Vesel ești de neînvins

Un subiect minor la prima vedere, dar care ne este relevat permanent în societate îl constituie gradul în care ne subjugă moda, obiceiurile „lumii bune” şi, în mare, calea pe care turma o urmează cu entuziasm. Sunt aspecte puţin importante la prima vedere (spre exemplu dusul copiilor la şcoală până la poarta instituţiei), dar care arată gradul în care am ajuns sclavii cerinţelor societăţii de imitatori ai snobilor! Şi mai ales al snobilor fără educaţie solidă care epatează prin etalarea publică a opulenţei materiale. Aia au, aia afişează! Dar să îi urmăm orbeşte cu toţii?! Să vedem câteva zone în care „valurile” ne-au copleşit iremediabil…

În vestimentaţie moda impusă de designeri (nu de croitori!) este literă de lege şi acoperă toate segmentele sociale, vârstele şi ocupaţiile. Ne închinăm poruncilor modei chiar dacă nu ne place stilul, nu ne serveşte în îmbunătăţirea imaginii publice şi chiar, de multe ori, ne duc în zona ridicolului. Vârsta a treia şi blugi rupţi, persoane supraponderale şi haine strâmte, combinaţii de culori de îţi afectează privirea sunt doar nişte exemple de care ne lovim, iar cei cu umor se distrează. Moda vestimentară se schimbă foarte des şi are ca efect creşterea consumului de textile-încălţăminte şi răspândirea pe plan mondial a trei cuvinte: made in China! Şi ne conformăm entuziaşti!

În ce priveşte achiziţia de maşini, unde un cuvânt important îl au şi bărbaţii (dacă nu sunt căsătoriţi!), moda nu este chiar aşa de restrictivă. Dar a fost şi este motorul care „modelează” gusturile şi îndreaptă opţiunile spre realizarea dezideratului de a fi „în rând cu lumea”. Dacă eşti în afara ei pari ciudat! În anii 90‘ moda cerea să posezi o maşină germană argintie ca o expresie a reuşitei în viaţă chiar dacă respectivul autoturism era de la un cimitir auto din Vestul la care tânjim. Acum se optează pentru maşini electrice sau hibride chiar dacă posesorii nu sunt pasionaţi de protecţia mediului. Sunt scumpe şi demonstrează bogăţie! Nu şi educaţia!

Locul în care se petrece concediul este o altă formă a modei care ne dictează (oare de aici şi dictatura?) viaţa, inclusiv în timpul odihnei. Evoluţia preferinţelor celor cu bani de la sejururi în Grecia, Bulgaria sau Turcia spre insule exotice, Coasta de Azur sau Las Vegas este vizibilă şi se manifestă, cu precădere, la cei care nu auzise niciodată de acele locuri până la revoluţie. Să tragem concluzia că revoluţia a dezvoltat cunoştinţele geografice ale românilor? După gradul de alfabetizare nu cred! Snobism…

Casele de vacanţă au devenit o modă, iar zona de amplasare o obligaţie a celor care vor să fie în „lumea bună”. S-a ajuns ca locaţiile în vogă să fie mai aglomerate ca satele Bucovinei! Oaze de linişte? Locuri de odihnă şi meditaţie? Se meditează adânc asupra noilor cerinţe ale modei pe toate planurile şi căilor de integrare în ea.

O altă zonă în care trebuie să răspunzi prezent tendinţelor din înalta societate este legată de şcolile copiilor. Dacă şcoala este de calitate această modă trebuie salutată! Dacă este o şcoală privată „de fiţe” (prea des!) nu reprezintă decât un subiect de laudă de sine.

În concluzie: SNOBISM, SNOBISM, SNOBISM!

DAN STRUTINSCHI

PS: Scriind acest articol mi-am amintit de părerea lui Ion Creangă despre gramatica vremurilor sale: „Cumplit mijloc de tâmpire ş-aista”! De ce mi-a venit tocmai gândul aceasta?…

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI