Consilierul ministrului Transporturilor pe proiectele de infrastructură din regiunea Moldovei, Cătălin Urtoi, a prezentat, marţi, modul în care se efectuează finanţarea pe proiectele autostrăzii Paşcani – Siret şi, respectiv, drumului expres Suceava – Botoşani.
Potrivit acestuia, pentru autostrada A 7, pe culoarul Ploieşti – Paşcani, finanţarea este asigurată din PNRR cu finalizare execuţie în 2026, de asemenea şi capetele de pe A8, Tg. Mureş – Miercurea Nirajului şi Leghin – Tg.Neamţ.
Urtoi a arătat că pe Programul Operaţional Transport (POT) sunt incluse atât proiecte fazate din perioada 2014-2020, cât şi noi proiecte.
Cătălin Urtoi a subliniat că, pentru proiectele prevăzute în POT strategia de lucru a Ministerului Transporturilor a avut în vedere o supracontractare de 200% peste cifra actuală de 9,86 miliarde euro (fără TVA), variantă acceptată de Comisia Europeană în forma sa finală din iunie 2022, sub forma unor credite de angajament.
Astfel, dacă suma alocată de 9,86 miliarde euro (fără TVA)este epuizată în urma facturării lucrărilor, atunci vor fi redistribuite fonduri din alte programe, rămase în urmă şi care nu vor cheltui banii, dar şi prin realocare în cadrul axelor din POT sau prin completare de la bugetul de stat şi, în ultimă instanţă, din noul exerciţiu financiar 2027-2034.
În Programul Operaţional Transport Axa 1 Rutier Principal apar şi proiectele din regiunea Moldovei: A7/ Paşcani – Suceava – Siret; A8/ Miercurea Nirajului – Leghin; A13/ Bacău – Braşov; A8/ Tg. Neamţ (Moţca) – Leţcani – Ungheni.
Pe Axa 2 Rutier Secundar, apar şi proiectele din regiunea Moldovei: drum expres (Dex) Piatra Neamţ – Bacău; Dex Suceava – Botoşani; variante ocolitoare.
De asemenea, sunt avute în vedere Axa 3 Siguranţă Rutieră, respectiv Axa 4 Feroviar.
„Toate proiectele din regiunea Moldovei aflate în acest moment în etapa de SF (Fidic Galben) sau SF+Proiect (Fidic Roşu) vor semna contracte şi vor accesa finanţare prin POT în perioada 2021-2027, în limita celor 9,86 miliarde euro (fără TVA) plus 200% supracontractare” a subliniat Urtoi.
„Sunt bani pentru toate proiectele din regiunea Moldovei aflate în acest moment în faza de SF sau SF + Proiectare. Important este să se finalizeze cât mai repede faza de documentaţii şi să se emită HG pentru indicatorii tehnico-economici la fiecare proiect în parte, ca să se poată intra în etapa de licitaţie şi ulterior Proiectare+Execuţie (Fidic Galben) sau Execuţie (Fidic Roşu). Licitaţiile să fie adjudecate de constructori eligibili financiar, cu un istoric pozitiv pe astfel de lucrări, care să execute rapid şi de calitate contractele în care s-au angajat. Toată clasa politică din regiunea Moldovei să lase în această perioadă lupta pentru «ciolănaşul» din 2024 şi să se unească împreună cu toate ONG-urile proautostradă, indiferent de judeţ, pentru susţinerea proiectelor Moldovei A7, A8, A13, Botoşani – Suceava, PiatraNeamţ – Bacău, şi să pună presiune maximă pe proiectant şi CNAIR în vederea finalizării documentaţiilor conform contractelor semnate” a transmis Cătălin Urtoi.
Se subliniază că Ministerul Transporturilor susţine toate proiectele regiunii Moldova prin această strategie de finanţare prin POT şi PNRR.
„În calitate de consilier personal al Ministrului Transporturilor, din partea asociaţiilor pro-autostradă din Iaşi (Împreună pentru A8 şi Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei), voi face tot ce depinde de mine ca această strategie să fie implementată eşalonat, conform legii, până în 2030!” a declarat Cătălin Urtoi. (N.B.)
Comentarii