În cel mai pur stil autohton, la Cotârgași

Un drum moare înainte de… a trăi

Marți dimineață, am primit de la Broșteni, prim e-mail, următorul text:
„Bună ziua,
Vreau să vă trimit și eu niște fotografii, sunt 3 mail-uri cu poze, în care aș vrea să vă arăt cum a ajuns un drum comunal, din comuna Broșteni, jud. Suceava, drum din satul Cotârgași, după ce a fost construit cu bani de la UE, în anul 2004, și care în anul 2005 a fost parțial distrus în câteva puncte de inundațiile din luna august 2005. Din momentul când a fost distrus de ape, nimeni nu a mai făcut absolut nimic pentru refacerea acestui drum. Cred că nu trebuie să spun mai multe, că imaginile vorbesc de la sine, și aș vrea dacă puteți să-mi confirmați printr-un mail, dacă le-ați primit. Vă rog, de asemenea, să constatați, dacă undeva, în aceste locuri cu rupturi, este pus vreun indicator care să semnalizeze aceste «găuri»… Aș dori, de asemenea, dacă se poate, ca să rămân anonim. Mă întreb: oare cum ar fi situația acestui drum, oare nu ar trebui UE, când se mai execută asemenea lucrări, să pună condiții ca, în cazul în care treaba a fost făcută, să zic așa, de mântuială, și drumul să nu fie intact măcar în perioada lui de garanție, că bănuiesc că trebuie să aibă și el o perioadă de garanție, să ceară toți banii înapoi care au fost alocați???
 

Domnilor, oare chiar trebuie ca noi să circulăm pe un astfel de drum, unde riscăm noaptea să ne rupem gâtul… de fapt, nu numai gâtul, în aceste găuri, unde poți îngropa un camion ?????  Vă mulțumesc.” Am luat legătura cu Primăria comunei Broșteni, interlocutor fiindu-ne primarul Stelian Chirilă. Acesta ne-a confirmat că drumul a fost betonat printr-un program SAPARD. Executant a fost COMINCO Frasin, „cam rugat de autoritățile județene să accepte lucrarea, pentru că nu s-a înghesuit nimeni să o contracteze. Este vorba de 4 km de drum betonat, cu numai puțin de 5 poduri și 5 podețe!”, afirmă primarul. Pârâul Cotârgași este unul din afluenții năbădăioși ai Bistriței. În iunie 1981 a făcut ravagii, luând cu sine case și anexe gospodărești, ceea ce a determinat autoritățile de atunci să elaboreze un proiect de regularizare a întregului său bazin. Partea ce a revenit responsabililor silviculturii a fost rezolvată: este vorba de afluenți. Albia Cotârgașului a rămas însă necorectată, apărările de maluri fiind absolut necesare în nenumărate locuri de pe cursul acesteia. De aceea, pârâului nu i-a fost greu să repete isprava anul trecut, când, mai ales în noaptea de 19/20 august și apoi ulterior, a rupt drumul în patru locuri. „Nu pot să acuz în nici un caz COMINCO. Lucrarea este de bună calitate și asta o dovedește faptul că placa de beton, nearmată, a rămas suspendată pe lungimi de până la 12 m peste rupturi, iar plăcile căzute în albie sunt în general masive, nesfărmate”. Primăria a întocmit, după dezastru, documentația necesară pentru refacerea drumului, pagubele fiind evaluate la circa 7 miliarde lei. Proiectant, constructor, reprezentanții inspectoratului pentru situații de urgență, alți specialiști au contribuit la pregătirea dosarului cerut de Prefectură pentru Agenția SAPARD, în vederea aprobării, din aceleași fonduri europene, a sumei necesare. Dosarul a fost trimis la București, dar, culmea! a dispărut. Nici astăzi acesta nu a fost găsit, Prefectura neputând explica autorităților comunale ce s-a întâmplat acolo, sus, cu o documentație care nu se întocmește cu una, cu două. Împreună cu specialiștii Consiliului Județean și cu cei ai Prefecturii, s-a recurs ulterior la o soluție de avarie: întocmirea unui proiect de hotărâre de Guvern, prin care, în baza unui studiu de fezabilitate, să se aloce din fonduri naționale suma necesară. Dosarul a fost înaintat acum circa două luni, fără a se primi vreun răspuns până acum. Adevărata soluție de avarie pare a fi însă cea propusă Consiliului Local: în cazul în care nu se primește sprijin de nicăieri, apărările de maluri se vor face cu material lemnos (este nevoie de circa 200-300 mc), îngrăditurile fiind umplute, după „modelul clasic”, cu piatră. Așadar, corespondentul nostru are dreptate: nu mai rămâne decât ca un accident – care să „înmormânteze” (cel puțin, dar ferească Dumnezeu!) un camion – să miște în vreun fel lucrurile. Căci normalitatea nu pare să încapă în această poveste care trădează neputință, neglijență și dezinteres. În ce privește semnalizarea rutieră – și am lăsat intenționat la urmă această ipostază a situației semnalate de corespondentul nostru –, lucrurile, spune primarul Stelian Chirilă, par să nu aibă rezolvare. „La început, am plantat, împreună cu Poliția, încheind procese-verbale în acest sens, indicatoare de interzicere a circulației pe drumul astfel lovit de ape. Indicatoarele au dispărut. Am confecționat apoi bariere (capre) din lemn cu care am blocat drumul. În prima noapte au dispărut! Am ridicat bariere (valuri) din balast. S-a furat și balastul! Până și panoul prin care semnalam că drumul a fost modernizat cu banii UE a fost furat!… Să sperăm că domnul care a semnalat situația acestui drum știe aceste lucruri. Și, ca să închei dur, dar pe cinstite acest subiect, vă mai spus doar atât: betonul turnat peste zi la poduri era furat noaptea cu găleata!”

Etichete: ,

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI