Vicar administrativ, la Arhiepiscopie

– Interviu cu P.C. GHEORGHE BRĂDĂȚANU, vicar administrativ al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților –
– Prin hotărâre a Permanenței Consiliului Eparhial, din luna august a.c. sunteți vicar administrativ al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților. Ce înseamnă funcția aceasta?
– Funcțiile centrale administrative în Biserica noastră merg de la secretar eparhial până la vicar administrativ. Aceasta este cea mai importantă funcție administrativă din centrul eparhial, în care poate ajunge și un preot care nu a fost călugărit.
– Deci dv. n-ați fost trecut în rândul ierarhilor?
– Nu. Ierarhia începe cu rangul de arhiereu vicar și continuă cu cel de episcop vicar. Pentru Patriarhie, Mitropolie și Arhiepiscopie sunt aleși, la propunerea ierarhului și a Adunării Eparhiale, episcopi vicari. Pentru episcopii, sunt arhierei vicari. Iar vicarul administrativ este o funcție administrativă mai presus de consilieri. Nu toate eparhiile au vicar administrativ. Acesta analizează permanența în funcție de problematica centrului eparhial.
 

– De ce nu s-a optat pentru funcția de episcop vicar la Ar-hiepiscopia Sucevei și Rădă-uților? – Deocamdată, nu s-a pus problema aceasta. Însă proble-mele de cancelarie și proble-mele administrative din cen-trul eparhial au impus să se înființeze postul de vicar administrativ. – Care sunt atribuțiile vica-rului administrativ? – Acesta este cel care supra-veghează și controlează can-celaria de la centrul eparhial și problemele de adminis-trație bisericească din centrul eparhial. Când spun cance-larie, mă refer la secretariat, corespondență, registratură, arhivă, apoi la probleme de personal, la contabilitate, la corpul de inspecție și control financiar, la administrarea bunurilor, la probleme de patri-moniu, la sectorul cultural. Vicarul adminis-trativ, în colaborare cu părinții consilieri, discută, dă rezoluție și semnează pentru toate problemele pe sectoare. Apoi, chiriarhul, la noi Î.P.S. Pimen, poate să-i fixeze prin decizie și alte atribuții deosebite. Și, sigur, îl reprezintă pe Î.P.S. Pimen față de terțe persoane, în toate sectoarele, în țară și străinătate, precum și la centrul eparhial. Vicarul administrativ este o autoritate superioară în cadrul administrației. Dacă până acum erau (în ordine descrescă-toare) numai funcțiile de consilieri adminis-trativ-bisericesc, economic, cultural și filantro-pic, inspector bisericesc, inspector pentru învățământul religios, secretar eparhial și exarhul mănăstiresc, acum a apărut și cea de vicar administrativ. – În cazul acesta, se mai păstrează funcția de consilier administrativ? – Da. – De ce a fost ales un preot în funcția de vicar administrativ și nu un călugăr? Și de ce preotul Gheorghe Brădățanu? – La prima întrebare vă răspund că această funcție poate fi ocupată și de preoții căsătoriți. La Mitropolia Moldovei, de exemplu, au ocupat această funcție doi preoți căsătoriți. Iar în Transilvania, mai ales, vicari administrativi sunt preoți căsătoriți. Aici, la noi, aceasta a fost decizia Î.P.S. Pimen. Conform Statului de organizare și funcționare a Bisericii Ortodoxe Române, vicarii administrativi, consilierii, inspectorii, protopopii la centrul eparhial sunt numiți de chiriarh, într-o Permanență a Consi-liului Eparhial. Cât privește persoana mea, e mai greu să vorbesc eu. – Totuși, trebuie să oferim cititorilor câteva repere ale vieții și activității dv. – Cred că Înalt Prea Sfințitul a ținut seama de vechime. Sunt aici cel mai vechi angajat, din 1991, odată cu reînființarea Arhiepisco-piei. Dar, probabil, a ținut seama și de experi-ența administrativ-bisericească; eu am trecut prin tot ceea ce înseamnă funcție administra-tivă. Mai întâi am fost preot paroh, din 1975 până în 1982, apoi am fost diacon la Episcopia Oradei. Acolo, în afară de ceea ce înseamnă diacon, de ceremonial, am fost arhivist, muzeograf, gestionar, funcționar administrativ și secretar II. Venind acasă, în Moldova, în 1982, ca preot paroh la Parohia “Sfinții Arhan-gheli” din satul Pâraie, comuna Mălini, în 1987, am fost numit preot misionar, protopop misio-nar se numea atunci, la Protopopiatul Fălticeni, până în 1989. Din 1989, am fost protopop acolo, până în 1996. Dar, din 1991, am îndepli-nit și funcția de consilier administrativ la Arhie-piscopie. Din 1996, în afară de consilier admi-nistrativ, am suplinit postul de inspector biseri-cesc, pe cel de exarh, de consilier economic, iar de la 1 ianuarie 2008 și până astăzi, supli-nesc postul de secretar eparhial. Cred că Înalt Prea Sfințitul a apreciat și activitatea de preot paroh. De exemplu, din 1989 până în 1996, eram paroh la Pâraie, cu biserică în construcție, eram protopop de Fălticeni, cu reparație capitală a clădirii Protopopiatului și reușisem să obțin, cu mari greutăți, desigur, și terenul pentru Catedrala din Fălticeni, unde am turnat fundația. În același timp, eram consilier administrativ la Centrul Eparhial Suceava. – Asta-i tot?! Bineînțeles, glumesc. Dv. ați fost un preot multifuncțional și ați avut o activitate foarte bogată, fiind de mirare că ați reușit să faceți față atâtor sarcini. – Am muncit zi și noapte. Dar, în 1994, am sfințit biserica din Pâraie (în 2000, am început a doua biserică acolo, pe care o vom sfinți anul viitor, în 2007, am început construcția unei a treia biserici la Pâraie, cu cămin de bătrâni), apoi am predat Catedrala din Fălticeni părin-telui Argatu și astfel am putut să mă ocup de înființarea Schitului Buciumeni din Fălticeni, cu mari greutăți, desigur. M-am ocupat direct și personal și de schitul, apoi Mănăstirea Broș-teni din comuna Drăgușeni. În afară de acestea, am propus și Înalt Prea sfințitul și Permanența Consiliului Eparhial au aprobat înființarea de parohii și obținerea de terenuri pentru biserici noi. Dumnezeu m-a ajutat să-i pot ajuta pe mulți preoți să obțină terenuri, de la persoane fizice, de la primării, de la și cu sprijinul Consiliului Județean și al Prefecturii.

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI