Transportul judeţean de călători se modernizează 

> Microbuze şi autobuze noi, staţii moderne, sistem de e-ticketing şi preţuri accesibile, dar şi trasee care să tranziteze cât mai puţin oraşele sunt prevăzute în noua strategie de transport a judeţului

Consiliul Judeţean Suceava urmează să aprobe noul studiu de oportunitate care să stabilească gestionarea mai eficientă a serviciului de transport public prin curse regulate pe raza judeţului, potrivit unui proiect de hotărâre iniţiat de vicepreşedintele CJ Suceava, Cristinel Creţu.

Conform studiului, creşterea atractivităţii transportului public judeţean de persoane nu este determinată doar de calitatea şi cantitatea ofertei în ceea ce priveşte frecvenţa curselor, ea fiind determinată şi de viteză, curăţenie, siguranţă, informaţia furnizată etc.

În document se menţionează că tarifele de călătorie accesibile fac de asemenea parte dintre factorii care joacă un rol important în determinarea alegerii mijlocului de transport.

„Utilizatorii vor recurge mai mult la transportul public de călători, care face concurenţă autoturismului personal, numai în condiţiile unei oferte de calitate cu tarife accesibile. Acest obiectiv va putea fi atins doar în condiţiile creşterii continue a eficienţei transportului public de călători. Transportul judeţean de persoane trebuie să fie accesibil din punct de vedere financiar chiar şi pentru persoanele cu venituri scăzute” se precizează în document.

Realizatorii studiului arată că au efectuat un sondaj în rândul primăriilor din judeţ privind fluxurile de călători aferent programului de transport persoane în judeţul Suceava în ce priveşte mijloacele de transport care operează pe traseele de transport judeţean fiind solicitate calificative de apreciere pentru aspecte legate  de  asigurarea  confortului şi siguranţei călătorilor  în  contextul vechimii şi stării tehnice  a autovehiculelor şi facilitarea accesului persoanelor cu dizabilităţi.

Structura răspunsurilor a arătat că aprecierile au fost foarte bune doar în proporţie de 10%, bune – 42%, satisfăcătoare – 37% şi slabe – 11%.

Ca propuneri privind îmbunătăţirea gradului de confort, siguranţă şi accesibilitate a persoanelor cu dizabilităţi oferit de mijloacele de transport judeţean prin curse regulate în perioada 2019-2024 se numără dotarea mijloacelor de transport cu echipamente care să faciliteze accesul persoanelor cu dizabilităţi, creşterea gradului de confort şi siguranţă oferit de mijloacele de transport destinate operării pe trasee, operarea cu autovehicule de concepţie şi fabricaţie recentă, noi şi moderne.

Studiul citat mai arată că serviciul de transport public judeţean trebuie să-şi adapteze reţeaua de transport în funcţie de dezvoltarea economică a judeţului, de cerinţele diferitelor categorii sociale şi de strategiile de dezvoltare la nivel regional.

La data realizării studiului, programul de transport public judeţean de persoane prin curse regulate în judeţ cuprindea un 165 de trasee.

În nouă structura propusă a deservirii la nivelului judeţului Suceava au fost eliminate situaţiile în care traseele erau suprapuse integral; au fost restructurate traseele, urmărindu-se minimizarea parcursului prin zona urbană, în special în localităţile în care există transport public local; au fost adaptate capacităţile de transport şi orarele de circulaţie la cererea de transport, ţinând cont inclusiv de prognoza cererii pe termen de 5 ani; traseele au fost renumerotate; grupele au fost numerotate pornind de la zona de nord­vest a polului principal de transport (Suceava) şi continuând în sens invers trigonometric; s-a procedat în mod asemănător cu restul polilor de transport.

Potrivit autorilor studiului, investiţiile necesare pentru asigurarea desfăşurării în bune condiţii a serviciului de transport public judeţean implică o strânsă conlucrare între factorii implicaţi (consiliul judeţean, autorităţile locale şi operatorii de transport)  şi vor viza diferite elemente care formează sistemul de transport.

Astfel, se arată că vor fi necesare investiţii în reabilitarea şi modernizarea drumurilor judeţene, investiţii în staţii publice de transport, investiţii în mijloace de transport, investiţii în sistem de monitorizare şi localizare prin GPS a autovehiculelor din transportul judeţean, dar şi investiţii în sistemul de taxare electronică – e-ticketing sau investiţii în sisteme de informare a călătorilor şi chiar investiţii în echipamente de numărare a călătorilor.

„Investiţiile în astfel de sisteme conexe conduc la eficientizarea efectuării serviciului de transport public judeţean, la creşterea nivelului de calitate al serviciilor oferite utilizatorilor” sunt de părere autorii studiului.

De menţionat este că transportul public judeţean este asigurat în prezent cu 190 de mijloace de transport şi cuprinde 126 de microbuze şi 64 autobuze. Cele mai multe microbuze au 19 locuri, iar la autobuze cea mai frecventă capacitate de transport este de 30  de locuri.

În ceea ce priveşte vechimea actuală a parcului auto, mijloacele de transport cu care se efectuează traseele din actualul program de transport au vechimi cuprinse între 2 şi 22 de ani, iar din  totalul mijloacelor de transport ponderea cea mai mare o au cele cu vechimea cuprinsă între 10 şi 15 ani (44,97%), urmată de cele cu vechimea sub 10 ani.

Noul program judeţean de transport va intra în vigoare de la începutul anului 2023. (N.B.)

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI