Tapiseriile Marcelei Larionescu

La Galeria de Artă „Ion Irimescu” din Suceava a fost vernisată expoziţia personală de tapiserie „Oda bucuriei” a artistei plastice Marcela Larionescu.

Membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România – Filiala Suceava, din anul 1971, artista este prezentă la cele mai importante bienale, trienale şi saloane de artă decorativă, la expoziţii de grup, la bienale naţionale de arte plastice (Bienala „Ion Andreescu”), la majoritatea manifestărilor culturale, organizate de Filiala Suceava a U.A.P., la festivaluri şi concursuri internaţionale (Festivalul Internaţional „Arta şi Tradiţia în Europa”; Festivalul Internaţional „A.R.T.E.”; Concursul „Saloanele Moldovei”; Expoziţiile „Atitudini Contemporane”), care se desfăşoară atât în ţară, cât şi în străinătate (Bulgaria, Ucraina, Republica Moldova, Franţa, Germania, Italia ). A deschis 26 de expoziţii personale în România şi la Cernăuţi şi este premiată cu peste 20 de premii şi diplome la expoziţii naţionale, judeţene şi internaţionale.

Tapiseria este o artă care cere inspiraţie, multă migală şi multă, multă răbdare, multă ordine şi rigoare, atât în faza de concepere a schiţelor, proiectelor, cartoanelor pentru ţesut, cât şi în transpunerea lucrărilor în material finit, prin tehnica ţesutului. Expusă, tapiseria înfrumuseţează spaţiile arhitecturale şi produce un efect estetic maxim prin structurile compoziţionale, dar şi prin căldura şi strălucirea materialului, a lânii

Marcela Larionescu continuă drumul deschis de măiestrele tapiseriei româneşti: Aurelia Ghiaţă, Elena Pană, Mimi Podeanu, Maria Mihalache Blendea, Cela Neamţu, cu mare responsabilitate pentru lucrul bine făcut care trebuie să rămână peste timp. Creează tapiserie în tehnica haute lisse pe care o combină cu broderii şi împletituri, obţinând texturi şi expresivităţi noi.

Tapiseriile Oda bucuriei I, II, III dau titlul expoziţiei – sugestiv pentru crezul artistic, pentru sentimentele care au animat-o în creaţie. Toate lucrările expuse sunt cântece (ode) pentru viaţă, cântece pentru pământ, pentru ape, pentru cer, cântece pentru soare, cântece pentru zile şi nopţi.

Creaţiile sale sunt rememorări şi amintiri din lumea satului natal, Brodina – Suceava, (Copilărie, 125 x 62 cm, 1978), o zonă cu puternice tradiţii şi valori culturale bucovinene, cu plaiuri minunate şi oameni harnici şi curaţi sufleteşte. Artista a studiat natura şi a privit şi a analizat structurile sale formice, liniare, cromatice şi toate frumuseţile şi tainele ce ne înconjoară. A dialogat cu pădurea, cu arborii, cu apele, cu soarele şi luna, cu pământul, a sesizat ce este caracteristic şi expresiv, a simplificat formele şi a proiectat apoi lumi noi care ne emoţionează şi ne introduc în universul poeziei, al reflecţiei şi al visării.

 Observăm respectul artistei pentru creatorii de scoarţe şi păretare româneşti, de la care preia modul de stilizare a formelor, tehnica ţesutului, simplitatea liniilor, claritatea compoziţiilor, uneori şi cromatica, dar compune spaţii plastice originale, în viziune modernă (Amprenta timpului; Dincolo de cuvinte I, II, III, IV, V, Suveica timpului). Din ciclul prin care artista aduce un omagiu vieţii, binelui se disting subiecte pe care le reia, dar cu alt mod de a simţi, de a înţelege şi de a transpune în material finit.

Pământul, simbol al stabilităţii, al solidităţii lumii înconjurătoare şi al regenerării este un subiect drag Marcelei, pe care îl compune în: Cântecul pământului; Cântarea pământului; Cununa pământului, 96 x 123 cm; Anotimp, 66 x 36 cm, 1981; Amurg, 1998; Amurg, 2016; Drumuri, 230 x 154 cm; Vibraţia pământului I, II, III; Rod, 1975; Rod II; Belşug, 128 x 45 cm, 1999; Seva pământului. Pentru a structura spaţiul plastic, ne prezintă panoramic formele compoziţionale (pământuri, dealuri, coline, câmpii, cărări, păduri, cerul cu soarele şi luna în toate anotimpurile şi în diferite momente ale zilei).

Frunzele, un motiv decorativ întâlnit în majoritatea tapiseriilor (monumentale, medii sau minitapiserii), stilizate, compuse pe principiile repetiţiei, alternanţei, progresiei, gradaţiei, în culori calde, pastelate sau în contraste de închis-deschis, induc ideea de zbor, de libertate, de bucurie. Creează mereu un dialog între elementele de limbaj plastic pe care le dispune pe axe verticale, pe diagonale şi orizontale sau pe structuri circulare. În gamele cromatice preia ocrurile şi galbenurile solare din lanurile de grâu sau din câmpurile pline de flori divers colorate, brunurile brazdelor pământului, roşurile tomnatice ale pădurilor, argintiul zăpezii şi al apelor curgătoare, pe care le ritmează gradat, urmărind tonuri şi semitonuri, dominante, raporturi între cantităţi şi intensităţi coloristice.

Un motiv preferat de Marcela este Copacul vieţii, care semnifică nemurirea, rodul, prosperitatea sau înălţarea spre o nouă lume spirituală. Motivul copacului este reprezentat uneori singular pe fundaluri uni, uşor citibil, ca în scoarţele populare (Pomul vieţii) sau, alteori, ca stâlp ce uneşte cerul cu pământul (Înălţare). 

Preocupată de armonia cuplului bărbat şi femeie, creează tapiseriile spaţiale, El şi Ea, 150 x 58 cm; Cuplul II, 134 x 53 cm, 1983; Cântecul iubirii; Simfonia dragostei I, II; Idilă, transpuse în material finit (lână, cânepă, bumbac, mătase) prin tehnicile ţesutului, împletitului, croşetatului. Păstrează culorile naturale ale bumbacului şi cânepii, împleteşte fâşii verticale, peste care juxtapune pătrate cu accente de roşu, ţesute.

Încântată de sunetul şi undele apelor şi de nemărginirea mării, artista creează ciclul Marine – un număr impresionant de tapiserii şi minitapiserii: Dialogul undelor; Acvariu, 1983; Reflux I, II, III, IV, V, VI, VII, 2, 4; Marină I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX, XX, XXI, XII; Cântecul apelor, 57 x 16 cm. Marea albastră cu adâncul apelor sale este o trecere dincolo, spre necunoscut, spre infinit. Artista ne duce să privim dincolo de aparenţe, de lumea cotidiană. Aşterne gradat mai multe tonalităţi de albastruri, diferenţiate calitativ, peste suprafeţe stilizate, uneori până la abstract, pune accente pe lumini şi umbre şi încântă privitorii prin puterea de expresie artistică a compoziţiilor.

În Clipe suspendate I, II; Povestea timpului; Ce e val ca valul trece; Clepsidră I, II, III ne invită să glosăm despre spaţiu şi timp, despre început şi sfârşit. Construieşte forme clare, ferme, stăpâneşte echilibrul, ritmurile şi armoniile formale şi cromatice. Paleta de culori este sobră, tăcută, rafinată.

Transpune proiectele în material finit apelând la tehnica tradiţională a ţesutului haute lisse pe care a învăţat-o de la mama sa („Pentru mine, mama a fost un imbold. M-a învăţat să ţes, a fost un exemplu”), dar finalizează compoziţii plastice şi prin împletituri, cu fire de bumbac, cânepă, mătase, brodează suprafeţe cu fire de lână pe suporturi ţesute din lână sau bumbac. Inventează motive decorative, alătură lucrări ţesute cu diverse obiecte (suveica, căuşul, scoica) pentru a obţine tridimensionalitatea formei finale. Alteori suprapune fâşii împletite de diverse culori peste ţesătura dreaptă sau inovează structuri şi reliefuri diverse prin alternanţe de goluri şi plinuri în suprafaţa ţesăturii.

Artistă reprezentativă pentru arta tapiseriei din Bucovina, Marcela Larionescu, prin creaţiile sale îndrăzneţe, originale, luminoase şi optimiste, realizate în tehnici clasice sau moderne, pătrunde în profunzimea şi esenţa lucrurilor, fenomenelor şi sentimentelor şi încearcă să aducă semenilor bucuria, pacea şi armonia.

LUCIA PUŞCAŞU,

 artist plastic

 Preşedinta Asociaţiei Artă şi Umanitate

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: