Trupa „Gong”, din Roman, a câştigat trofeul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Tineret „Grigore Vasiliu Birlic”

În perioada 26 august – 1 septembrie, la Fălticeni s-a desfăşurat cea de-a noua ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru pentru Tineret „Grigore Vasiliu Birlic”, manifestare organizată timp de o săptămână de Asociaţia „Fălticeni Cultural” în parteneriat cu Consiliul Judeţean Suceava, Ateneul din Iaşi, Centrul Cultural Bucovina, Casa de Cultură a studenţilor Suceava, Centrul de Teatru Educaţional „Replika” – Bucureşti, Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava, Centrul Cultural „Grigore Vasiliu Birlic”, Ocolul Silvic Bucovina şi cele trei colegii din Fălticeni. Au fost şapte zile în care s-au jucat 23 de piese de teatru, s-au vizionat şapte filme în cadrul cinematecii de noapte, cele mai multe fiind prezentate de actori sau scenarişti implicaţi în realizarea lor, au avut loc workshopuri şi întâlniri de suflet cu personalităţi ale cinematografiei şi teatrului românesc.

Festivalul a început luni, 26 august, cu o frumoasă paradă a costumelor de teatru realizată de actorii de la Ateneul Naţional din Iaşi şi de o parte din membrii trupelor de teatru invitate la festival, care au străbătut zona centrală a urbei de pe Şomuz, anunţând lumea despre începerea evenimentului cultural.

„Este o manifestare care reuneşte în fiecare an trupe de teatru din ţară şi din Republica Moldova, organizată de Asociaţia Fălticeni Cultural. Este din ce în ce mai greu să faci în România evenimente culturale, mai ales că nu ai o finanţare de la stat. Noi nu suntem o instituţie de cultură oficială a statului român, suntem o alternativă la o instituţie culturală şi depindem de sponsorii care într-un an sunt, într-un an pot să nu mai fie, pentru că totul este în funcţie de cum au ei profit şi tot ceea ce implică o sponsorizare, mai ales că şi legea s-a schimbat: trebuie să avem o declaraţie specială de la ANAF pentru a fi sponsorizaţi şi aşa mai departe. Cu ajutorul acestor oameni cu inimă mare am ajuns la ediţia a noua, cu un număr mare de invitaţi, ştacheta este la fel de ridicată ca în anii trecuţi. Ne-am fi dorit să fim ca marile festivaluri, să avem spectacole şi pe stradă, şi în alte spaţii neconvenţionale, dar din păcate nu reuşim. Avem două spaţii cât de cât bune pentru un astfel de festival, sala mare a Centrului Cultural «Grigore Vasiliu Birlic», salvată de noi la prima ediţie a Festivalului, în anul 2011 şi sala «Draga Olteanu Matei», care, în curând, împlineşte doi ani şi unde s-au jucat spectacole pentru copii, adolescenţi şi am avut cinemateca de noapte. Avem invitaţi foarte importanţi, doamna Draga Olteanu Matei, preşedintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop care, de obicei conferenţiază în medii academice, dar face o excepţie pentru festivalul nostru şi vine cu o lecţie de istorie pentru tineri şi nu numai. Avem o premieră a unui spectacol foarte, foarte bun al trupei Birlic, «O sută» de rochii în regia lui Vlad Rădescu. De dimineaţă până seara avem teatru, film, întâlniri de suflet cu actori, workshopuri etc.

În organizarea acestui festival am ţinut cont şi de dorinţa fălticenenilor de a vedea teatru, în fiecare seară sala este plină. Anul acesta, chiar dacă nu am avut mai mulţi bani, am avut mai multe reuşite, am avut două evenimente înaintea festivalului care ne-au dat multă energie: în iarnă, prima ediţie a «Balului vienez» la Fălticeni şi deschiderea pentru public al Sinagogii mari, cu un foarte reuşit spectacol. Începând de luni, pregătim ediţia a X–a a Festivalului de teatru”, a precizat preotul Liviu Mihăilă, preşedintele Asociaţiei „Fălticeni Cultural” organizatorul evenimentului.

Spectacole oferite de actori din Iaşi şi Bucureşti, dar şi de studenţi la facultăţile de teatru

Iubitorii de teatru au avut ocazia să vizioneze, în cadrul celui mai aşteptat eveniment cultural al anului organizat în urbea de pe Şomuz, în fiecare seară de la ora 19, câteva spectacole de excepţie: „Pijamale”, în regia lui Andrei Ciobanu, prezentat de Ateneul Naţional din Iaşi, din distribuţie făcând parte şi fălticeneanul Daniel Popa, fost membru al Trupei Birlic. Piesa „Tache, Ianche şi Cadîr”, jucată tot de actori ieşeni, în regia lui Ion Sapdaru, a adus zâmbete, în timp ce premiera spectacolului „O sută de rochii” a trupei Birlic, în regia actorului Vlad Rădescu, un spectacol despre diferenţe, atitudini şi puterea de a schimba ceva, a adus multor spectatori o lacrimă pe obraz. Foarte apreciate, aplaudate, cu roluri foarte bine interpretate au fost şi spectacolele de teatru jucate de actori profesionişti: „Apă la borcan” de Frank Moher, distribuţia: Andreea-Roxana Neagu, Cristi Constantinescu şi Andreea Boşneag, „Foreplay”, text şi regie Ozana Nicolau, pus în scenă de Centrul de Teatru Educaţional „Replika” – Bucureşti sau reprezentaţia inclusă în turneul naţional realizat cu sprijinul AFCN, „Totul e foarte normal”, regia Leta Popescu, un spectacol în care tot Centrul de Teatru Educaţional „Replika” – Bucureşti a pus faţă în faţă părinţi şi adolescenţii într-un joc interactiv despre problemele celor două generaţii, încercând astfel să uşureze comunicarea dintre părinţi şi copii, abordând în acelaşi timp teme care ne interesează pe toţi: cât de importantă este educaţia sexuală în şcoli, cât de înţeleşi se simt şi câtă nevoie au să comunice despre ceea ce li se întâmplă.

„Scopul spectacolului este acela de a stimula dialogul între părinţi şi adolescenţi şi de a preveni, pe cât posibil, sentimentele de vinovăţie şi ruşine care însoţesc de multe ori descoperirea identităţii”, au precizat actorii CTE „Replika”.

Şi studenţii la teatru au fost la înălţime. Universitatea „Hyperion” Bucureşti a prezentat spectacolul „Imortal”, regia Dan Tudor, iar spectacolul care a încheiat festivalul a fost cel al Muzeului Naţional al Literaturii Române, „Inocentul” cu Dan Tudor, regia Radu Băieşu, jucat duminică seara.

Teatru pentru copii

 În fiecare zi, începând cu ora 12, copiii au fost invitaţi la teatru pentru a învăţa să se joace, să participe şi facă parte dintr-o poveste, să caute şi să găsească răspunsuri la întrebările specifice vârstei, spectacolele pregătite pentru ei fiind mai mult decât un instrument de divertisment, ele cultivă gustul pentru frumos, îi învaţă ce e binele şi răul, le oferă modele şi contribuie la devenirea intelectuală a celor mici.

Luni, personajele din poveşti ale Companiei „Andirino” din Iaşi i-au fascinat înainte de toate pe cei mici prin expresivitatea lor, totul având o semnificaţie pentru prichindei: costumele artistice, vocea, înfăţişarea şi mai ales faptele. Marţi, Ateneul din Iaşi a prezentat spectacolul „Cenuşăreasa”, cei mici trăind odată cu eroii de pe scenă şi împrumutând din frământările personajelor, iar miercuri, 28 august, Teatrul Municipal de Păpuşi „Guguţă” din Chişinău a jucat în Sala „Draga Olteanu Matei”, care a devenit neîncăpătoare pentru copiii însoţiţi de părinţi sau bunici care au vrut să vadă spectacolul „Hârzobul”. Un spectacol original, în care nişte linguri obişnuite se transformă în păpuşi adevărate. Având la bază textul lui Laurenţiu Budău, o adaptare după basme populare româneşti, spectacolul este o preocupare evidentă pentru păstrarea elementelor tradiţionale. “Piesa este asemeni hârzobului de altă dată – ladă în care se transportau păpuşile dintr-o localitate în alta, dintr-o casă în alta, pentru prezentarea diferitelor scene în faţa oamenilor”, după cum ne-au spus actorii de peste Prut. Joi, basarabenii din Trupa „Ghioceii” au avut o altă piesă jucată impecabil, „Dănilă Prepeleac”, iar vineri, Compania de teatru interactiv „Panatlone” a prezentat, spectacolul „Aladin”, la finalul spectacolului, cei mai mici spectatori ajungând în culise pentru a-i găsi pe protagoniştii care i-au ţinut cu sufletul la gura şi le-au creat atâtea emoţii.

Workshopuri pentru participanţii la festival

Pe lângă concursurile de teatru, recitare poezie şi monolog, participanţii la festival au avut parte şi de workshopuri susţinute de trainerii Festivalului: Radu Apostol, Viorel Cojanu şi Ovidiu Ivan la sălile de sport ale colegiilor “Vasile Lovinescu” şi “Mihai Băcescu”.

De la specialişti, aspiranţii la un loc pe marile scene ale teatrului românesc sau la un rol într-un film au aflat că spectacolul de teatru este în primul rând artă în echipă, pentru că pe scenă sau pe platoul de filmare se întâlnesc un producător cu o idee, un regizor, un scenograf, un compozitor, un coregraf, o echipa de actori şi alta de tehnicieni pentru a pune împreună la cale o poveste, un mesaj pe care vor să-l arate publicului în cel mai frumos mod. Fie că vor deveni actori sau nu, participanţii la workshopuri au înțeles ce înseamnă teatrul, spectacolul interactiv, spectacolul de improvizaţie sau filmul, au învăţat să facă diferenţa între ele şi să ştie cum trebuie reacţioneze ca actori la fiecare mesaj venit în timpul sau la finalul piesei de la publicul spectator.

În urma preselecţiilor, au intrat în concurs 7 trupe de teatru formate din liceeni şi studenţi din ţară şi străinătate, care au vârsta maximă de 25 de ani, la care se adaugă câştigătorii Marelui premiu al concursului de interpretare trupe de teatru „Grigore Vasiliu Birlic”, ediţia 2018, trupa „Difainii” din Iaşi care a prezentat, în afara concursului, spectacolul „Pe… Trecere”.

Două jurii au stabilit câştigătorii

Ca şi anul trecut şi la ediţia din acest an festivalul a avut două jurii, unul format din specialişti, actori şi regizori, oameni cu o bogată experienţă pe scenă şi în astfel de concursuri, şi juriul tinerilor, format din tineri actori sau studenţi la actorie care au fost actori în trupa de teatru „Birlic”.

La Secţiunea recitare poezie şi monolog, la categoria de vârstă 7-12 ani, Marele Premiu a fost obţinut de Iosep Maria (pentru Punguţa cu doi bani), juriul profesionist acordând pentru recitare poezie Premiul I lui Mihael-Viorel Ignatovici Lazăr (pentru poezia Lordul John) şi Adelei Şulea (pentru poezia Mireasa zidului), Premiul II i-a revenit lui Rareş Constantin (Cercul), iar Premiul III a ajuns la Anastasia Guriuc (Prima zi de şcoală). La Secţiunea monolog, Premiul I a fost obţinut de Denisa Tofan (Gospodină prin telefon), Premiul II a ajuns la Antonie Axinte (Geambaşii), iar Premiul III a revenit Ilincăi Tapalagă (Artista din carnaval) şi Anastasiei Cobzariu (Amintirile lui Nică).

La categoria de vârstă 13-25 ani, Marele Premiu la Secţiunea poezie a ajuns la Vâzdoagă Sergiu (Moş Grigore), Premiul I la Vlad Pînzaru (Poveste de dragoste) iar Premiul II la Ilie Pîrlog (Cântec excesiv). Marele Premiu la Secţiunea Monolog a fost adjudecat de Cătălina Varaniţă (Vara în care mama a avut ochii verzi), Premiul I a fost obţinut de Tatiana Andrei (Parfum de viaţă pentru actori), Premiul II a ajuns la Mira Drobotă (Proprietate condamnată), iar cele două premii III au revenit lui George Tumurică (Iona) şi Alexandru Niţă (Îngrijitorul).

Tot la Secţiunea recitare poezie şi monolog, juriul tinerilor a acordat la categoria de vârstă 7-12 ani Marele Premiu: Maria Iosep (Punguţa cu doi bani), Premiul I: Mihael-Viorel Ignatovici – Lazăr (Lordul John) şi Ilinca Tapalagă (Artista din carnaval), Premiul II: Anastasia Cobzariu (Amintirile lui Nică), Premiul III: Antonie Axinte (Geambaşii)

La categoria de vârstă 12 -25 de ani, Marele Premiu a ajuns la Vlad Pânzaru (Poveste de dragoste), Premiul I: Tatiana Andrei (Parfum de viaţă pentru actori), Premiul II: Cătălina Varaniţă (Vara în care mama a avut ochii verzi), Premiul III: Sergiu Vâzdoagă (Moş Grigore).

Trupele „Gong” din Roman şi „Bastion” din Buftea au plecat acasă cu trofeul festivalului

La secţiunea Trupe de teatru, juriul profesionist a acordat Marele premiu al festivalului trupei Gong din Roman pentru spectacolul Făt-Frumos, dar nu prea, Premiul I: trupa Ghioceii din Mingir, Republica Moldova cu spectacolul Punguţa cu doi bani, Premiul II: trupa Bastion din Buftea cu spectacolul Emoji, Premiul III: trupa Victory Of Art din Bucureşti cu spectacolul Treapta a noua, Menţiuni: trupa Katharsis din Galaţi cu spectacolul Un joc în doi, în trei, în câte şi câţi vrei!, trupa Stop cadru din Cluj cu spectacolul Opt femei, trupa Katharsis din Botoşani cu spectacolul Acteea şi Nero.

Cel mai bun actor în rol principal: Vlad Pânzaru pentru rolul „Făt-Frumos” din spectacolul Făt-Frumos, dar nu prea şi Tiberiu Pancu pentru rolul „Tibi” din spectacolul Emoji.

Cel mai bun actor în rol secundar: Ştefan Duminică pentru rolul „Calul” din spectacolul Făt-Frumos, dar nu prea.

Cea mai bună actriţă în rol principal: Patricia Flack pentru rolul „Melissa” din spectacolul Treapta a noua.

Cea mai bună actriţă în rol secundar : Crina Dumitraşcu pentru rolul „Tracy” din spectacolul Treapta a noua şi Andreea Târsână pentru rolul „Baba” din spectacolul Punguţa cu doi bani.

Juriul tinerilor a acordat la Secţiunea trupe de teatru Marele premiu trupei Bastion din Buftea pentru spectacolul Emoji, Premiul I: trupa Ghioceii din Mingir, Republica Moldova, pentru spectacolul Punguţa cu doi bani, Premiul II: trupa Gong din Roman cu spectacolul Făt-Frumos, dar nu prea, Premiul III: trupa Victory Of Art din Bucureşti pentru spectacolul Treapta a noua.

Cel mai bun actor în rol principal: Tiberiu Pancu pentru rolul „Tibi” din spectacolul Emoji

Cel mai bun actor în rol secundar: Ştefan Duminică pentru rolul „Calul” din spectacolul Făt-Frumos, dar nu prea;

Cea mai bună actriţă în rol principal: Patricia Flack cu rolul „Melissa” din spectacolul Treapta a noua.

Cea mai bună actriţă în rol secundar: Crina Dumitraşcu pentru rolul „Tracy” din spectacolul Treapta a noua.

Premiul pentru regie a fost obţinut de Mihail Sârbu, iar Premiul pentru scenografie a revenit spectacolului Făt-Frumos, dar nu prea.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: