Şir de zile cu ceaţă peste aeroportul sucevean

> Două aeronave au reuşit să decoleze ieri-dimineaţă de pe Aeroportul Suceava, înainte ca ceaţa să determine, din nou, suspendarea operaţiunilor

Directorul Aeroportului Suceava, Ioan Măriuţa, a declarat că operaţiunile pe aeroport au fost din nou suspendate, duminică dimineaţa, din cauza condiţiilor meteo.

El a spus că, urmare a unei uşoare îmbunatăţiri a condiţiilor meteorologice, respectiv o creştere a vizibilităţii, traficul aerian a fost parţial reluat în a doua parte a zilei de sâmbătă pe Aeroportul Suceava.

Totodată, pe parcursul nopţii, au aterizat două zboruri pe Aeroportul Suceava, respectiv zborul companiei Tarom de la Bucureşti (Otopeni) şi zborul companiei Wizz Air de la Londra (Luton).

Zborul companiei Wizz Air de la Milano (Bergamo) a fost deviat pe Aeroportul Bacău din cauza scăderii din nou a vizibilităţii pe Aeroportul Suceava, iar pasagerii de la Bacău au fost preluaţi cu autocarele şi transportaţi la Suceava.

Duminică dimineaţa au decolat două zboruri de pe Aeroportul Suceava: zborul companiei Tarom către Bucureşti (Otopeni) şi zborul companiei Wizz Air către Memmingen (Munchen Vest).

„Din păcate operaţiunile au fost suspendate din nou datorită vizibilităţii scăzute” a spus Măriuţa

Şi ieri, ANM a emis cod galben de ceaţă în zona joasă a judeţului Suceava.

Conducerea Aeroportului Suceava transmitea, joi, că, având în vedere condiţiile meteo nefavorabile înregistrate în zilele anterioare, care afectaseră operarea zborurilor în condiţii de siguranţă la Aeroportul „Ştefan cel Mare” Suceava ceaţa îngheţată şi densă nu a permis aterizarea în condiţii de siguranţă a aeronavelor, vizibilitatea fiind sub minima sistemului de aterizare instrumentală ILS CAT II, mai mică de 100 m orizontal şi plafon de nori sub 30m.„ Sistemul ILS existent pe Aeroportul Suceava este un sistem care se regăseşte pe majoritatea aeroporturilor din ţară. Echipamente mai performante, ILS cat III B se regăsesc pe aeroporturile Henri Coandă din Bucureşti şi Traian Vuia din Timişoara, şi acestea din urmă cu anumite limite de vizibilitate. Echipamentele ILS şi operaţionalizarea sistemului aparţin de Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA”.

Aeroportul Suceava se străduia să asigure infrastructura necesară deservirii aeronavelor la sol, în activitate fiind angajat personal propriu, dar neimplicat în procesarea pasagerilor şi a procedurilor de check-in.

„Comunicarea cu pasagerul se realizează prin intermediul agenţilor de check-in, care asigură legătura între pasageri şi compania aeriană. Agenţii de check-in sunt angajaţii companiei Romanian Airport Services, care au contract direct cu operatorii aerieni. Agenţii de check-in pot furniza informaţii pasagerilor despre statusul zborurilor în măsura în care acestea sunt disponibile. Timpul de aşteptare pentru informaţii noi variază, având în vedere ca toate informaţiile vin de la sediile centrale ale companiilor aeriene şi depind direct de resursa de zbor disponibilă. Decizia anulării, reprogramării sau devierii unui zbor pe alt aeroport aparţine strict companiei aeriene; de altfel, compania se ocupă de toate formalităţile legate de transport şi acomodare ale pasagerilor afectaţi de întârzieri/anulări/reprogramări ale zborurilor”.

Se sublinia că prioritatea Aeroportului era ca toate operaţiunile aeriene să poată fi desfăşurate în condiţii de siguranţă şi securitate, astfel ca pasagerii şi personalul aeroportuar să nu fie pus în pericol.

„Condiţiile meteorologice sunt înafara controlului nostru. Ne cerem scuze tuturor pasagerilor afectaţi şi rugăm a se avea în vedere menţinerea legăturii cu operatorul aerian de la care au achiziţionat bilete şi cu reprezentanţii acestora în permanenţă. De asemenea, situaţia actualizată a zborurilor anulate sau deviate se găseşte pe pagina de internet a Aeroportului Suceava. Noi rămânem deschişi în continuare!”, a transmis conducerea Aeroportului Suceava.

Vineri, a IV-a zi cu ceaţă pe Suceava

Directorul Aeroportului Suceava, Ioan Măriuţa, a anunţat, vineri, că era a patra zi consecutivă cu ceaţă densă la Aeroportul Suceava, implicând imposibilitatea de a opera zborurile regulate.

El a spus că ceaţa era sub limita minimă a sistemului ILS, dispozitiv care aduce aeronavele la aterizare pe vizibilitate scăzută.

„Ca urmare şi astăzi, dacă nu se îndreaptă vremea, va trebui să redirecţionăm aeronavele” a spus Măriuţa.

El a explicat că Aeroportul Suceava este dotat cu ILS de categoria II, un sistem performant de altfel, la fel ca cel de pe aeroporturile din Cluj-Napoca, Iaşi, Satu Mare, Baia Mare, Craiova sau Constanţa. Singurele aeroporturi cu sistem mai performant sunt cele de la Timişoara şi Bucureşti-Otopeni, dar şi chiar cu aceste sisteme, nu de puţine ori, au fost redirecţionate aeronavele la aeroporturile de rezervă.

„Noi depunem eforturi permanente de a îmbunătăţi serviciile de navigaţie aeriană împreună cu Romatsa. Chiar în ultima săptămână a fost o delegaţie de la Romatsa aici. Împreună dorim să implementăm proceduri de operare pe GPS, proceduri care vor fi alternative la sistemul de navigare de tip ILS. Romatsa are în programul de investiţii pentru anul 2023 modernizarea ILS de la Suceava ce va trece la categoria III cu caracteristici identice cu cel de la Otopeni” spunea Măriuţa.

În ceea ce priveşte situaţia din aerogară, el a recunoscut că nu este uşor de gestionat aproximativ 2.000 de pasageri pe zi şi că apar şi discuţii legate de spaţiu, curăţenie, parcare sau spaţiile comerciale.

El a subliniat că spaţiile comerciale sunt deschise în permanenţă, există şi automat care efectuează schimb valutar, iar din primăvară va începe un proiect de extindere a parcării auto şi se va amplasa şi un aparat de plată cu cardul.

„Avem servicii de curăţenie 24/24 ore executate de o firmă care este monitorizată de serviciile de calitate de la aeroport, dar cu 2.000 de pasageri pe zi operaţiunea este greoaie” a spus directorul aeroportului, care a menţionat că  deşi s-a suplimentat numărul de coşuri de gunoi, sunt aruncate deşeuri pe lângă coşuri, pe spaţii din aerogară.

În ceea ce priveşte comunicarea cu pasagerii, el a arătat că nu angajaţii aeroportului sunt cei care comunică sau cei care transmit mesajele de la operatorii aerieni, ci o firmă cu servicii externalizate, Romanian Airport Services.

Marius Paisa, managerul departamentului de deservire pasageri a Romanian Airport Services, a spus că majoritatea companiilor aeriene erau afectate de vremea de pe Suceava.

„Este o situaţie destul de comună. Se întâmplă şi pe alte aeroporturi din ţară. Au fost afectate cursele Tarom, Wizz Air şi Ryanair. Iniţial au fost amânate cursele, dar din cauză că vremea nu s-a îmbunătăţit cursele au fost anulate şi redirecţionate către aeroporturile Cluj şi Iaşi” a spus Paisa.

Directorul Aeroportului Suceava, Ioan Măriuţa, a revenit, vineri, cu noi precizări legate de situaţia generată de ceaţa persistentă care afectează numeroase curse.

Astfel, într-un comunicat de presă se arăta că, în contextul situaţiei generate de condiţiile meteo nefavorabile înregistrate în ultimele zile la Aeroportul „Ştefan cel Mare” Suceava, care a condus la imposibilitatea aterizării aeronavelor pe aeroport, conducerea a întreprins demersuri pentru ca situaţia să fie resimţită „la minim” de pasageri.

„Deşi amplasarea geografică a Aeroportului este favorabilă apariţiei fenomenului de ceaţă, condiţiile înregistrate în ultimele zile nu au mai fost întâlnite în anii precedenţi. Cunoscând acest aspect, s-au făcut demersuri repetate la Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA, instituţie care deţine şi operează sistemele ILS din România. Cu ocazia discuţiilor purtate cu reprezentanţii conducerii ROMATSA Bucureşti, ni s-a transmis că, în programul de investiţii al instituţiei este inclusă modernizarea sistemului ILS existent la Suceava, la o categorie superioară, şi anume III B, similar celui de la Otopeni. În cursul acestei săptămâni, la Aeroportul Suceava a fost prezentă o delegaţie de la ROMATSA Bucureşti, care a efectuat o vizită în teren pentru a analiza condiţiile şi necesităţile tehnice care trebuie îndeplinite pentru a se putea amplasa şi opera un sistem ILS de categorie superioară, şi inclusiv realizarea unor proceduri de operare pe GPS, alternative procedurilor sistemului ILS” se arăta în comunicat.

Totodată se preciza că persistenţa condiţiilor meteo nefavorabile a condus la aglomerări de pasageri şi aparţinătorilor acestora, aglomerări care au suprasolicitat serviciile şi facilităţilor disponibile în aeroport, fie că este vorba despre spaţiul de acomodare în zona publică, disponibilitatea locurilor de parcare pentru autovehicule, punctele de alimentaţie publică, bancomatele, serviciile de igienizare sau personalul din cadrul Aeroportului, care, toate funcţionează nonstop.

„Reprogramarea tuturor zborurilor pentru ziua următoare anulării şi imposibilitatea efectivă de a se putea ateriza, au condus la înregistrarea unui flux constant de peste 2.000 de pasageri, care zilnic se află în zona publică din Terminal, capacitatea acestuia de procesare fiind 250 de pasageri/oră, în condiţiile în care fluxurile se deschid pentru procesare.  În acest context deosebit, comunicarea cu pasagerii s-a realizat în măsura în care s-au primit informaţii de la sediile centrale ale companiilor (Budapesta, Dublin, Bucureşti), care au decis alocarea resurselor de zbor şi de personal în funcţie de disponibilităţi, precum şi în funcţie de condiţiile meteo” se preciza în comunicat.

Un avion Ryanair a reuşit să aterizeze, sâmbătă, la Suceava

Primul avion care a aterizat după 5 zile pe Aeroportul Suceava, afectat de ceaţa densă, a preluat sâmbătă 180 de pasageri, urmând a zbura spre Roma.

Un avion Ryanair a zburat de la Bucureşti la Suceava fără pasageri, iar echipajul a reuşit să aterizeze în ciuda ceţii.

Avionul respectiv avea avionica potrivită la bord pentru sistemul ILS Cat II al Aeroportului Suceava, iar pilotul este calificat pentru ILS Cat II. (N.B.)

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI