prisma bunelor relaţii cu părinţii săi (relaţii care s-au răcit într-un timp) şi prin bunăvoinţa cu care îi trata pe copii. Rodica Ulea l-a cunoscut în perioada în care lucra la biblioteca din cadrul Cazinoului şi oferă informaţii despre vizitele dramaturgului la bunul său prieten, Ion Marcu. Personal, în vremea studenţiei l-am cunoscut pe Ion Luca, am fost primită cu bunăvoinţă în casa sa, am lecturat aici patru dintre piesele sale pe care mi le-a recomandat autorul, beneficiind şi de îndrumările sale referitoare la subiectele abordate. Cu regret, n-am răspuns invitaţiei de a reveni, mai târziu am considerat că trebuie să-i fiu cumva recunoscătoare şi, când s-a ivit un prilej favorabil, m-am ocupat de ridicarea bustului din parc.

Prof. Jenica Romanică şi-a asumat răspunderea de a aduna aceste materiale, de a comenta informaţiile primate de la persoane care l-au cunoscut şi de a realiza acest volum care întregeşte imaginea unei personalităţi marcante a Dornelor, dezvăluindu-i şi unele faţete mai puţin cunoscute. Imaginile inserate în volum aduc un plus de autenticitate informaţiilor prezentate. Ca profesor de limba şi literatura română la liceul care îi poartă numele, a fost preocupată de cunoaşterea operei sale, a organizat activităţi cu elevii, a pus în scenă fragmente din piesele cele mai cunoscute, a organizat simpozionul „Ion Luca, 120 de ani de la naşterea omului de cultură”. S-a implicat în organizarea lansărilor studiului lui Nicolae Cârlan, care au avut loc la Biblioteca Municipală „G. T. Kirileanu” şi la Liceul Teoretic. Ca toţi dornenii care l-au cunoscut, fie personal, fie prin intermediul operei, prof. Jenica Romanică opinează că posteritatea este nedreaptă cu dramaturgul. Volumul de faţă este un gest de reverenţă faţă de ilustrul înaintaş, nu suficient pentru măsura personalităţii sale. Este loc pentru mai mult!

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: