Până în prima parte a anului viitor

KAUFLAND, un complex comercial încă virtual

Peste 700 de magazine deține firma Kaufland în Europa > Zece asemenea mari complexe comerciale au fost construite ori se construiesc și în România > Magazinul de Suceava, “din motive obiective”, în loc de octombrie a.c., va fi terminat, în varianta optimistă, în martie-aprilie 2006 > Reprezentatul firmei germane Lupp, antreprenorul general al investiției de la Suceava, spune că materialele de construcții sunt mai scumpe în România decât în Germania! > O bună parte din materialele de construcții se aduc din Germania, Italia, Ungaria Locul fostei Întreprinderi de Tricotaje “Zimbrul” din Suceava va fi luat de un complex comercial al firmei germane Kaufland. La fel ca celelalte 9 asemenea mari magazine pe care Kaufland le-a amplasat în România, și cel de la noi va avea profil alimentar și nealimentar. Kaufland are o rețea foarte mare de magazine în Europa; deține, la ora actuală, peste 700 de magazine în Germania, Cehia, Slovacia, Polonia și, de-acum, și în România, un asemenea magazin funcționând deja în București, de câteva săptămâni, și un altul fiind deschis, cu câteva zile în urmă, la Râmnicu Vâlcea.
 

Antreprenorul general al investiției de la Suceava este tot o firmă nemțească – Lupp –, “ o firmă de familie, înființată în 1910, cu un singur proprietar, dl Thomas Lupp, care este și singurul acționar al firmei Lupp Construction Romania SRL. Mai sunt doi administratori – dl Werner Bauer și dl Stefan Hasenstab, unul pe partea tehnică și unul pe partea economică. Obiectul de activitate al firmei Lupp este antreprenoriatul general construcții-montaj, până la faza de predare la cheie a obiectivului. Deci noi facem, dacă ni se cere, inclusiv proiectare – preciza dl dipl. ing. NORBERT NEUHOLD, manager proiect. În prezent, avem o lucrare aproape gata, la Alba Iulia, alta, în fază avansată, la Târgu Mureș, aceasta, începută, de aici, de la Suceava, și urmează să începem încă una, probabil în primăvară, la Constanța, toate pentru firma Kaufland. Este vorba de magazine cu profil alimentar și neali-mentar, cu o suprafață de circa 6.000 mp fiecare”. În primăvară, informam cititorii ziarului “Crai nou” că magazinul Kaufland de la Suceava va fi gata în toamna acestui an. De ce nu s-a reușit acest lucru, astfel programat, ne-a spus managerul de proiect, dl Norbert Neuhold: “Când vrei să aduci un produs într-o țară străină – cum este acest magazin -, să-l “traduci” la nivelul țării, la legislație, la mentalități, se întâmpină și greutăți. Nu-i chiar așa de ușor! Proiectele au fost verificate în Germania, în Polonia, în Cehia și Slovacia, adaptate la specificul local și au funcționat. Deci, în orice țară, primele 2-3-4 construcții trebuie adaptate la condițiile locale; ba proiectantul are o problemă, ba Inspectoratul în Construcții, ba Primăria. Dorința noastră, a tuturor, a fost să dăm în funcțiune magazinul de aici în toamna acestui an. S-au întâmplat însă o serie de probleme organizatorice, la toate nivelele, începând cu Primăria și terminând cu livrarea anumitor materiale. După cum spuneam, este un produs nou, pe care, împreună cu beneficiarul, vrem să-l aducem pe piață, dar la realizarea căruia intervin probleme despre care nu poți să-ți dai seama din timp că vor apărea”. Bucureștiul n-a creat o experiență? “Toate au început deodată. Trebuie să menționez că există un proiect tip, aplicat în țările enumerate mai înainte și care trebuie adaptat la legislația românească și la specificul zonei. O parte din lucruri au trebuit modificate. Din experiența scurtă de funcționare a magazinului din București, s-a constatat că anumite sectoare din magazine trebuie să fie altfel, deci s-a reproiectat pe ici, pe colo. De asemenea, s-au prevăzut tot felul de instalații care există în Occident, dar aici nu se găsesc pe piață, și trebuie făcută aprovizionarea”. Dl Norbert Neuhold ne spunea că foarte multe materiale și instalații se aduc din afară. De exemplu, tabla pentru acoperiș se aduce din Germania; sunt confecții metalice care se comandă, pe baza proiectului, tot în Ger-mania; sunt și o serie de zidării speciale, pe care beneficiarul le dorește, dar care nu există în Europa de Răsărit și trebuie aduse tot din Germania. Iar pentru a-cestea trebuie tot felul de vize, de aprobări, mai stau 2-3 zile în vamă… “Eu vorbesc numai de firma Lupp, dar, de fapt, suntem o echipă multinațională, sub aspectul personalului și al firmelor cu care lucrăm. De exemplu, piatra pentru fațadă, o piatră specială, dorită de beneficiar, se importă din Italia, altă piatră și cărămida, din Germania”. Și-atunci, din România ce se mai ia? “Din România, folosim foarte mult; betoanele și o serie de materiale de construcții de ultimă oră care se găsesc și aici. Chiar dacă numărul dealerilor nu este așa de mare, iar termenele de livrare… Câteodată te plictisești așteptând un produs”. Probabil sunt mai conve-nabile ca preț… “Prețurile, în România, la materialele de construcții, sunt mai ridicate de-cât în Germa-nia. Un exem-plu banal: pen-tru betonul-marfă, noi plă-tim cu peste 25 la sută mai mult decât în Germa-nia. Apoi, cum să accepți că nu poți să obții o cantitate mai mare de balast, pe care, te duci la gârlă, și-l iei? În Germania, dai un tele-fon și, a doua zi, primești canti-tatea de care ai nevoie. Ei, aici nu pot să dau un telefon, să spun că am nevoie de 10.000 mc. Mi se spune, domnule, pot să-ți dau 2-3 mii de mc, restul caută la altul. În Germania, treaba lui ce face și de unde-l ia, dar ți-l aduce! La Târgu Mureș, pentru pardoseala din magazin, ne-au trebuit 1.200 mc beton. Am spus furnizorului că vrem să-l turnăm într-o săptă-mână, dar el ne-a spus că-i tre-buie 3-4 săptămâni, pentru a-l fabrica. Deci sunt probleme”. Și beneficiarul, el ce zice de întâr-ziere? “Cine nu riscă nu câștigă! Când vrei să intri pe o piață străi-nă, îți asumi un risc. Sunt pier-deri neplanificate, pe fiecare îl doare sufletul, dar asta este. In-tenția noastră este ca, împreună cu Primăria, cu Inspectoratul în Construcții, cu proiectantul, să-l facem. Intenția mea a fost ca, până la Crăciun, să-l văd închis. Structura prefabricată o avem montată, dar, de jur-împrejur, sunt elemente prefabricate de fațadă, de 7,5×3,5 m, care trebuie aduse de la Budapesta, pentru că în țară nu se fabrică”. Firma Lupp Construction Romania SRL face numai management. În Suceava, lucrează cu ACI-AG și cu General Construct , “două firme cărora, până acuma, nu putem decât să le mulțumim pentru colaborare; sunt oameni serioși, care-și fac treaba”. Care-i, deci, stadiul lucrărilor și când se vor finaliza ele? “Noi trebuia, în baza contractului, ca, pe la sfârșitul lui octombrie, să ter-minăm magazinul, dar, din motive obiective, nu din vina noastră, nu din vina beneficiarului, nu s-a putut. Acum, structura este gata, urmează ca, în decembrie, să începem cu închiderile de fa-țadă, iar la începutul lui ianua-rie, în măsura în care timpul ne va permite, să punem acoperișul. După aceea se va putea intra la interior, care nu-i chiar așa de simplu, pentru că avem un volum mare de lucrări. E muncă serioa-să. Noi avem interesul să finali-zăm magazinul cât se poate de re-pede, în cele mai favorabile con-diții, în martie-aprilie. Pentru că avem în vedere și alte obiective; nu lucrăm numai pentru Kauf-land. În afară de cele 4 magazine pentru Kaufland, avem de rea-lizat, în regie proprie, o fabrică foarte mare de prefabricate, în apropiere de Sibiu, unde, anul viitor, urmează să producem pentru nevoi proprii și pentru terțe persoane prefabricate de dimensiuni mari și foarte mari. Intenția firmei Lupp a fost că, dacă vine, să și rămână și să se dezvolte. Eu, personal, aș fi încer-cat să fac ceva și în Bucovina, dar pentru oamenii din Occident este o problemă să ajungă aici, având în vedere numărul redus de zbo-ruri spre Suceava. Nimeni din Germania nu va face ce fac eu, să treacă săptămânal cu mașina peste Carpați, pentru a ajunge la Suceava. Timpul costă bani! Si-gur că există o opțiune, la nivel de firmă, să vedem ce se poate face în zona asta. Noi toți considerăm că este o zonă deschisă, unde se va construi, în următorii ani, foarte mult. Din informațiile mele, Kaufland vrea să facă anul viitor, în zona Bucovinei, a Moldovei, cel puțin șase magazine, dacă totul va decurge normal. De exemplu, la Iași, se intenționează să se facă trei magazine Kaufland. Revenind la firma Lupp, avem deci fabrica de prefabricate, unde se va produce toată gama cerută pe piață, prefabricate necesare la ora actuală în România, mai avem în vedere un magazin universal în Târgu Mureș, niște hale indus-triale la Sighișoara (suntem în fază de tatonări și negocieri) și altele, funcție de cererea in-vestitorilor”.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: