Evanghelia zilei

Deşi un pasaj scurt, aceasta cuprinde mai multe subiecte ce merită atenţie. Ne este descris foarte succint grupul ce îl însoţea pe Hristos în activitatea Sa mântuitoare. Cei doisprezece apostoli, ce fuseseră de curând aleşi, se aflau mereu aproape de El, fiind martori atât învăţăturii Sale de o putere fără precedent, cât şi numeroaselor vindecări minunate pe care Mântuitorul le făcea între oameni. De asemenea descoperim anturajul feminin galileean al lui Hristos format din câteva femei, care, în urma vindecării sau a exorcizării lor, găsiseră de cuviinţă să Îl urmeze şi să slujească grupului „din avutul lor”. Luca este singurul dintre evanghelişti care dezvoltă imaginea acestor femei-discipol devotate, ce se îngrijeau (diakonein) de grupul apostolilor şi al lui Iisus.

*Maria din Magdala, cunoscută în general drept „Magdalena”,  este cea mai proeminentă dintre acestea şi prima persoană căreia i S-a arătat Iisus după Învierea Sa. Fiind cea mai importantă dintre ucenicele lui Hristos, Magdalena este menţionată mai des decât oricare altă femeie din Noul Testament fiind în prim-plan în episodul răstignirii, martoră a morţii, a înmormântării şi a Învierii lui Iisus. Un loc cu totul privilegiat.

Două ipoteze au suscitat interes şi curiozitate în privinţa Mariei Magdalena.

  1. Datorită romanului Codul lui Da Vinci s-a readus în discuţie o ipoteza mai veche conform căreia Maria Magdalena ar fi fost soţia lui Iisus şi aleasă de Acesta ca lider al apostolilor, iar apoi îndepărtată de apostoli şi de Biserică pentru că era femeie. În ciuda interesului generat, această ipoteză nu poate fi luată în serios, deoarece argumentele aduse în favoarea ei sunt pur şi simplu false ce nu depăşesc nivelul unui roman ştinţifico-fantastic.
  2. O altă ipoteză este cea conform căreia Maria Magdalena a fost o prostituată reabilitată de Hristos. Însă nu există niciun argument concret. Probabil motivul pentru care s-a dezvoltat această ipoteză confuză este acela că în Evanghelia după Luca Maria Magdalena este menţionată imediat după o scenă în care protagonistă este o femeie prostituată (Luca 7:36 şi urm.). Această corelaţie greșită a fost făcută în secolul VI d.H. de Papa Grigorie I într-o predică, iar de atunci, Magdalena fost confundată cu o prostituată. Magdalena fusese vindecată de „şapte demoni”, însă acest aspect nu este nicidecum un indiciu că era o femeie uşoară cum greşit susţin anumite surse. E de neconceput ca Iisus să fi acceptat o prostituată drept conducătoare a grupului de femei ce Îl urma.

*Ioana, şi ea vindecată de Iisus, L-a însoţit în multe dintre călătoriile Sale. Fiind soţia lui Huza, om ce avea o poziţie de conducere la curtea regelui Irod Antipa, Ioana a fost probabil o femeie bogată şi influentă. A fost martoră la răstignirea şi înmormântarea lui Iisus. Mai mult, a făcut parte din restrânsul grup de femei, care, mergând să ungă trupul lui Iisus, au găsit mormântul gol. Având în vedere, că Luca nu l-a cunoscut personal pe Iisus, unii cercetători ai Bibliei consideră ca ipoteză probabilă faptul că Ioana şi Maria, Maica Domnului, au fost sursele pentru numeroase detalii deţinute de Luca despre viaţa Mântuitorului.

Suzana face şi ea parte din grupul de femei implicate în slujirea grupului condus de Mântuitorul având şi ea privilegiul de a fi martoră a Învierii Domnului.

„Dacă nu crede cineva – spune Fericitul Augustin în lucrarea Despre lucrarea monahilor că, oriunde au propovăduit Evanghelia, apostolii erau urmaţi de femei cu viaţă sfântă, pentru ca aceste femei să le slujească oferind din belşug cele necesare vieţii, să audă Evanghelia şi să-şi dea seama că apostolii au făcut aceasta urmând exemplul Domnului nostru Însuşi”.

O importantă expresie ne reţine atenţia: Iisus şi grupul de apostoli şi femei-discipol mergeau prin cetăţile Galileii propovăduind şi binevestind Împărăţia lui Dumnezeu”. Această binevestire adesea însoţită de expresia „pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia Cerurilor!” a suscitat mult interes în poporul evreu, însă cei mai mulţi evrei i-au ratat adevăratul sens. Confundând această nouă împărăţie cu o nouă formă de guvernare, de drept divin, însă, în mare tot pământească, unii au aşteptat ca Hristos să fie un lider politic sau militar, care să dezrobeacă poporul ales de sub dominaţia Imperiului Roman. Hristos însă venise pentru a-i dezrobi de sub imperiul lui Satan, invitându-i la o înnoire a minţii (pocăinţă sau metanoia) şi la o viaţă în care să Îl imite pe El. La această invitaţie vor răspunde toţi cei ce, prin Botez, vor deveni membri ai noului popor ales – Biserica, o realitate ce transcende regatele şi imperiile.

Pr. ADRIAN DUŢUC

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI