Evanghelia zilei

 „La înjumătăţirea praznicului, Iisus S-a suit în templu şi învăţa. Şi iudeii se mirau, zicând: cum ştie Acesta carte, fără să fi învăţat? Deci, le-a răspuns Iisus şi a zis: învăţătura Mea nu este a Mea, ci a Celui Care M-a trimis. Dacă vrea cineva să facă voia Lui, va cunoaşte despre învăţătura aceasta dacă este de la Dumnezeu sau dacă Eu vorbesc de la Mine însumi. Cel care vorbeşte de la sine îşi caută slava sa, dar cel care caută slava celui ce l-a trimis pe el, acela este adevărat şi nedreptate nu este în el. Oare nu Moise v-a dat Legea? Şi nimeni dintre voi nu ţine Legea. De ce căutaţi să Mă ucideţi? Şi mulţimea a răspuns: ai demon. Cine caută să Te ucidă? Iisus a răspuns şi le-a zis: un lucru am făcut şi toţi vă miraţi. De aceea Moise v-a dat tăierea împrejur, nu că este de la Moise, ci de la părinţi, şi sâmbăta tăiaţi împrejur pe om. Dacă omul primeşte tăierea-împrejur sâmbăta, ca să nu se strice Legea lui Moise, voi vă mâniaţi pe Mine că am făcut sâmbăta un om întreg sănătos? Nu judecaţi după înfăţişare, ci judecaţi judecată dreaptă. Deci, ziceau unii dintre ierusalimiteni: nu este, oare, Acesta Cel pe care-L caută să-L ucidă? Şi iată că vorbeşte pe faţă şi ei nu-I zic nimic. Nu cumva căpeteniile au cunoscut cu adevărat că Acesta e Hristos? Dar pe Acesta Îl ştim de unde este. Însă Hristos, când va veni, nimeni nu ştie de unde este. Deci a strigat Iisus în templu, învăţând şi zicând: şi pe Mine Mă ştiţi şi cunoaşteţi de unde sunt; şi Eu n-am venit de la Mine, dar adevărat este Cel ce M-a trimis pe Mine şi pe Care voi nu-L ştiţi. Eu Îl ştiu pe El, căci de la El sunt şi El M-a trimis pe Mine. Deci, căutau să-l prindă, dar nimeni n-a pus mâna pe El, pentru că nu venise încă ceasul Lui”.

Sfântul Vasile cel Mare, în Regulile morale, foloseşte în lunga şi constructiva argumentare textul din Ioan 7, 16-18, argumentând faptul că, după exemplul Domnului Iisus Hristos, orice creştin care se face pildă aproapelui, indiferent dacă o face prin forţa cuvântului ziditor sau prin exemplul personal, trebuie să nu cadă din starea de smerenie, deoarece avem datoria de a fi „asemenea unora care vorbesc înaintea lui Dumnezeu, spre slava Lui” (cf. Sfântul Vasile cel Mare, Scrieri morale şi ascetice, studiu introductiv de pr. Vasile Răducă, traduceri de Isabela Alina Panaite, Florin Filimon, Laura Enache, Octavian Gordon, Diac. Nicolae Mogage, în col. „PSB”, vol. 5, SN, Bucureşti, 2013, p. 176).

Mai mult, exprimarea ioaneică din vv. 16 şi 17 nu e altceva decât o calchiere după cuvintele lui Moise, rostite înainte de moartea lui Core, Datan şi Abiram. Ele apar consemnate în Deuteronom 17, 15: „Domnul, Dumnezeul tău îţi va ridica un profet ca mine, din mijlocul tău, dintre fraţii tăi: să asculţi de el”. În acest caz, folosirea singularului înseamnă o formă colectivă; termenul indică o succesiune de profeţi care s-au revendicat autorităţii divine. De aceea, până astăzi, orice slujitor al lui Dumnezeu ar trebui recunoscut şi acceptat ca atare în măsura în care îşi fundamentează autoritatea cuvintelor pe Sfânta Scriptură. Aşa au procedat, de-a lungul istoriei, atât profeţii din toate timpurile, cât şi Sfinţii Apostoli care se descriau simplu ca slujitori ai Domnului Hristos: „Deci, ce este Apolo? Şi ce este Pavel? Ei sunt slujitori prin care voi aţi crezut, după cum Domnul i-a dat fiecăruia” (I Corinteni 3, 5). Prin urmare, Sfinţii Apostoli au înţeles că ei nu sunt decât nişte slujitori (diakonoi), deci „lucrarea lor pentru Hristos era dată de Dumnezeu şi ei, ca nişte slujitori ascultători au urmat chemarea primită. Aceasta este viaţa oricărui om care a ajuns la înţelepciunea lui Dumnezeu. A fi un exemplu de slujire şi ascultare arată că ei aveau gândul lui Hristos (I Corinteni 2, 16)” (cf. Paul Gardner, I Corinteni. Comentariu exegetic seria comentariilor Zondervan la Noul Testament, traducere Octavian Verlan, Editura Noua Speranţă, Timişoara, 2023, p. 169).

Ideea de bază a întregii pericope de azi poate fi rezumată aşa: cine nu doreşte să-L afle şi să-L cunoască şi să se ataşeze de Hristos nu va reuşi să afle calea către El, Adevărul revelat lumii.

Pr. Claudiu-Ioan COMAN

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI