Preocupări interesante pentru adolescenţi

Pentru al patrulea an consecutiv, Colegiul Naţional „E.Hurmuzachi” din Rădăuţi, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Suceava şi sub egida Ministerului Educaţiei Naţionale  a derulat un proiect educativ interjudeţean care este cuprins în CAERI-2018 „Concursuri regionale şi interjudeţene fără finanţare MEN” (?). Este de neînţeles cum pentru organizarea şi desfăşurarea acestui concurs forul nostru tutelar intervine doar cu… indicaţii şi controale.

Dar profesionalismul organizatorilor, dragostea lor pentru profesiunea aleasă, pentru elevii pe care-i educă şi-i instruiesc trece peste faptul că tot ei trebuie să bage mâna adânc în buzunarele proprii pentru a achita eventualele cheltuieli, care nu sunt chiar puţine.

Spectatorii au avut prilejul ca înainte de începerea manifestării să admire expoziţia de calendare, cât şi cea de fotografii amenajate în sala centrului de documentare şi informare. Ei au fost foarte interesaţi de cele prezentate, mai ales de fotografii, dar au răsfoit şi calendarele. Autorii   fiind printre spectatori, n-a fost greu de spus ce reprezintă fotografia, de unde este şi ce legătură există între imagine şi autorul ei, precum şi la ce s-a gândit când a realizat calendarul cu tematică.  Am ascultat câţiva autori care erau foarte mândri de ce-au fotografiat sau au adus din zestrea părinţilor sau a bunicilor.

A urmat premierea secţiunii I „Calendare” de către prof. Luminiţa Lăzărescu. Iar profesoara Angelica Popovici a făcut premierea la secţiunea a doua – Fotografia – punte peste timp şi civilizaţii”. Premierea secţiunii „Website” a fost făcută de doamnele Antoaneta Lăzărescu şi Gabriela Coajă.

Secţiunea I s-a desfăşurat pe două cicluri, gimnazial şi liceal. La licee au fost 14 participanţi, toţi de la CN „E.Hurmuzachi”. S-au acordat două premii întâi: „Gastronomia – formă de exprimare a identităţii unei comunităţi”, de Alexandra Ciotău şi Paul-Gabriel Vizitiu, din clasa a X-a (prof. Luminţa Lăzărescu) şi „Pâinea ca arhietip ritualic în Bucovina” de Daiana Cojocar, Georgiana Roteliuc, Irina Zegrea, Mihaela Gheliuc şi Costel Niculea (prof. Simona-Ilona Grosariu şi Gabriela Coajă, Antoaneta Lăzărescu).

S-au acordat şi două premii doi, două premii trei şi patru menţiuni. Aceşti elevi au fost îndrumaţi de prof. Andreea Ciobara şi Anabela Sava.

La ciclul gimnazial au fost opt concurenţi. S-a a acordat un singur premiu întâi elevului Cosmin Ţugui (prof. Lucica Cîmpan) cu calendarul „Personalităţi istorice din Bucovina”, de la Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu”. S-au mai acordat un premiu doi, un premiu trei, două menţiuni şi trei diplome de participare. Dintre aceştia, cinci au fost pentru Şcoala Eminescu, unul pentru Marginea şi unul pentru Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti. Aceştia au fost îndrumaţi de prof. Nadia Maleş şi Camelia Zbuchea.  Lucrările de la această secţiune au fost evaluate de prof. Loredana Cârciu şi Maria Epatov.

www.romanidecentenar.ro

La secţiunea de fotografie au fost prezentate 20 de lucrări, executate de elevi de la Colegiile „E. Hurmuzachi” din Rădăuţi, „George Bariţiu” din Sibiu, „Ady Endre” din Oradea şi „Nicolaus Olahus” din Orăştie.

Juriul a  acordat două premii întâi, două premii  doi, două premii trei, patru menţiuni şi zece diplome de participare. Premiul întâi l-au obţinut ex aequo elevele Ioana Capstrâmb (Rădăuţi) şi Emilia Sbera ( Sibiu). Profesorii îndrumători au fost  Luminiţa Lăzărescu, Mirela Chelba, Angelica Popovici, toate din Rădăuţi; Laura Cruceat (Sibiu), Klementina Ardelean (Oradea) şi Simona-Mihaela Haţegan (Orăştie).

Toate fotografiile prezentate în concurs au fost afişate pe panouri amenajate în incinta CDI, unde vor putea fi admirate până la sfârşitul anului şcolar. Au fost expuse sub 3 titulaturi: „Tradiţii de-atunci şi de-acum”, „Chipuri de oameni” şi „Identitate şi multiculturalitate în spaţiul românesc”.

Am rămas profund impresionat de implicarea tinerilor în realizarea lucrărilor, de interesul lor pentru conceperea unei anumite teme, dar şi de colaborarea avută cu profesorii îndrumători. Dar şi profesorii merită remarcaţi, mai ales cei care au lucrat mai multe teme cu mai mulţi elevi.

Sunt curios cum va reacţiona conducerea onor ministerului nostru când va primi o sinteză a acestui proiect şi va constata ce număr mare de elevi şi de cadre didactice s-au prezentat cu lucrări sau s-au implicat în organizarea şi desfăşurarea proiectului. Oare vor putea socoti  (bineînţeles dacă vor dori)  câte zile, săptămâni sau luni s-a lucrat în cadrul acestui proiect, şi nu numai? Dac-ar socoti, ar analiza, şi-ar schimba atitudinea despre amploarea unei asemenea activităţi. Numai prin asemenea activităţi vom reuşi să deturnăm interesul copiilor şi al adolescenţilor de la preocupări nesănătoase. Oare nu acesta-i şi ţelul nostru, al cadrelor didactice ?

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: