Mare de oameni la Hramul Sf. Ioan cel Nou de la Suceava

Mai toată suflarea Sucevei, mii de credincioşi din judeţ, din ţară şi din afara ţării, au sărbătorit ieri Hramul Sfântului Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava şi hramul mare al mănăstirii care-i poartă numele şi îi păstrează, de sute de ani, osemintele.

Curtea mănăstirii s-a umplut de credincioşi încă din ajunul sărbătorii, când racla cu moaşte a fost scoasă de preoţi din biserică şi aşezată în baldachinul special din curte. Seara, la ora 18, a avut loc, pe scena amenajată afară, slujba Privegherii, înainte şi după ea sucevenii, gazde primitoare, oferind pelerinilor veniţi de departe mâncare şi apă.

Însoţit de o parte şi de alta de jandarmi, rândul credincioşilor care au trecut să atingă sicriul din lemn de chiparos, împodobit cu 12 plăci de argint reprezentând scene din martiriul Sf. Ioan cel Nou, şi să se închine la moaştele sale, a fost neîntrerupt până ieri după-amiază. Pentru fiecare în parte, acele câteva secunde au fost aşteptate un an întreg cu bucurie, apoi săvârşite cu împlinire sufletească. Pentru ei, sărbătoarea Sf. Ioan cel Nou de la Suceava se contopeşte cu sărbătoarea de Sânziene, un amestec de evlavie şi bucurie, ca la îndeplinirea unei misiuni sacre.

Pentru ce se roagă fiecare pelerin care vine la hram de zeci de ani, poate? Pentru aceleaşi nevoi primordiale ale sufletului şi trupului: sănătate, linişte, ajutor ceresc pentru realizarea unor rosturi lumeşti. Se roagă fiecare pentru familie, pentru el însuşi, pentru cei bătrâni sau pentru cei abia veniţi pe lume, pentru cel sănătos şi pentru cel bolnav.

Ziua de hram a început dis-de-dimineaţă, la ora 6, cu slujba Sfântului Maslu, Sfinţirea apei, apoi Acatistul Sfântului Ioan Botezătorul şi al Sfântului Ioan cel Nou, vârful sărbătorii fiind Sfânta Liturghie, desfăşurată tot pe scena de afară. Anul acesta slujba a fost săvârşită de ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, care i-a avut alături pe ÎPS Teofan, Arhiepiscop al Iaşilor şi Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei, ÎPS Teodosie, Arhiepiscop al Tomisului, ÎPS Macarie Drăgoi, Episcop al Europei de Nord, ÎPS Ignatie, Episcop al Huşilor, PS Damaschin Dorneanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor, precum şi un număr impresionant de preoţi ai parohiilor din judeţ.

La ora 12, racla cu moaştele Sf. Ioan cel Nou de la Suceava, purtată pe umeri de jandarmi, a plecat în procesiune pe străzile oraşului. Sfânta raclă, însoţită de o mare de oameni, a fost întâmpinată de un cordon continuu de suceveni care aruncau pe ea buchete de flori de sânziene şi salutată de clopotele bisericilor de pe traseul procesiunii, care a cuprins Mănăstirea Sf. Ioan cel Nou, Biserica Mirăuţi, Biserica Sf. Dumitru, Sf. Nicolae, Catedrala Naşterea Domnului, Biserica Naşterea Maicii Domnului şi înapoi sub baldachinul din lemn al mănăstirii. Pe tot drumul, preoţii au binecuvântat mulţimea şi au stropit cu agheasmă.

Sf. Parascheva şi Sf. Ioan cel Nou de la Suceava, ocrotitorii Moldovei

Alături de Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iaşi, Sfântul Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava este considerat ocrotitorul Moldovei. Cele două sărbători, cea din 14 octombrie şi cea din 24 iunie, sunt considerate cele mai mari şi mai frumoase două sărbători religioase din Moldova.

24 iunie 1786 este ziua când moaştele Sfântului Ioan cel Nou au fost readuse la Suceava de la Zolkiew, zi consfinţită ulterior ca dată de cinstire a acestuia.

Sfântul Mare Mucenic Ioan cel Nou s-a născut în jurul anului 1300, în familia unui negustor creştin din Asia Mică, din oraşul Trapezunt. Potrivit Doxologiei, acesta era un negustor înstărit, care călătorea mult, dar care nu uita să fie bun şi milostiv cu săracii şi orfanii. Se spune că modul de viaţă al tânărului negustor Ioan era plăcut lui Dumnezeu. În drum spre Cetatea Albă, pe la anul 1330, Ioan apăra, în discuţiile de pe corabie, cu înverşunare, dreapta credinţă ortodoxă, ceea ce a stârnit ura comandantului vasului, catolic, pe nume Reiz. Acesta îi întinde lui Ioan o capcană. Ajuns în Cetatea Albă, stăpânită de tătari, Reiz îi spune marelui conducător tătar că un tânăr cu care călătorise vrea să se lepede de credinţa creştină şi să o primească pe cea zoroastristă.

Adus cu fast în mijlocul mulţimii pentru a-şi declara noua credinţă, Ioan înţelege că Reiz l-a trimis să moară, dar îşi acceptă soarta. Cere ajutorul Domnului şi cu calm preamăreşte credinţa ortodoxă şi în faţa hanului tătar. Acesta se înfurie, iar tânărul Ioan este bătut de mai multe ori cu toiagul, apoi legat de un cal sălbatic şi târât pe uliţele cetăţii.

Trupul său, decapitat, este lăsat pe o stradă, neîngrijit şi nebăgat în seamă. În timpul nopţii, cei care locuiau în cartier au fost treziţi din somn de mulţime de făclii ce luminau ca ziua; deasupra trupului lui Ioan, trei îngeri care cântau foarte frumos îl tămâiau. Un evreu care a văzut asta, crezând că acolo sunt creştini, a încercat să tragă în ei cu arcul, dar degetele i-au înţepenit şi nu a putut. Răspândindu-se vestea despre asta, căpetenia tătară a luat trupul lui Ioan şi l-a îngropat creştineşte.

Timp de 70 de ani, sfintele moaştele au fost păstrate de creştini în altarul bisericii Sf. Ioan Botezătorul. În jurul anului 1402, domnitorul Moldovei, Alexandru cel Bun, îndrumat de Mitropolitul Moldovei, a adus Sfintele Moaşte ale Sfântului Ioan, cu mare alai, la Suceava, şi le-a aşezat în Biserica Mitropoliei a oraşului, unde se află astăzi. Biserica Mirăuţilor, unde au stat până în anul 1589, când Petru Şchiopul le muta în noua catedrală mitropolitană, ce poartă hramul Sf. Gheorghe, actuala biserică din curtea Mănăstirii Sf. Ioan cel Nou de la Suceava

 În toată această perioadă, se spune, s-au întâmplat multe şi minunate vindecări datorită Sfântului Ioan cel Nou, minuni şi vindecări care fac anual din Mănăstirea Sf. Ioan cel Nou de la Suceava loc de pelerinaj pentru mii de creştini.

D. BEALE; Foto: CRISTI TURCULEŢ

Print Friendly, PDF & Email

Admitere USV

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: