Indicator potrivit pentru DN 17

Drum rezervat tancurilor

Spre un paradis turistic, pe un drum de coșmar > Lucrările de modernizare a importantei artere de circulație trenează > Gropile au înlăturat teama de radar > Firmele de transport suportă șocuri financiare din cauza cheltuielilor cu reparațiile autovehiculelor > Un proiect dătător de speranțe
Este de domeniul evidenței că proiectul de modernizare a DN 17 (E 576) are importanță atât pentru transportul de mărfuri, cât și pentru cel turistic, având în vedere că se asigură legătura zonei de nord-vest și centru a României cu partea de nord a Moldovei. Acest traseu a devenit, de la an la an, mai aglomerat, întrucât trans-portul de marfă s-a dezvoltat, iar pe plan turistic, mănăstirile și alte valori ale „industriei ospitalității” din nordul Moldovei au fost incluse mai frecvent în itinerarele călătorilor, fiind promovate și în străinătate. Traseul vizat este însă destul de dificil, având în vedere zona de podiș – munte și numărul sporit de curbe periculoase. Declarată oraș-stațiune turistică de interes național prin HG 177/18.03.1999, Vatra Dornei atrage ea însăși numeroși oaspeți prin potențialul turistic natural de excepție, preponderente fiind resursele balneare. Accesul rutier, atât dinspre Suceava, cât și dinspre Cluj, se realizează, după cum se știe, îndeosebi prin drumul european E 576, drum care în prezent dă mari dureri de cap șoferilor care trec prin zonă. Firma implicată în lucrările de modernizare se pare că nu prea își dă silința să grăbească schimbarea acestei stări de fapt. În Vatra Dornei, vezi din când în când mașinile sale în trecere pe străzi, dar la lucru…
 

E drept că, o lungă perioadă, vremea n-a permis începerea lucrărilor pe segmentele dornene, iar anul trecut s-au făcut plombări, a căror calitate se poate vedea din imaginile ce însoțesc acest text. Dacă mergi pe jos câțiva kilometri pe drumul european 576 (și poate că sunt de ajuns și câteva zeci de metri), ți se oferă în toată „splendoarea” spectacolul mașinilor care se chinuie… fără succes să ocolească gropile. De radar nici nu mai este nevoie, pentru că restricționările de viteză, în aceste condiții, se impun de la sine. Este o adevărată aventură să circuli pe acest drum. Trebuie să fii șofer profesio-nist ca să te descurci și, mai ales, să ai nervii tari și răbdare nesfârșită ca să poți trece cu bine porțiunile de drum pline de gropi. Făcând o incursiune pe site-ul www.domnuleprimar.ro, am găsit câteva sesizări ale celor care s-au deplasat recent cu autoturismul personal pe DN 17, între Suceava și Bistrița, unii nedorind să-și decline identitatea. Domnul Adrian Rus scria pe 15 martie: „Week-end-ul trecut am mers până în Vatra Dornei și a trebuit să parcurg bucata de drum de la intrarea dinspre Bistrița în oraș atât la dus, cât și la venit. După cum probabil știți, porțiunea respectivă este execrabilă. Din nefericire, nu e primul an când o găsesc așa. De câțiva ani buni șoseaua respectivă e într-o stare deplorabilă. Ai senzația că ar fi fost bombardată. Întrebarea mea este: când aveți de gând să o reparați? Mă întreb însă cum de autoritățile superioare nu s-au sesizat încă cu privire la acest aspect? Proiectul reparării șoselei respective mi se pare mai prioritar decât oricare altul”. Am stat de vorbă pe această temă cu primarul municipiului Vatra Dornei, domnul Constantin Huțanu, care a declarat că relațiile cu firma grecească „Aktor” sunt normale din perspectiva raportului administrație-firmă, dar, pe de altă parte, sunt tensionate din cauză că 13,5 km din DN 17 trec prin intravilan, afectând, prin starea dezastruoasă, circulația. „Starea actuală a DN 17 ne afectează negativ, având în vedere faptul că Vatra Dornei este stațiune turistică de interes național. Majoritatea turiștilor vin cu mașini în oraș și, din cauza stării drumului, se gândesc dacă să revină sau nu. Așadar, turismul are de suferit, dar sperăm ca, în cel mai scurt timp, vremea să permită începerea lucrărilor de reabilitare pentru ca să nu fie îngreunată sosirea turiștilor în Vatra Dornei”, a mai spus dl Huțanu. Un domn care nu și-a declinat identitatea scrie pe același site: „Mergeți, vă rog frumos, pe faimosul drum european 576 care leagă Clujul de Suceava prin Bistrița, Pasul Tihuța și Vatra Dornei, Câmpulung și Gura Humorului. Dar mergeți cu un tanc sau măcar un Hummer, pentru că altfel s-ar putea să vă lăsați mașina și viața prin gropi. Arată de parcă ar fi trecut linia frontului din al Doilea Război Mondial pe acolo… Turism? Care turism? Cine este atât de inconștient să-și bage mașina pe un drum care în unele locuri… lipsește și o iei pe pajiște?”. Directorul general al S.C. „Dorna Turism” S.A., domnul Gheorghe Vezeteu, precizează că, în ultima perioadă, din cauza stării proaste a drumu-rilor, multe acțiuni care ar fi trebuit să se desfășoare la Vatra Dornei s-au anulat (în special training-uri): „Organizatorii unor training-uri au venit și au văzut logistica și sălile de care dispunem la Complexul Bradul-Călimani, au fost foarte încântați, dar au renunțat la această locație din cauza drumului”. Dl Vezeteu, a subliniat, totodată, că mulți turiști care ar veni într-un sejur la Vatra Dornei, fiind dispuși să cheltuiască orice sumă pentru a se relaxa, se răzgândesc când își dau seama că trebuie să se deplaseze pe un asemenea drum cu mașina personală. Așadar, procentul acestei categorii de turiști nu se ridică la nivelul așteptărilor S.C. „Dorna Turism”. În schimb, numărul celor care vin la tratament este constant, nefiind afectat de starea drumurilor, pentru că această categorie de turiști preferă, în general, trenul. „Dacă drumul european E 576 ar fi reparat, considerăm că ar crește atât fluxul turistic, cât și încasările, cu 50%”, a declarat, în final, directorul S.C. „Dorna Turism”. Și transportul de călători este puternic afectat de starea drumului european. Referitor la acest subiect, cei care lucrează la firma „Transport Auto Severin” spun că autobu-zele trebuie să intre frecvent în reparații, iar cheltuielile pentru acestea se ridică la sume enorme. Astfel, pentru manoperă, firma plătește 20 RON/oră de lucru, unele autobuze necesitând reparații care durează și 8 ore pentru a putea fi readuse în circuit. Un autobuz care face două drumuri la Suceava trebuie să intre automat în reparații: se schimbă telescoape, bucșe. Așadar, cam la 500 de kilometri, autobuzele trebuie repara-te. În condițiile actuale, suma lunară pe care firma o plătește pentru reparații ajunge – ni s-a spus – la 10000-12000 RON. La rândul său, firma S.C. „Dealul Floreni” SRL are zilnic comenzi pe care trebuie să le onoreze la Câmpulung Moldovenesc și Suceava. Transportul se face cu 3 mașini, toate achiziționate în leasing. Frecvent, cele 3 mașini trebuie reparate și se pare că, până ce firma va termina de achitat contravaloarea mașinilor, și mașinile vor fi distruse. Drumul dintre Cluj și Suceava va fi lărgit pe aproape toți cei 236 de km. Proiectul prevede corectarea multelor curbe periculoase, iar, pentru a spori gradul de siguranță rutieră, parapeții vechi vor fi înlocuiți cu alții, reflectorizanți, numărul lor urmând să fie suplimentat. Proiectul include, de asemenea, lucrări de amenajare a scurgerii apelor pluviale, de modernizare a podurilor, lucrări de consolidare, executare de ziduri de sprijin, șanțuri, terasamente. Toți cei cu care am stat de vorbă au spus că speră ca în cel mai scurt timp să înceapă lucrările de reabilitare, iar acestea trebuind să fie de calitate, încât să nu mai fie nevoiți să cheltuiască sume enorme pentru repararea mașinilor.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: