Un sucevean a rămas fără 9000 de euro după ce a fost păcălit să ofere datele cardului bancar

 …iar o suceveancă a primit trei tricouri în locul rochiilor comandate online

 Poliţiştii suceveni atrag din nou atenţia asupra infracţiunilor informatice după ce alte două noi situaţii au fost înregistrate marţi, când doi suceveni au suferit prejudicii în urma achiziţionării unor produse sau transmiţând date bancare confidenţiale unor persoane necunoscute.

Astfel, marţi la ora 14:00, Poliţia Municipiului Suceava a fost sesizată direct de către un bărbat din Suceava că la data de 27.11.2023 a comandat mai multe bunuri de pe un site şi a primit altele în loc.

Echipa operativă din cadrul Biroului Investigaţii Criminale a stabilit că la data de 27.11.2023, soţia reclamantului a comandat de pe un site de vânzări trei rochii de damă. În data de 4.12.2023, coletul a fost expediat la domiciliu, fiind primit şi achitat. Ulterior, la deschidere, soţia reclamantului a constatat că în interior se aflau 3 tricouri în loc de 3 rochii, aşa cum comandase, iar prejudiciul a fost estimat la suma de 225 de lei.

Tot marţi, la ora 16:00, Poliţia Municipiului Fălticeni a fost sesizată direct, prin plângere penală, de către un bărbat din Fântâna Mare, cu privire la faptul că i-a fost sustrasă suma de 9.000 de euro din contul său bancar.

S-a stabilit că bărbatul deţine un cont bancar în euro la o unitate bancară. Ataşat contului bancar are un card de debit pe care îl foloseşte la plăţile uzuale.

Astfel, marţi, la ora 14:22, bărbatul a primit un mesaj tip text, în care se preciza faptul că o plată în valoare de 410.22 lei este în curs de procesare către o unitate de pariuri sportive. Pentru anularea plăţii bărbatului i-a fost indicat un număr de telefon care ar fi aparţinut aparent unei unităţi bancare.

Întrucât nu avea nicio tranzacţie realizată la vreo unitate de pariuri sportive, bărbatul a sunat la numărul de telefon la care se făcea referire în mesaj, ocazie cu care a răspuns un bărbat care s-a prezentat a fi angajat al băncii unde era deschis contul bancar. Acesta i-a solicitat persoanei vătămate datele înscrise pe cardul său de debit, respectiv numărul cardului, data de expirare şi codul CVV, precum şi ultimele 6 cifre ale CNP-ului, cu pretextul că are nevoie de aceste informaţii pentru a putea bloca tranzacţia fictivă către agenţia de pariuri sportive. După furnizarea datelor solicitate, din contul bancar al reclamantului a fost luată suma de 9.000 de euro.

Poliţia Suceava arată că această perioadă este asociată cumpărăturilor de Sărbători şi vine cu multe oferte în spaţiul online, iar, pentru a vă bucura în siguranţă de produsul dorit, poliţiştii suceveni vă transmit o serie de recomandări:

Printre cele mai întâlnite fraude online sunt vânzările fictive, adică postarea de anunţuri de vânzare online. În acest mod, ulterior convingerii cumpărătorilor să transfere sumele de bani solicitate, bunurile nu mai ajung la destinaţie, nefiind livrate.

Astfel, dacă efectuaţi cumpărături online, este recomandat să nu trimiteţi banii în avans. Folosiţi un serviciu cu plata ramburs (achitarea costurilor de către destinatar la momentul livrării bunului).

Înainte de a face achiziţii online, verificaţi cu atenţie sursa de comercializare. Cumpăraţi bunuri din surse sigure, folosind site-uri de comerţ online pe care le cunoaşteţi sau pe care le-aţi mai folosit şi verificaţi recenziile comerciantului, înainte de a achiziţiona produsul.

De asemenea, păstraţi întotdeauna documentele referitoare la plăţile pe care le-aţi efectuat online.

Totodată, cumpărătorii pot primi pe email mesaje care par a fi trimise de societăţi sau persoane de încredere, însă, în fapt, adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime.

Mare atenţie la e-mail-urile care conţin link/link-uri. În conţinutul emailurilor poate fi introdus unul sau mai multe link-uri spre o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username şi parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite ameninţări în mediul cibernetic).

Atunci când navigaţi pe internet de pe dispozitivul dumneavoastră, asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS – pictograma unui lacăt arătând că pagina accesată este securizată.

Evitaţi să transmiteţi prin telefon sau alte dispozitive informaţii referitoare la datele dumneavoastră bancare (numărul contului bancar, codul de securitate al cardului, PIN-ul cardului, parole de acces, seria sau IP-ul token-ului etc.), precum şi date de identitate, cum ar fi: codul numeric personal, seria şi numărul cărţii de identitate.

Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conţine greşeli gramaticale.

În momentul în care cumpăraţi bunuri de la persoane fizice, cereţi documentele de provenienţă ale acestora (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanţie emis de producător.

Pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu, salvaţi sau tipăriţi comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării. (N.B.)

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI