Mult a fost, puțin mai este

Până în octombrie, vom mai sălta prin multe gropi pe D.N. 17

Reabilitarea drumului european 17, ce leagă cele două regiuni istorice ale României, Transilvania și Moldova, a început cu trei ani în urmă, fiind una dintre cele mai costisitoare investiții, după autostrada Brașov – Borș. Valoarea investiției inițiale era de 320 milioane de euro, iar rezultatele ei se vor vedea imediat pentru că aceste zone au un potențial turistic și economic crescut. De altfel, traficul între Suceava și Cluj este foarte intens, el fiind principala legătură dintre Ardeal și Moldova. După cum se prevăzuse inițial, lucrarea, pe o lungime de 240 km, ce im-pune corectarea a numeroase curbe periculoase, trebuia terminată în toamna anului trecut. Nu s-a reușit respectarea acestui termen din motive asupra cărora nu vom insista. Cert este că se lucrează. Acum, când ne aflăm încă în plină iarnă, când timpul nu este prielnic, sunt antrenate forțe mai puține și ritmul este mai scăzut. Speranțe sunt însă, lucru declarat de constructori, că, începând cu 1 martie, se va intra din plin în acțiune, cu forțe mărite și utilaje aduse din Grecia, pentru ca, până în octombrie a.c., drumul în cauză să fie reabilitat în totalitate și dat în folosință. Ce vis plăcut!… Până atunci însă, din nefericire, mai avem de trecut… multe hopuri, iar circulația de la Suceava până la Vatra Dornei (până aici ne interesează pe noi), devine, în unele locuri, un … chin. Dar, să facem o plimbare, pe această „magistrală”, fotografiind diverse aspecte și înregistrând pulsul lucrărilor din spusele unor factori de răspundere.
 

Greul începe de la Suceava „Din Suceava, la Humor, dorurile mă omor”, spune, într-o melodie a sa, Alexandru Dumbravă. Parafrazându-l, mulți conducători auto i-au schimbat sensul: „Din Suceava la Humor, eu mașina mi-o omor”. Și au dreptate cei de la volan pentru că, de vreo câțiva ani, acest traseu, numit drum național și european (DN 17) este plin de… capcane. Până mai deunăzi, necazul pornea chiar de la ieșire din municipiul Suceava, la podul de cale ferată de la Șcheia, unde se făceau cozi pe km distanță din cauza unor gropi și canale acoperite de bălți. După mai multe dispute, autoritățile au „descoperit” soluția salvatoare: cu câteva bascule de balast s-a rezolvat temporar problema. Necazul mare „se întinde” însă de la ieșirea din zona municipiului reședință de județ până la Stroiești. Pe această porțiune, fără nici o glumă, multe persoane și-au rupt mașinile. Parcă anume, puși pe glume sinistre, „marii” constructori ce au în primire acest traseu au lăsat niște „trepte” nesemnalizate și greu de sesizat, care te aruncă în aer cu tot cu autovehicul. Un coleg de breaslă a rămas, la trecerea peste o asemenea denivelare, fără un senzor la mașină, care costă peste 10 milioane de lei vechi. Altul, mai rău, s-a ales cu un capăt de bară distrus. Despre planetarele mașinilor, amortizoare, arcuri etc. nu mai vorbim. Situația devine… îngrozitoare undeva, aproape de intrarea în comuna Stroiești, unde, de câteva zile, s-a format o groapă în asfalt, și, cum aceasta nu este nici semnalizată și nici acoperită, e vai și amar de cei care o nimeresc. Duminică după-amiază, în trecere fiind pe aci, am putut vedea ce momente triste a trăit conducătorul auto al unui autoturism care, convins fiind că se află pe un drum național aflat în grija unor gospodari, a nimerit în „tranșeul” respectiv și și-a făcut mașina zob. E drum în lucru, o să spună unii pe bună dreptate. Dar, drumuri în lucru am văzut în tot occidentul, adică în întreaga Comunitate Europeană din care face parte și România, numai că, acolo, în alt mod se lucrează, altfel sunt semnalizate lucrările și, mai ales, porțiunile cu risc pentru siguranța circulației. La noi însă e ca la nimenea, chiar dacă plătim taxe și impozite, tot felul de accize la carburanți destinate, chipurile, întreținerii drumurilor. Că de rovignetă nu mai zicem nimic. Plătești ca să circuli prin… gropi. Dar ce mai contează, am răbdat atâta, așa că, până în toamnă nu-i mult. Dar, până atunci ce facem? Ce fac oamenii din comuna Păltinoasa, care nu mai pot pătrunde în propriile ogrăzi din cauza drumului supraînălțat? Dar, să ascultăm, în această privință, opinia primarului așezării, dl Dumitru Cristian Carpiuc: „Inițial, când constructorul a demarat lucrările pentru refacerea drumului, a promis că va reface podețele oamenilor, pentru a se putea intra în curți, că va acoperi șanțurile cu dale, ceea ce nu s-a întâmplat. Există cetățeni care au rămas cu gospodăriile sub nivelul șoselei, neputând pătrunde în curte nici măcar cu căruța. Oamenii sunt nemulțumiți și reclamă toate acestea la primărie, or, noi, autoritatea locală, nu avem nimic cu reabilitarea drumului național, cu contractul încheiat cu firma constructoare și nu putem interveni. Singura modalitate este să înaintăm, la rândul nostru, sesizările cetățenilor, către prefectură. Cum, însă, pe raza comunei încă se mai lucrează la un pod, am certitudinea că, până la urmă, se va face un lucru bun, respectându-se tot ceea ce este prevăzut în proiect.” „Suntem mulțumiți!” „În privința lucrărilor de reabilitare a drumului, comuna Vama se pare că a avut mai mult noroc ca altele – ne spunea primarul acestei așezări, dl Dorin Toader Preutescu. De ce? Pentru că firmele subcontractante sunt din Oaș, iar oșenii sunt muncitori harnici și serioși. Lucrează bine și fără întreruperi nejustificate, cum se mai întâmplă prin alte locuri. Din acest punct de vedere, nu avem nici un fel de probleme. Necazul e că și la noi, o bună parte din trotuare și podețe au rămas mult mai jos decât nivelul drumului și vor trebui refăcute, ceea ce presupune fonduri mari. Fără ajutor din partea statului greu vom executa aceste lucrări. În rest, nimic de reproșat.” În ziua documentării noastre ploua mărunt. În altă zi când am trecut prin Vama era un ger greu de suportat. Cu toate acestea și în una, și în cealaltă zi, la podul de la intrare în comună se lucra gospodărește. Aceeași situație am întâlnit-o și la ieșirea din această comună, spre Prisaca Dornei, unde, în ciuda vremii câinoase, oșenii, ajutați de utilaje, munceau la regularizarea unui pârâu peste care trece drumul european 17. Văzându-i cum trudesc, mi-am dat seama că domnul primar avea dreptate: „Am avut noroc…” Dacă, însă, pe drumul respectiv, aflat în lucru, s-ar instala, acolo unde trebuie, și semnalizări cores-punzătoare pentru diversele denivelări care „omoară” mașinile, parcă și conducătorii auto ar putea spune același lucru, că au avut noroc. Dar așa… Mulțumit de colaborare și de modul cum constructorul își face datoria s-a arătat a fi și viceprimarul municipiului Câmpulung Moldovenesc, dl Ovidiu Tudorici, care ne spunea că au existat înțelegeri, chiar dacă ritmul de lucru creează, uneori, un disconfort pentru întreaga așezare. Pri-vind însă, la general, acțiunea de reabilitare a acestui traseu, domnul Tudorici, care vine, deseori, la Suceava, a ținut să ne spună: „Nu mă refer la zona localității noastre, dar, după câte știu, constructorul are incluse în costuri și întreținerea și administrarea întregului traseu. Cum face acest lucru este lesne de înțeles, atâta timp cât, până la Suceava îți distrugi mașina. Unii mai spun că s-a turnat asfalt când ningea sau pe vreme de ploaie. Nefiind de specialitate, deocamdată, în privința calității nu mă pot pronunța.” „Acasă” la… stăpân Unul dintre „stăpânii” ac-tuali ai drumului național 17 ce traversează județul, adică printre cei ce se ocupă de rea-bilitarea lui, de la Sadova până la Vatra Dornei, este so-cietatea greacă „Mochlos” S.A. Nu puteam trece pe lângă „poarta” acesteia, adică sediul provizoriu pe care îl are în Pojorâta, fără să oprim. Aici ne primește și ne vorbește plăcut în românește, dl Michalis Skantzicas, manager de proiect, îndrăgostit de frumusețea acestor meleaguri. De la domnia sa aflăm, lucru îmbucurător, că, în prezent, se întocmește un program care va face ca până în octombrie, constructorul să-și termine treaba, iar drumul să arate ca la carte, inclusiv cu marcajele necesare. Acum, timpul nefiind prielnic, se lucrează într-un ritm scăzut. Dar, de la 1 martie, după cum ne-a declarat dl Skantzicas, se va trece, cu forțe mărite, la treabă, se vor monta din nou semafoare pentru siguranța traficului și se vor face excavațiile necesare. Pentru acest lucru am fost asigurați că vor fi aduse utilaje mai multe din Grecia și vor fi angajați mai mulți muncitori. „Este în interesul nostru să ne terminăm lucrarea mai repede și mai bine – a precizat managerul grec. Este o investiție grea, mai ales pe Mestecăniș, cu curbe periculoase, unde trebuie făcute ziduri de conso-lidare. Bucuria va fi însă în octombrie. Până atunci, în fiecare lună ne întâlnim cu reprezentanții beneficiarului, care verifică lucrările execu-tate, discutăm, facem noi planuri. Și sperăm ca totul să fie bine.” Bucuroși de optimismul pe care și l-a exprimat construc-torul, ne-am continuat drumul până la Iacobeni, unde există un punct foarte important de lucru. Și aici, în ciuda ploii și a lapoviței, se lucra la podul de la Valea Fierului. E o lu-crarea grea. Dl primar Viorel Dranca ne spunea că, aici, s-a făcut un tunel pe sub calea ferată pe unde se va evacua apa ce vine de pe munte. Chiar dacă pe parcursul anilor locuitorii au avut necazuri din cauza drumului aflat în refacere, acum, văzând cum se lucrează, primarul are convingerea că se va face o treabă bună. „Noi avem în lucru 14 km de drum pe raza comunei, ne spunea dumnealui. Dacă, odată cu încălzirea vremii, nu se va ataca lucrarea în mod serios, anumite tronsoane de drum vor deveni impracticabile. Sperăm să nu se ajungă la așa ceva. Și mai sper ca, până la recepția drumului, să se rezolve și problema rigolelor, care, pe unele porțiuni, sunt înfundate.” Au mai rămas aproape 7 luni până la termenul când lucrările de reabilitare a DN 17 vor fi încheiate. Cel puțin pe hârtie. Noi credem însă, iar constructorul este optimist, că această dată va fi respectată. Până atunci, însă, vrând-nevrând, drumul nostru spre Vatra Dornei și, mai departe, spre Ardeal, rămâne în suferință. Un drum de șantier, greu de străbătut, prost semnalizat, cu multe denivelări parcă nejustificate în multe locuri. Dar, vorba ceea, mult a fost, puțin mai este….

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: