În problema parcărilor

Primăria și CL Suceava, deocamdată, neputincioase…

Municipiul reședință de județ este sufocat de mașini. Și numărul acestora va crește în continuare. Edilii Sucevei par a privi cu un ochi critic la autoritățile de dinainte de 1990, care, în dorința de a construi cât mai multe locuințe, au neglijat problema parcării autovehiculelor. De altfel, atunci nici nu se visa la explozia de bolizi de fier de acum. Dar, să fim drepți și să recunoaștem că, așa cum era atunci, tot exista o parcare în fața Poștei, după care a apărut și cea din fața Stadionului “Areni”, plus cele de la hotelurile “Bucovina” și “Arcașul”. Tot în spiritul adevărului, trebuie spus că nici administrațiile locale de după 1990 nu s-au dovedit mai breze în această privință. Ba, mai mult, au distrus și cele două parcări existente, prin aprobarea construirii, în acele lo-curi, a unor instituții bancare. Nu spune nimeni că a-pariția băncilor nu a fost de bun augur, dar de ce nu s-au gândit, atunci, edilii la o alternativă, la construirea altor parcări? Pentru că s-a acționat în stil pompieristic (scuze celor care-și primejduiesc viața pentru a ne apăra avutul).
 

Ne trebuie bănci și alte instituții financiare? Aprobăm construirea de bănci, dar fără o gândire în perspectivă, la toate implicațiile dezvoltării orașului. Și s-a ajuns ca, pentru cele 24.900 de autoturisme, 280 autobuze, autocare, microbuze și 3.260 de autovehicule de transport marfă, aflate în evidența Primăriei, să existe numai câteva sute de locuri de parcare. Pentru că nici autovehiculele din ultimele două categorii nu mai încap în curțile proprietarilor, câți or avea asemenea curți!, de vreme ce ditamai mastodonții de 25 sau 40 de tone staționează pe străzile municipiului. Problema cea mai dificilă rămâne însă cea a parcării autoturismelor. Cele 1.738 de garaje autorizate și vreo 350 neautorizate încă de pe terenul Primăriei și câte or mai fi pe terenurile proprietate privată sau la demisolul unor blocuri și cele câteva sute de locuri din parcările amenajate nu reprezintă nici 10 la sută din necesar. Văzând că se îngroașă gluma și nu mai au siguranța că își pot parca autoturismele în preajma blocurilor în care locuiesc, o parte dintre automobiliști au solicitat abonamente de parcare. S-a ajuns astfel ca până acum să fie emise de către Primărie 2.200 abonamente și să fie prelungite 1.400. De asemenea, există încheiate 25 de abonamente de folosință a locurilor de parcare, pentru un număr de 230 de amplasamente. Există și situații de râs, dacă n-ar fi de plâns. La unele blocuri, cum ar fi T 48 și T 49, fără ca măcar să existe parcări amenajate, s-au emis autorizații de parcare pentru aproape întreg spațiul din jurul acestora. Dar numărul posesorilor de autoturisme este mult mai mare decât cel al locurilor unde se poate parca. Astfel, cei care s-au mișcat mai încet nu mai au unde-și parca mașinile. Ei susțin că, dacă tot nu există posibilități de parcare pentru toți locatarii automobiliști, Primăria nu trebuia să dea autorizații pentru aproape întreaga suprafață din jur. În felul acesta, cine nu are autorizație, dacă venea mai repede acasă, putea să-și parcheze mașina pe locurile disponibile. Sau, dacă tot vrea Primăria bani cât mai mulți la buget, măcar să fi amenajat acolo locuri de parcare, numărul acestora putând fi astfel mai mare decât al autorizațiilor actuale. – Ideea aceasta, cu abonamentele de parcare – ne spunea doamna viceprimar ANGELA ZAROJANU – a venit și din partea Primăriei și din partea cetățenilor, având în vedere că sunt mulți care au un program de muncă prelungit și, atunci când se întorc seara acasă, riscă să nu aibă unde să parcheze mașina. Primăria a fost interesată de aceste abonamente, pentru că se aduc bani la bugetul local. Noi avem, anul acesta, un program ambițios de reparații a străzilor, modernizări parcări, reparații alei de acces. Au fost numai cazuri izolate, de solicitare a aceluiași loc de parcare de mai mulți cetățeni. Nu am avut situații ca o parcare să fie plină și să nu-i putem oferi și celuilalt un loc. Intenția noastră, având în vedere că solicitările pentru abonamente de parcare sunt mari, este ca să le ocupăm cu astfel de abonamente în proporție de 70-80 la sută, pentru a nu limita posibilitatea celor fără abonamente de a-și lăsa mașinile într-o parcare de lângă bloc. – Dar situația de la T 48 și T 49? Și nu e vorba numai de locatarii automobiliști, ci și de posesorii de autoturisme care le vin în vizită. Aceștia unde să-și lase mașinile? – Am reținut! O să mergem acolo și, dacă se poate amenaja o parcare, ca să crească numărul locurilor, o s-o facem, pentru a exista câteva locuri și pentru cei fără abonament. Pe de altă parte, abonamentele au valabilitate de un an, astfel că, unde apar sesizări de felul acesta, putem reduce numărul lor. Ar fi însă anormal să vă spunem că Suceava (administrația locală – n.a.), în momentul de față, se preocupă de rezolvarea în totalitate a problemei locurilor de parcare. Numărul de parcări existent este limitat și nu putem să asigurăm locuri de parcare pentru toate mașinile. Ne gândim că începe sezonul concediilor și numărul de turiști care vor veni în Suceava va fi foarte mare. Am pregătit special cele trei parcări existente în centrul orașului: la Magazinul “Bucovina”, la hotelul cu același nume și la Piață. – Deci nu sunt locuri suficiente. Și-atunci unde să parcheze? – Lumea parchează, noaptea, pe carosabil, pe esplanada de la Intersecția Mărășești. De altfel, nici noi nu spunem nimic. Am identificat însă niște locuri unde putem să mai amenajăm parcări. – Din situația care ați prezentat-o rezultă că, anul trecut, din impozitul pe vehicule s-a încasat la bugetul local suma de 10,855 miliarde lei. De asemenea, anul acesta, numai din taxa de parcare, s-a încasat suma de 1,235 miliarde lei. Nu sunt bani mulți. Dar pentru ce se folosesc aceștia? – După cum vedeți, anul acesta, avem câteva realizări demne de evidențiat. La fundamentarea bugetului, Direcția Tehnică a făcut propuneri pentru amenajarea parcărilor, care s-a și făcut (cele din centru). Apoi, după ce vom termina etapa aceasta prioritară, cu rețeaua stradală, vom trece și la refacerea și redimensionarea parcărilor mari din cartiere: în Obcini, la Premier și pe strada Victoriei, în zona centrală, cea din curtea interioară a blocului cu Poșta la parter. De fapt, acolo sunt destul de puține abonamente de parcare. În același timp, noi am declanșat o operațiune de verificare a abonamentelor, fiindcă am primit sesizări de la cetățeni că, în unele locuri, sunt puse plăcuțe indicatoare că locul este ocupat de o anumită mașină, respectivii n-ar avea autorizații. Dar aceste măsuri sunt pe termen scurt. Eu nu vreau să dau vina pe nimeni, însă este foarte trist că toate marile parcări care au existat în Suceava în momentul de față sunt ocupate de diverse instituții. De exemplu, eu sufăr foarte mult că în vecinătatea Stadionului “Areni” nu este o parcare. Trebuie să căutăm acum soluții de realizare a unor locuri de parcare în vecinătatea acestuia. Una dintre soluțiile la care m-am gândit este să amenajăm o miniparcare sub tribuna oficială. Pentru că nu se poate ca lumea care vine la stadion să parcheze pe trotuar, pe spațiul verde, pe oriunde; și nici nu poți să-i spui nimic, dacă nu-i oferi nimic. – Adevărul este – a intervenit dl FLORIN CERLINCĂ, directorul Direcției Tehnice – că, în cartiere mai ales, nu ai unde să mai faci parcări noi. Iar problema parcărilor pe bază de abonament se ridică în cartiere. Fiecare dorește să-și lase mașina cât mai aproape de bloc sau de geamul lui. În momentul în care sunt mai multe mașini decât locuri, cum este cazul la T 48 și T 49, nu are încotro: fie o duce un pic mai departe, fie o lasă în stradă. Dacă ar fi locuri unde să se poată amenaja parcări, cu siguranță s-ar amenaja. – Care-i soluția de ieșire din criză? – Soluția o reprezintă parcările etajate. Mai ieftine se pare că sunt cele supraterane, față de cele subterane, dar și ele sunt foarte scumpe. O parcare de vreo cinci etaje construită în București a costat șapte milioane și ceva de euro! Realizarea unui astfel de proiect se poate face numai prin atragerea unui investitor. Numai că trebuie să găsim investitorul! – Până atunci, circulația auto și pietonală, poate cu excepția arterei principale, va fi sufocată, din cauza mașinilor parcate pe carosabil, pe trotuare, pe spațiul verde… – Noi avem acum în lucru și Planul Urbanistic General (PUG) – a precizat dna viceprimar. În momentul când va fi gata, vom avea și niște date concrete. Dar vreau să vă spun ceva: important este că ne preocupă și faptul că TIR-urile staționează în zona cartierului “Obcini”, și deranjează acolo, că staționează vizavi de METRO, și deranjează, precum și găsirea unui loc de parcare la intrarea în oraș, pentru staționarea acestor mașini de mare tonaj, și aprovizionarea unităților comerciale cu mașini de mic tonaj, până la maximum 10 tone. Problema este că nu putem să vă dăm mai multe date concrete, pentru că acum suntem în perioada de studiu. Noi nu putem să privim problema parcărilor separat de circulația în municipiul Suceava. Fluidizarea circulației este iarăși o problemă. Dar nu putem să rezolvăm o problemă, fără să ținem cont de cealaltă. – Studiul de circulație este aferent PUG-ului, iar acum, cu reactualizarea acestuia, implicit se reactualizează și studiul de circulație – a menționat dl Florin Cerlincă. El a existat și când s-a aprobat PUG-ul, în 1996, dar, prin lege, PUG-ul se reactualizează, inclusiv studiile aferente. Aceasta se va termina cel mai târziu anul viitor. – Până se termină reactualizarea, trece legislatura și ați scăpat, doamnă viceprimar… – Păi tocmai asta nu vrem! Noi vrem să rezolvăm problema. Altfel vă puteam spune că aceasta nu este o prioritate. Dar noi, din primul an de mandat, ne-am gândit la problema aceasta. Ea se găsește, distinct, în strategia de dezvoltare a municipiului. Mie nu-mi place să vă spun că nu le-am făcut pentru că nu au fost bani. O să avem bani și pentru acestea. Vrem să le facem, dar numai printr-un parteneriat public-privat sau prin obținerea de fonduri europene ori guvernamentale. Altfel nu se poate, pentru că sunt investiții foarte mari. Primele rezultate cu privire la studiul de circulație le așteptăm la sfârșitul acestei luni. – Din cele spuse rezultă că nu prea sunt șanse ca această problemă să-și găsească rezolvarea într-un viitor apropiat. Și numărul mașinilor crește… – Cel care-și cumpără mașină nu-și pune problema unde-o s-o parcheze? Numai Primăria trebuie să se gândească la asta? – a întrebat dl Florin Cerlincă. Dacă locuiesc aici și nu mai sunt locuri de parcare prin preajmă, va trebui să accept ideea s-o parchez undeva mai departe. Este adevărat că Primăria este cea care, preocupându-se în primul rând de siguranța și fluența circulației, trebuie să aibă în vedere asigurarea de locuri de parcare. Altfel, reacția omului este de a-și parca mașina unde găsește loc, chiar și pe stradă, încurcând circulația. Concluzia care pare a se impune este aceea că Primăria și CL Suceava sunt, deocamdată, neputincioase în ceea ce privește soluționarea problemei parcărilor. Și numărul mașinilor crește într-un ritm mult mai mare decât cel de identificare a unor noi locuri de parcare sau de găsire a altor soluții. Dna viceprimar Angela Zarojanu și dl director Florin Cerlincă ne-au contrazis, susținând că problema este în studiu, Primăria cutând deja investitori pentru realizarea de parcări etajate. Dna viceprimar susține chiar “că nu suntem într-o situație de criză, să văd mașini pe trotuar, pe spații verzi”. Nu știm pe unde merge doamna viceprimar, dar mașini parcate pe trotuare sunt în tot orașul. “Vă rog să notați: sunt cazuri izolate”, și-a susținut domnia sa părerea. Revenind la ideea parcărilor etajate, sucevenii care vor să-și cumpere mașini ce să facă? Să aștepte cu banii în buzunar cine știe câți ani de zile, până când se vor realiza asemenea parcări?

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: