Proiect cu finanţare europeană la Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” Suceava

sc-ion-cranga-14711Începând cu 2014 a intrat în vigoare noua serie de programe educaţionale finanţate de Comisia Europeană. Această nouă serie poartă numele „prinţului umaniştilor”, cel care înmănunchează, prin viaţa şi activitatea sa, spiritul multilateral al renascentiştilor, teologul, profesorul, savantul şi criticul social Erasmus din Rotterdam.

E un program ce se va derula în intervalul 2014-2020, consistent finanţat (14,7 miliarde euro pentru întreaga perioadă), urmărind atât dezvoltarea competenţelor, cât şi creşterea capacităţii de inserţie profesională într-o lume mereu şi într-o accelerată schimbare. Reunind şapte foste programe europene (Învăţare pe tot parcursul vieţii, Tineret în acţiune, Erasmus Mundus, Tempus, Alpha, Edulink şi programul de cooperare cu ţările industrializate), Erasmus+ are o structură mai flexibilă, principiile după care îşi doreşte să funcţioneze fiind simplitate, crossectorialitate, impact măsurabil, transnaţionalitate, imaginaţie/creativitate.

Orice schimbare, inclusiv în acest domeniu, care sprijină integrarea noastră europeană, este o provocare şi asta este Erasmus+ pentru colectivul didactic al Şcolii Gimnaziale „Ion Creangă” Suceava; o provocare spre mai mult şi mai bine. Abia ne obişnuiserăm cu vechiul sistem al programului Long Life Learning şi acesta a luat sfârşit, lăsând locul pentru Erasmus+ şi, fireşte, pentru noi abordări ale relaţiei şcolii noastre cu exigenţele comunitare ale educaţiei. Am fost receptivi, am dezbătut problemele şcolii noastre, am stabilit o ordine de priorităţi, ne-am străduit să realizăm o aplicaţie cât mai convingătoare şi, la termenul din martie 2014, ne-am încercat norocul. Se vede că nu am muncit prea rău, din moment ce, după aşteptări pline de emoţii, din numeroasele proiecte trimise, agenţia naţională a aprobat pentru finanţare doar 52, unul dintre ele fiind proiectul nostru, intitulat „Împreună pentru şcoala mileniului III”.

Este un proiect ce se desfăşoară pe parcursul unui an, din octombrie 2014 până la finele lunii septembrie 2015. El implică un grup de 10 profesori şi 20 de elevi, care îşi doresc să propună şi să experimenteze o alternativă educaţională, utilizând metode nonformale şi parte din timpul lor liber, o alternativă la cultura străzii şi educaţia scărilor de bloc. E un început; un proiect pilot pe care, dacă se va bucura de succes, îl vom prezenta ca exemplu de bune practici pentru activitatea ulterioară, atât a noastră, cât şi a altor colegi, propunându-l spre permanentizare autorităţilor şcolare şi administraţiei locale.

Plecând de la necesitatea îmbunătăţirii calităţii serviciilor educaţionale pe care şcoala noastră le oferă comunităţii, dar şi de la nevoia reconstrucţiei, pe baze noi, a culturii organizaţionale, echipa noastră de proiect îşi propune următoarele:

  1. participarea activă la activităţile propuse de furnizorul de formare, astfel încât să studiem cât mai multe cazuri concrete, să identificăm soluţii variate şi să exersăm cât mai multe metode şi tehnici de lucru care să facă activitatea şcolară mai atractivă şi mai convingătoare. Interacţiunea cu profesori europeni, care vin cu experienţe diferite, din sisteme educaţionale diferite, ar fi ocazia perfectă de a cunoaşte pe celălalt direct şi nu din auzite, de a înţelege mecanismele funcţionării unor sisteme cu rezultate superioare nouă, de a cere sprijin întru responsabilizarea tuturor celor implicaţi în activitatea şcolară;
  2. diseminarea rapidă şi prin utilizarea a cât mai variate mijloace (şedinţe de catedră şi comisii metodice, cercuri pedagogice, activităţi în parteneriat, presa scrisă şi vorbită) a experienţei dobândite în mobilităţi, pentru a oferi alternative formative care să fie experimentate în condiţii reale de către un număr cât mai mare de potenţiali beneficiari. Am putea, astfel, să identificăm potenţiali parteneri locali cu ajutorul cărora să eficientizăm munca desfăşurată cu elevii noştri;
  3. crearea unei oferte de formare continuă, prin intermediul CCD, pe problematica ce constituie, în momentul de faţă, una dintre nevoile noastre imperioase. Am putea împărtăşi, astfel, experienţa noastră celor interesaţi, ajutându-i să depăşească mai uşor problemele asemănătoare cu care se confruntă;
  4. realizarea unei propuneri de curriculum la decizia şcolii pentru a experimenta alternativele formative identificate. Ar fi un bun îndrumar care să ajute pe cei care sunt la începutul carierei didactice, sau pe cei care vor intra de acum încolo în sistem;
  5. o strategie de lucru pe termen mediu care să conducă la schimbări atitudinale şi de comportament atât în relaţia elev-profesor, cât şi în relaţia şcolii cu părinţii ori între membrii colectivului didactic, schimbări absolut necesare pentru îmbunătăţirea calităţii activităţii tuturor: crearea unui club şcolar care să organizeze activităţi culturale, sportive, recreative; multiplicarea activităţilor în parteneriat la nivelul şcolii/ localităţii/ judeţului; o şcoală de vară, măcar pentru o perioadă scurtă, care să scoată elevii din faţa calculatorului, din monotonia zilelor inactive, de sub imperiul „culturii străzii” şi „educaţiei găştii din scara de bloc”. În felul acesta relaţiile interumane s-ar reconstrui prin intercunoaştere, prin identificarea de interese şi hobby-uri comune, prin alte tipuri de activităţi decât cele subsumate parcurgerii programei şcolare. Şi părinţii, probabil, şi-ar reconsidera atitudinea faţă de oamenii şcolii care oferă atenţie copiilor lor în afara programului strict şcolar şi, poate, s-ar simţi mai responsabili şi s-ar implica mai serios în activitatea şcolii.

E un program ambiţios, solicitant, pe care ni-l dorim realizat complet, spre binele tuturor celor implicaţi în activitatea şcolii noastre. Vom informa, prin toate mijloacele media, în legătură cu activităţile, realizările şi, de ce nu, obstacolele întâlnite şi modul în care reuşim să le facem faţă. Până atunci, amintim colegilor noştri din toate şcolile că se apropie termenele limită până la care se pot depune noi proiecte în cadrul programului Erasmus+: 4 martie pentru KA1 şi 31 martie pentru KA2. Le dorim tuturor idei geniale, spor la muncă şi succes!

(Prof. OLTEA PRELUCĂ, Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” Suceava)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: