Educaţie cu stare de bine, educaţie pentru viitor

„Cred în învăţarea de drag şi învăţarea cu bucurie. Dragul de a fi mereu şi mereu TU, chemat şi aşteptat să facă din devenire desăvârşire… Cred în învăţarea care te transformă şi care-i dă lumii… rost, şi lumină, şi formă.” (Daniela Ceredeev – „Moara de gânduri”)

E timp de primenire şi de întoarcere la sine.

Cadrele didactice ale Şcolii „Al. Ioan Cuza” Fălticeni şi invitaţii lor s-au împărtăşit cu „stare de bine” în cadrul activităţilor Cercului coordonatorilor de programe şi proiecte educative din zona Fălticeni, găzduit de şcoala noastră vineri, 18 noiembrie a.c., cu accent pe tema sănătăţii mintale în şcoală.

Activitatea metodică a implicat desfăşurarea a patru lecţii de consiliere şi orientare cu teme variate:

> „Schimbarea face parte din viaţă” – cl. a III-a, prof. Maria Vasilache; > „Lasă-mă în pace!” – cl. a IV-a, prof. Daniela Ilincăi; > „Stima de sine” – cl. a VI-a. Prof. Adrian Vieru şi prof. Bogdan Tanasă; > „Unde locuieşte stresul ?” – cl. a VII-a, prof. Dana Crăciun şi prof. Valentina Irimia.

Invitaţii au fost provocaţi să creeze o atmosferă specială, prin intermediul a două ateliere de creaţie, joc, mişcare şi relaxare: „Stare de bine” – învăţământ primar – prof. Catmen Benke, prof. Dumitriţa Clipa, prof. Daria Prisacariu, prof. Nicoleta Stănică; > „Art therapy prin culoare” – gimnaziu – prof. Oana Cepoi, prof. Ana Savin.

Pulsul activităţilor s-a simţit ca o zbatere de aripi în sufleţelele copiilor şi ale educatorilor, care au condus cu atâta măiestrie demersurile didactice, concepute conform programului desfăşurat de şcoala noastră, în cadrul proiectului internaţional Promehs, în parteneriat cu Universitatea „Ştefan cel Mare”. În cadrul acestuia am descoperit cu toţii noi valenţe educaţionale şi importanţa sănătăţii mintale a copiilor şi a profesorilor.

Participanţii au fost parte activă în cadrul acestor activităţi şi au împărtăşit, alături de propunători, emoţii şi trăiri pline de substanţă care au produs o stare de bine şi au creat o atmosferă înălţătoare.

Activităţile educative fac parte din formula completă a educaţiei realizată în şcoală. Nu sunt obligatorii, dar te obligă responsabilitatea faţă de formarea viitorilor oameni şi presupune mai mult decât a preda şi a evalua cunoştinţe.

Educaţia pentru viaţă o realizăm prin intermediul acestor acţiuni, şi le facem de dragul copiilor şi în folosul lor. A acorda timp suplimentar unei activitatăţi extracurriculare, atunci când se simte nevoia unei asemenea manifestări şi trebuie marcat un anumit eveniment, nu poate fi decât un câştig, deschizând o uşă spre cunoaşterea proprie în raport cu lumea, cu viaţa reală.

Ce-ar fi să ne axăm doar pe cunoaştere şi pe inteligenţa cognitivă şi să ignorăm inteligenţa emoţională, sfera sentimentelor şi trăirilor unui copil?!

Ne putem imagina o lume în care toţi cunosc de toate, dar nu simt nimic, nu au emoţii, sentimente, empatie, toleranţă?

Sigur nu ne dorim asta, de aceea experţii în educaţie au adus în prim plan inteligenţa emoţională care asigură oamenilor capacitate de adaptare, de înţelgere, de acceptare, de colaborare, de comunicare eficientă, şi nu în ultimul rând, o rată ridicată de succes profesional şi social.

Acest aspect îl urmărim şi în şcoală, încercăm să îl dezvoltăm, să facem din cunoaştere o recunoaştere a capacităţilor proprii, a calităţilor şi priceperilor care trebuie doar descoperite şi puse în valoare.

De cele mai multe ori, copiii învaţă mai degrabă descoperind şi relaţionând cu ceilalţi, decât memorând formule, noţiuni, concepte. Şi poate e mai important să aducem „…Educaţia din cap în inimă”, cum bine spunea Valentina Secară, consultant în educaţie, deoarece poate că elevul nu va reţine întotdeauna ce a învăţat într-o oră de curs, dar îşi va aduce aminte mult timp de felul cum s-a simţit la acea oră sau în acea zi, de starea pe care a avut-o în acele momente.

Aşadar, ne dorim şi susţinem o educaţie cu încurajare, realizată şi transmisă cu o stare de bine, întrucât elevii de astăzi vor fi creatorii lumii de mâine, lume din care noi sau unii dintre noi, probabil, nu vom mai face parte.

„Cred în forţa creatoare şi în energia amintirilor viitorului. Şi cred statornic în experienţele de învăţare care cresc deodată cu copiii şi tinerii noştri minunaţi. Şi-i cresc deopotrivă cu bucurie şi frumos. Cred în cuvintele cre inspiră şi în cuvintele care vindecă şi în Cerul care ne îngăduie şi ne aşteaptă aşa de statornic. Pe toţi.” (Daniela Ceredeev)

Prof. MARIANA OŞLOBANU,

consilier educativ 

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: