„Cristos a înviat !” pentru creştinii romano-catolici

Lumina Învierii s-a aprins sâmbătă noapte în casele a sute de familii de credincioşi romano-catolici din judeţul Suceava, care sărbătoresc deja Paştele din acest an.

În aceeaşi noapte, cu mic cu mare, aproape 4500 de oameni au participat la Vigilia Pascală celebrată în toate parohiile şi bisericile afiliate din judeţ, sub semnul „Anului milostivirii”, astfel fiind declarat anul 2016 de către de Papa Francisc.

Şi Biserica Romano Catolică „Sf. Ioan Nepomuk” din Suceava a fost plină de credincioşii veniţi la liturghia de Paşte, oficiată de preotul paroh Iosif Păuleţ şi de vicarul Marian Gărghi, în aceeaşi notă maiestuoasă specifică ritualului catolic.

Liturghia a început cu Ceremonia Luminii în timpul căreia preoţii au binecuvântat focul aprins în faţa bisericii şi de la care au aprins apoi lumânarea pascală.

Întreg cortegiul a intrat apoi cu lumânarea pascală în biserică, anunţându-şi venirea de trei ori cu cuvintele „Lumina lui Cristos!” şi primind din partea credincioşilor, care aprindeau de la ea lumânările, de fiecare dată acelaşi răspuns: „Mulţumim lui Dumnezeu!”.

A urmat apoi Liturghia Cuvântului cu lecturi din Evanghelie în limbile română, germană şi polonă, ultimele două traduse pe ecranul din biserică, pentru ca toată lumea venită la Virgilia Pascală să înţeleagă lecturile şi să poată participe cu tot sufletul şi spiritul la slujbă.

Măreţia ritualurilor a fost amplificată de imnurile cântate, pe acorduri de orgă, ale corului „Almarena” al Bisericii „Sf. Ioan Nepomuk”, susţinut, din bănci, de credincioşi.

Întotdeauna emoţionant în noaptea de Înviere la catolici rămâne ritualul Liturghiei Botezului, atunci când preotul sfinţeşte apa de botez cu care binecuvântează apoi credincioşii şi care, înainte de acesta, şi-au reînnoit, cu glas tare, jurămintele de la botez. Cu aceeaşi apă sfinţită sâmbătă noapte vor fi încreştinaţi toţi copiii născuţi peste an, până la Paştele următor.

Ceremonia pascală fost urmată apoi de Liturghia euharistică şi procesiunea cu lumânări aprinse din jurul bisericii, pe timpul căreia tot cortegiul cu lumânarea pascală, preoţi, ministranţi şi steagurile parohiei în faţă, au intonat imnul pascal „Cristos a înviat din morţi,/Cu moartea pre moarte călcând…”.

Despre acest imn, preotul catolic Felix Roca, asistent spiritual general al Acţiunii Catolice din România, scria înainte de Paşte, într-o scrisoare către credincioşi, că „este strigătul care condensează tot cuvântul lui Dumnezeu, toată Biblia, toată învăţătura lui Cristos şi care va răsuna până la sfârşitul lumii”.

„Când învie Isus al tău? Isus al meu învie azi”…

Anul acesta paştele catolic a fost pe 27 martie, iar cel ortodox va fi pe 1 mai, la cinci săptămâni distanţă. Acesta este cel mai mare decalaj pe care îl stabilesc periodic calendarele gregorian şi iulian, după care bisericile catolică şi ortodoxă calculează în fiecare an data Paştelui, singura mare sărbătoare creştină asupra căreia mai dictează calendare diferite.

Potrivit Bisericii Ortodoxe, Paştele depinde şi de luna plină, şi de echinocţiul de primăvară. Astfel, el este calculat pentru duminica de după prima lună plină ce cade după echinocţiul de primăvară. Potrivit calendarului iulian echinocţiul este pe 21 martie, dar în calendarul gregorian este data de 3 aprilie.

Din această cauză, Paştele în Biserica Ortodoxă nu poate avea loc mai devreme de 4 aprilie, iar în bisericile catolică şi protestantă, mai devreme de 22 martie.

Această diferenţă face ca, periodic, Paştele ortodox şi cel catolic să cadă în aceeaşi zi, dar şi la o săptămână sau la chiar patru sau cinci săptămâni distanţă.

În luna ianuarie a.c., Papa Francisc a reînnoit invitaţia către biserici de a schimba modul de calcul pentru stabilirea datei pentru Paşte, imaginând un dialog între doi creştini de rit diferit.

„Când învie Isus al tău? Isus al meu învie azi”, „Al meu, săptămâna viitoare” a afirmat papa Francisc în faţa ziariştilor, pentru a fi cât mai explicit în demersurile făcute în acest sens încă din 2015.

Negocierile în ce priveşte o dată comună pentru Paşte sunt pe rol şi se desfăşoară între toate bisericile.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Bisericii Catolice Române, Francisc Doboş, Biserica Anglicană a fost prima care şi-a manifestat deschiderea către dialog.

Bisericile ortodoxe nu au fost însă, până în prezent, în consens, unele pledând pro, altele contra, pentru adoptarea calendarului gregorian în calcularea datei pentru sărbătorirea Paştelui, calendar după care toate bisericile sărbătoresc, de altfel, Crăciunul.

„Nu toate bisericile ortodoxe au acceptat îndreptarea calendarului. Printre ele se numără Biserica Ortodoxă Rusă, Sârbă, cea din Georgia, Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxă din Ucraina. Vă sigur că Biserica Ortodoxă Română şi toate celelalte care au acceptat calendarul gregorian vor primi cu bunăvoinţă o asemenea iniţiativă. Pentru ca Paştele să fie sărbătorit simultan, trebuie ca ortodocşii, dar şi catolicii să renunţe la sistemul de calcul de până acum” a declarat ziariştilor, referitor la iniţiativa Papei Francisc, şi Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.

Foto: Facebook

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI