Sfântul şi Marele Mir – ceea ce nu găsim în „sticluţele mici” de la biserică

Până în cea de-a doua jumătate a secolului al XVI-lea, sfinţirea Marelui Mir era considerată un privilegiu special al Patriarhului Ecumenic, care îl oferea, după sfinţire, şi celorlalte Biserici. Mai apoi, toate patriarhiile au început să-şi sfinţească singure Marele Mir, ca semn al autocefaliei.

Datorită bunelor relaţii diplomatice pe care domnitorii români le-au avut de-a lungul timpului cu Întâistătătorii celorlalte Biserici, s-a reuşit ca sfinţirea Sfântului Mir să se facă pe teritoriul ţării noastre de către patriarhii de Ierusalim (la Iaşi, în 1643), Constantinopol (la Târgovişte, în 1513) Alexandria şi Antiohia, împreună cu episcopii români. În anul 1885, prin Tomosul Sinodal dat de Patriarhul Ioachim al IV-lea al Constantinopolului, Bisericii Ortodoxe Române îi este recunoscută autocefalia şi, odată cu ea, dreptul de a sfinţi Marele Mir.

Până astăzi, Mirul este sfinţit într-o solemnitate deosebită în Joia Mare din Săptămâna Sfintelor Patimi, la Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, de către Întâistătătorul Bisericii, alături de membrii Sfântului Sinod, după citirea a patru rugăciuni în care sunt enumerate concis darurile pe care le împărtăşeşte Taina Sfântului Mir. Fără Patriarh, Taina Mirungerii nu s-ar putea săvârşi. După sfinţire, Mirul este împărţit mai întâi episcopiilor, apoi tuturor parohiilor din ţară şi din străinătate, aflate sub jurisdicţia canonică a Patriarhiei Române. El este trasportat în vase speciale confecţionate din inox argintat, fiecare a cate 5 litri.

Acest Mir nu este folosit decât în trei împrejurări: la săvârşirea Tainei Mirungerii, conform tipicului, adică imediat după săvârşirea Tainei Botezului şi la primirea celor de alte confesiuni la Ortodoxie, dacă aceştia au primit Botezul sau dacă un creştin ortodox revine la Ortodoxie, după ce trecuse la o altă confesiune, la sfinţirea sau resfinţirea unei biserici şi la sfinţirea antimiselor dăruite de către ierarhii eparhioţi tuturor parohiilor şi mănăstirilor. Exceptând aceste trei slujbe, preoţilor nu le este permis să folosească Sfântul Mir.

Ultima sfinţire a Sfântului şi Marelui Mir în cadrul Patriarhiei Române a fost săvârşită în anul 2010, „pentru a sublinia şi comemora printr-un moment sacramental solemn şi expresiv, împlinirea celor 125 de ani de la dobândirea Autocefaliei Bisericii noastre şi 85 de ani de la proclamarea Patriarhatului”, după cum se arată în Tomosul de Sfinţire. Astfel, după ce s-a calculat reţeta necesară, au fost aduse mai multe mirodenii din Grecia şi Ierusalim, diversitatea acestora simbolizând darurile Sfântului Duh.

Important de menţionat este şi faptul că nu trebuie să confundăm Sfântul şi Marele Mir cu celelalte uleiuri utilizate în practica liturgică a Bisericii, şi anume: untdelemnul pentru candele, uleiul care se sfinţeşte la Taina Sfântului Maslu (prin care se transmite lucrarea tămăduitoare a Duhului lui Dumnezeu), uleiul binecuvântat la slujba Litiei (ca ofrandă adusă de credincioşi din darul pământului), „untdelemnul bucuriei” (pe care îl foloseşte preotul la Taina Sfântului Botez, pentru a unge pruncul) sau feluritele esenţe combinate cu untdelemn şi ambalate în acele sticluţe pe care mulţi credincioşi le achiziţionează din pelerinaje sau de la diferite magazine.

Este greu să credem că, în locurile în care sunt îmbuteliate astfel de esenţe, se află mereu câte un preot care citeşte rugăciuni de binecuvântare. În această situaţie, recomandat ar fi să le îmbunătăţim, adăugând untdelemn sfinţit în cadrul slujbelor amintite mai sus. Folosit astfel, mirul va semăna în întreaga noastră fiinţă lucrarea Harului Sfântului Duh, spre tămăduire trupească şi sufletească.

 

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI