Expoziție plastică la Universitate

Zile de primăvară, de martie 2006, învăluiau într-o lumină liniștită și caldă, chiar în pofida razelor sclipitoare ale zăpezii fulguite, peisajul Zilelor Universității. Cum urci pe scările Universității „Ștefan cel Mare”, Suceava, lucrările de pictură ale 17 artiști su-ceveni; maeștri ai culorii și studenți din Asociația de artă „Nicolae Tonitza” (TAG). Ca vizitator, intri într-o mare dilemă. Dacă o vei lua spre stânga, te vei putea opri în fața a două lucrări monumentale aparținând maestrului nostru, dl prof. Dumitru Rusu, care, prin inegalabila sa combinație a culorilor, redă o tușă caldă a două scene din peisajul satului tradițional. Mai departe te vei putea plasa în fața unei continuități artistice patriarhale, care a marcat familia dlui prof. Mircea Dăneasa, unde atât fiul, Remus Dăneasa, cât și profesorul, expun, fiecare, câte o lucrare egală prin conținutul cromatic al compoziției și plăcută ochilor prin relaxarea pe care o inspiră.
 

Simona Mera (TAG), profesoară de educație plastică, ne surprinde cu o lucrare ce stârnește amintirea primului sărut pe țărmul mării. Nuanțele de albastru pastelat inspiră o poveste de dragoste, realistă, bazată pe rațiune și cumpă-tare. Două scene de basm, care te trimit în miezul verii, unde ritualul clădirii căpițelor de fân și a caselor de piatră ră-coroase te duce cu gândul la spiritul uman al adăpostirii; le semnează dl prof. Gabrel Baban. Iulia Andrieș, un „Da-li” în comparație cu ceilalți expozanți, ca manieră de rea-lizare, aduce în lumină im-presii cromatice ambiguu ilustrate, unde incertitudinea și nesiguranța personajelor sunt configurate în linii de ocru și negru vibrat. Ionela Ududec (TAG) – un „microcosmos” (după cum și-a inti-tulat lucrarea) viu, atât prin tehnica culorilor, cât și prin noțiunea incursiunii ideilor în planul cvasi – dimensional – te provoacă la a sta și te gândi în ce fază a micro-evoluției în raport cu mărețul labirint al Cosmosului te afli. Sărutul pa-sional, de un roșu carmin cu nuanțe de galben posesiv, de-vorând cu nesaț picătura rece și marcată de înțelepciunea mediatică, caracterizează o lucrare care sugerează o trăire afectivă puternică într-un spa-țiu contorsionat de dualitatea multicoloră a planului. Lucra-rea poartă semnătura binecu-noscutei artiste sucevene Cristina Lauric (TAG), care își dedică o parte din timpul ei prețios masteratului de arte vizuale pe care îl urmează la Universitatea Suceava. O sce-nă de dor, dar nu de sărut, ci de „plajă la Mamaia” îți este sugerată de o lucrare semnată de Remus Dăneasa. Gabriela Popoveniuc (TAG), dovedind o cunoaștere te-meinică a teoriei compoziției culorilor, te poartă de la o scenă a amintirilor bunicilor la frumusețea spiridușilor trandafiri, unde martor nelip-sit se află soarele la asfințit. 7 ilustrații de carte dau o altă culoare întregii expoziții și te trimit în lumea liricului, a ideilor regale, generate de simbolurile coroanei. Ele a-parțin maestrului în creion și peniță, Constantin Ungu-reanu-Box. Dacă o vei lua înspre partea dreaptă, pe fundalul sălii expoziționale, credem că veți fi plăcut surprinși de armonia bunului gust estetic ale sce-nelor de acuarelă care ilus-trează fie tema iubirii emines-ciene, fie tradiționalismul vie-ții de la țară – lucrările aparțin dnei prof. Veronica Gridinoc. Irina Amarandei (TAG) vă o-feră o „lucrare de control” privitoare la filosofia artei. O scenă de viață de cuplu unde, inevitabil, apar și situații con-flictuale când, vremelnic, cei doi vor fi „spate-n spate”. Gal-benul, poate nu al geloziei, ci al bucuriei, pe care îl pune în lumină o lucrare aparținând președintei Asociației de artă „Nicolae Tonitza”, dna ing. Ana Maria Ovadiuc, te introduce într-un spațiu al paha-relor fermecate, unde conți-nutul zămislește simbolul speranței cuplului, rodul bucuriei. O altă lucrare, sub aceeași semnătură, tratează tema cuplului din perspectiva unei iubiri împlinite și a bucuriei redate de mișcările zglobii ale rodului iubirii, al treilea personaj al lucrării. („Sentimentul iubirii”). În continuare, încifrări deloc u-șor de interpretat, care tratea-ză, după cum și titlul lucră-rilor o indică, „alchimia săru-tului” și „dualitatea vitru-viană” – lucrări realizate de Raluca Schipor (TAG). Alexandru Cătălin Chifan (TAG), un copil la suflet, cu-rat și bucuros de frumusețea pe care culorile o pot reda, impresionează cu patru lu-crări care introduc în lumea romanțelor de odinioară și a personalităților multiple. Cristina Anghel (TAG), un creator de clasă în domeniul concepției formelor tridi-mensionale, creează schițe ce parcă sar din plan, dorind a se transforma în entități mono-litice nonverbale. Tema utili-zată este iubirea privită din perspectiva inimii duo-ca-merale. Frumusețea jumătății portretului unei tinere dom-nițe care, prin lumina culorii, își relevă o parte din privirea și volumul obrajilor emoțio-nați, stând ca un stâlp de spri-jin pentru un prinț alunecând pe grumazul ei, împodobește expoziția tematică (cuplul). Realizată în luciul culorilor de ulei, lucrarea pune în lumină formele circulare ale întoar-cerii la punctele de plecare inițiale, de o geometrie mo-dernă. O lucrarea prin picătură de roșu-roz-violaceu conduce la „bucuria sărutului” – o sem-nează Cristina Lauric (TAG). „Sticlă spartă” și „Ceasul biologic” provoacă interpretări nenumărate, care conferă noi idei referitoare la transfor-mările umanității. Iar dacă e să-mi prezint cele patru lucrări pe pânză cu patină de ulei (primele lucrări de acest gen), îmi este foarte greu… Sculp-tura ce tronează în mijlocul expoziției tratează relația de cuplu într-o viziune tridimen-sională, sugerând două pi-cioare de aur, care pășesc în-spre infinit, ridicându-se în urma genezei conceptuale. Cel mai suav picior vrea să aducă în prim-plan conceptul femi-nității, iar celălalt, masiv, masculinitatea. În cuplu, cele două picioare alcătuiesc o fiin-ță care, în urma compromi-surilor, prin renunțarea la o orgolioasă exclusivitate, gene-rează stabilitate și forță în mo-bilitate. Lucrarea pe care o semnez poartă titlul „Cuplu-n construcție”. Cu îngăduința dumneavoastră, ALEXANDRU IPĂTESCU Vicepreședinte al Asociației de artă „Nicolae Toniza”

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: