Exemple slovace de bună practică

Recent, în perioada 31 martie – 4 aprilie 2014, am efectuat o vizită de studiu – New methods in teaching vocational subjects – în Zilina, Slovacia.
 

Tematica a cuprins sistemul educațional slovac, învățământul tehnic, în special profil mecanic. Au participat cadre didactice din Germania, Irlanda, Franța, Turcia, Estonia, Malta și România. Slovacia este împărțită în 8 regiuni, fiecare dezvoltată pe un domeniu specific de activitate. Regiunea Zilina, pe care am vizitat-o, este foarte dezvoltată în domeniul mecanic-mecatronic, auto și transporturi. Au fost 4 zile pline, condensate la maximum, în care au avut loc vizite și dezbateri la Academia de Transporturi Zilina, Spojena Skola Martin – Centrul profesional de inginerie și prelucrări mecanice „Martin”, Universitatea Zilina și Fabrica coreeană de autoturisme Kia. Aveam să constat că sistemul educațional Tehnic-mecanic slovac este foarte bine dezvoltat. Intrarea se face pe bază de admitere la matematică și limba maternă și se finalizează cu un atestat și o lucrare practică. Proporția a fost stabilită de minister în colaborare cu mediul de afaceri și cu diferite organizații educaționale. O caracteristică a sistemului de educație slovac este descentralizarea, dublată de responsabilitate; școlile își stabilesc strategia, stabilesc prioritățile, angajează personalul, dar sunt singurele care sunt responsabile pentru performanțele avute. Asigurarea cunoștințelor tehnice și practice reprezintă un punct esențial în viitorul tinerilor absolvenți și de aceea sunt implicați toți factorii educativi, printre care 4 firme constructoare de mașini care dotează școlile cu material didactic – autoturisme Kia, Skoda, Hyundai, Peujeot și dotare logistică. Prioritățile școlare sunt: respectarea legilor, satisfacția elevilor, rezultate, abandon școlar, poziția financiară, asigurarea calității. Unele dotări sunt realizate și din programe europene accesate de școală și profesori. Activitatea de bază și prima vizită a fost în „Vocational school – Transport Academy Rosinska cesta 2” Zilina, cu durata de studii între 2-4 ani, cu profile specific mecanic-caroserie auto, vopsitor auto, mecanic auto, electrician auto, controlor trafic și, pentru durata de 4 ani, operator și economist în transporturi, operator mașinist și transportator, academia de transporturi. Această școală vizează pregătirea în mecanica auto, dar și design grafic, video, de sunet, cu noile tehnologii media, printing etc. Numărul elevilor, cam 700; profesori – 80. Școala este foarte bine dotată cu 10 mașini de la firma Skoda, Kia și Peugeot, utilizate de profesori și maiștri instructori în desfășurarea orelor de discipline tehnice și instruire practică. O altă școală vizitată a fost „Spojena Skola Martin – Centru profesional de inginerie și prelucrarea metalelor”. Impresionantă la acest centru este tehnologia modernă cu care este dotat. Aici, specializări moderne: tehnician programator – mașini cu comenzi numerice, tehnician mecatronist – roboți; elevii efectuau practica pe simulatoare de CNN și roboți Lego Miners deplasabili cu ajutorul senzorilor și programelor speciale. Școala este renumită prin rezultate la învățătură și sport. Toți tinerii absolvenți își găsesc locuri de muncă în domeniul în care s-au specializat. Numărul total de elevi – 760, profesori – 90. Universitatea Zilina este un centru universitar, inițial doar cu specializări tehnice, dar care în anii ’90 s-a dezvoltat cuprinzând acum toate profilurile tehnice și umaniste. Tinerii de la școlile enumerate mai sus își continuă studiile pregătindu-se cu seriozitate pentru piața muncii. Punctul forte al vizitei de studiu a fost fabrica coreeană de autoturisme Kia, situată în orașul Zilina. Curățenia sclipitoare sesizată de la intrarea în fabrică, dotările de ultimă generație (roboții au înlocuit aproape total forța de muncă a omului), benzile transportoare automate și precizia lucrărilor ne-au fascinat. Rar câte un muncitor care verifica etanșeitatea parbrizului după fixare sau ghidarea unui robot… Procesul de fabricație total robotizat și automatizat face ca fabrica să producă 1 milion de mașini din 2009, de când a fost înființată. Se lucrează în trei schimburi cu 3000 de angajați. Această vizită de studiu a însemnat o experiență deosebită pentru mine ca profesor și lucrător cu tinerii. Am apreciat faptul că slovacii nu au distrus nimic din industria de odinioară, ci au căutat prin toate mijloacele să o dezvolte, să o îmbunătățească și să o modernizeze continuu, aliniindu-se țărilor cele mai dezvoltate. Nu întâmplător au fost integrați la moneda euro din anul 2009. O industrie puternică face o țară să fie dezvoltată, să aibă locuri de muncă și, astfel, să asigure un proces continuu de integrare a tinerilor în societate, nu transformarea lor în asistați social. Prof. MIHAELA CALISTRU Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: