Adevărul despre cel mai de succes proiect al Sucevei, cu bune şi cu rele: Aeroportul Suceava

Interviu cu deputatul Cătălin Nechifor

 

Reporter:Până la urmă cine a construit Aeroportul Suceava, pentru că astăzi se laudă mai toţi?

Cătălin Nechifor: – Aeroportul, aşa cum l-am ştiut până în 2013, a fost construit în timpul comunismului. Pista, platforma, aerogara, balizajul, toate au fost construite începând cu anii ’60-’70, parţial, către anii ’90. După Revoluţie, pe Aeroportul Suceava nu s-a construit nimic esenţial. De altfel, nici după 2015 nu s-a mai reluat partea de investiţii. Aşadar, construcţia propriu-zisă, proiect european de modernizare şi reconstrucţie a aeroportului, a avut loc între iulie 2013 şi noiembrie 2015, în mandatul meu de preşedinte al Consiliului Judeţean Suceava, atunci când Victor Ponta era prim-ministru şi Corina Creţu comisar european pentru Dezvoltare regională.

Ce a presupus proiectul de modernizare şi reconstrucţie a aeroportului?

– Modernizarea aeroportului a constat în câteva părţi foarte importante. În primul rând am distrus complet pista de aterizare-decolare şi am reconstruit-o în totalitate la dimensiuni mult mai mari, la 45 de metri lăţime, cu o lungime de 2.460 de metri şi acostamente laterale de câte 7,5 metri.

Totodată, s-a refăcut complet instalaţia de balizaj, ceea ce înseamnă că, în acest moment, pe Aeroportul Suceava pot decola şi pot ateriza aeronave de foarte multe tipuri, inclusiv de mare capacitate. S-a instalat şi un echipament de aducere la sol a aeronavelor pe timp de ceaţă sau vreme rea, ILS, s-a construit şi un turn de control, dar s-au amenajat şi căile de acces.

În paralel, din banii Consiliului Judeţean Suceava am făcut în trei etape succesive lucrări de intervenţie asupra aerogării şi astăzi putem spune că avem o aerogară modernizată, avem o cale de rulare pusă la punct, pistă de aterizare-decolare modernă, singura pistă elastică din ţară. Avem un aeroport bine definit. Nimeni în România nu a mai construit un aeroport din 1989 până acum. Suntem singurul judeţ care a făcut aşa ceva.

Care sunt direcţiile de dezvoltare pe care le-aţi vizat atunci când aţi implementat acest proiect?

 – Evident că proiectul de dezvoltare a aeroportului nu poate fi vreodată oprit. Orice proiect important presupune să ai o viziune, iar viziunea pentru Suceava a fost extinderea succesivă a aeroportului. Am luat în calcul construcţia unui nou terminal. În mod clar, de la cei 10.000-20.000 de pasageri care zburau anual de pe aeroport în perioada 1990-2000, acum ţintim spre o jumătate de milion de pasageri, iar ceea ce am gândit în 2015 este foarte relevant. Atunci, prin Consiliul Judeţean, am luat decizia în unanimitate să intrăm pe o intervenţie financiară şi structurală pe actualul centru economic de lângă aeroport, pe care să-l transformăm într-un terminal modern de sosiri şi plecări internaţionale, lucru care, din păcate, după ce am plecat din Consiliul Judeţean Suceava nu s-a mai întâmplat, pentru că actuala conducere a Consiliului Judeţean Suceava a blocat acele proiecte. Realitatea este că din 2016 până în prezent am văzut o singură lopată de pământ mutată în urmă cu două săptămâni şi s-au mai montat câteva containere pentru a mai întregi zestrea aeroportului.

De ce este nevoie de un nou terminal?

 – Atât Wizz Air, cât şi alte companii aeriene importante nu vor veni vreodată la Suceava să-şi facă bază aeriană decât atunci când vor avea condiţii mult mai bine puse la punct. Asta înseamnă să ai capacitatea să poţi procesa mai mulţi pasageri, mai multe avioane în acelaşi timp, pentru că nimeni din zona aviaţiei nu vrea să piardă timp stând la sol. Toate companiile vor să zboare aproape non-stop şi asta înseamnă să faci o investiţie cu cap, ţintită, cu viziune, pentru dezvoltare şi să poţi într-adevăr să asiguri ceea ce cere piaţa.

Ce dificultăţi aţi întâmpinat în derularea proiectului de modernizare a aeroportului?

 – Despre dificultăţile proiectului ar fi multe de spus, pentru că nu a fost un proiect simplu. Vreau să vă spun cu toată sinceritatea că în 2012 era cât pe ce să pierdem şansa de a putea aduce proiectul la Suceava, pentru un motiv politic. Aşa e viaţa în România, ştiţi şi dumneavoastră lucrul acesta. În 2012-2013, în perioada guvernului PSD – PNL, ministru al Transporturilor era Relu Fenechiu, era din Iaşi, era PNL. Vă daţi seama că bătălia a fost una cruntă pentru a putea păstra modernizarea Aeroportului Suceava ca proiect european, lucru care s-a şi întâmplat, dar nu s-a întâmplat foarte simplu. Au fost multe dificultăţi, au fost multe încercări pur şi simplu de a muta proiectul pe aeroportul din Iaşi, dar am rezistat şi vă spun că aici a contat foarte mult şi relaţia pe care o am cu Victor Ponta. De foarte multe ori Victor Ponta a fost şi la Suceava. Încă o chestiune pe care o ştiu foarte puţini: nu am fi reuşit să terminăm proiectul în noiembrie 2015 aşa cum era planificat dacă Victor Ponta, dacă ministrul de atunci al Transporturilor, Dan Şova, nu înţelegeau să facem documentaţia şi să schimbăm procedura de finanţare, din cerere de rambursare în cerere de plată, să o ducem la Comisia Europeană şi să avem într-adevăr succes în modificarea acestei proceduri inclusiv în partea de politici regionale, acolo unde Corina Creţu este comisar european.

 – Ce aşteptări aveţi în viitor în ceea ce priveşte dezvoltarea aeroportului Suceava?

 – Pe viitor mă aştept ca Aeroportul Suceava să fie cât mai dinamic pentru că, din nefericire, s-au pierdut în ultimii trei ani un număr de trei sau chiar patru destinaţii. Se anunţase inclusiv o companie nouă pe Suceava, dar din păcate nu a mai venit anul trecut şi încercau să opereze chiar şi Madrid, chiar şi Barcelona, chiar şi Paris. Au pierdut din păcate şi zborul Tarom de Torino, iar în egală măsură cei de la Wizz Air au renunţat la destinaţii spre Italia, în special Veneţia. Practic, acum se operează la Suceava exact pe nivelul în care se discutase iniţial, pe Luton, pe câteva aeroporturi din Italia şi, evident, avem avantajul de a zbura pe timp de vacanţă în Grecia, Turcia, cu acel tip de turism cu avioane charter. Este obligatoriu să avem încă cel puţin o companie aeriană privată care să vină să facă concurenţă pe Aeroportul Suceava pentru că în acel moment vom avea şi tarife mai mici. Deocamdată, zborul de pe Suceava este încă destul de scump în comparaţie cu alte aeroporturi, dar neavând autostradă, neavând alte legături, eu cred că rămâne, şi toţi suntem de acord, cel mai important proiect al Sucevei de după 1989 încoace.

Acesta este un material electoral altfel de cum v-aţi obişnuit, este despre realităţi, despre adevăr, despre proiecte care există, proiecte care au fost făcute de mine, Cătălin Nechifor, Victor Ponta şi Corina Creţu. Astăzi, toţi trei suntem în Pro România, iar pe 26 mai puteţi să veniţi să ne votaţi pentru Parlamentul European, pentru România, pentru Suceava.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: