Sănătatea noastră mintală. Când avem nevoie de ajutor?

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) descrie sănătatea mintală ca fiind „o stare de bine în care fiecare persoană îşi realizează propriul potenţial, poate face faţă tensiunilor normale ale vieţii, poate lucra cu folos şi productiv şi este capabilă să contribuie la rândul ei la dezvoltarea comunităţii din care face parte”.

Uneori, termenul de „sănătate mintală” se referă la absenţa unei afecţiuni psihice. OMS subliniază însă că sănătatea mintală este „mai mult decât absenţa tulburărilor mintale sau a dizabilităţii”.

„O sănătate mintală optimă nu înseamnă doar să evitaţi tulburările psihice, ci şi să vă îngrijiţi de fericirea şi de starea dumneavoastră de bine! Fiecare dintre noi este expus riscului de a dezvolta o problemă de sănătate mintală, indiferent de vârstă, sex, venit sau etnie. Contextele sociale şi financiare, factorii biologici şi stilul de viaţă influenţează sănătatea mintală” a declarat dr. Petronela Nechita, medic primar psihiatru în cadrul Institutului de Psihiatrie „Socola” Iaşi.

Primul ajutor în sănătatea mintală se referă la acordarea unui suport emoţional persoanelor din jurul nostru – prieteni, colegi, membri ai familiei – care trec prin dificultăţi emoţionale. Acesta presupune mai întâi de toate să le arătăm empatie şi compasiune!

Sănătatea mintală depinde de echilibrul delicat dintre mai mulţi factori:

> Biologici: predispoziţie genetică, compoziţia substanţelor chimice de la nivelul creierului;

> Sociali: sprijin social, prieteni;

> Economici şi de mediu: statut social şi condiţii de viaţă;

> Experienţe de viaţă neplacute în copilărie – traume, abuzuri;

> Experienţe legate de boli cronice existente – cancer, diabet;

> Consumul la risc de alcool şi droguri recreaţionale.

Atunci când experimentaţi una sau mai multe dintre următoarele stări sau comportamente, putem vorbi despre un semn de avertizare timpurie a unei probleme de sănătate mintală:

> Vă simţiţi neajutoraţi sau fără speranţă;

> Trăiţi sentimente de vinovaţie;

> Simţiţi că nimic nu mai contează pentru dvs;

> V-aţi pierdut interesul faţă de hobby-uri sau alte activităţi anterior plăcute;

> Plângeţi mult, fără vreun motiv anume;

> Treptat, începeţi să vă izolaţi de ceilalţi;

> Simţiţi o stare de confuzie, uitaţi des;

> Aveţi foarte puţină energie;

> Simţiţi o stare de îngrijorare, panică sau simţiţi o frică foarte puternică;

> Sunteţi irascibili; vă enervaţi usor, ţipaţi, sunteţi ostili sau agresivi;

> Treceţi brusc de la o dispoziţie la alta, ceea ce determină probleme de relaţionare;

> Auziţi voci sau vedeţi imagini pe care ceilalţi din jurul dvs. nu le percep;

> Credeţi că ceilalţi din jur conspiră împotriva dvs.;

> Vă simţiţi incapabili să faceţi faţă problemelor şi activităţilor zilnice;

> Au apărut schimbări importante în obiceiurile legate de alimentaţie şi somn;

> Consumaţi droguri, fumaţi, beţi mai mult ca de obicei;

> Vreţi să vă faceţi rău sau să faceţi rău celor din jur;

> Vă gândiţi la moarte sau aveţi intenţia de a vă sinucide!

„Pe parcursul vieţii, dacă o persoană are o problemă de sănătate mintală, gândirea, dispoziţia şi comportamentul acesteia pot fi afectate. Cu cât aveţi mai multă grijă de dumneavoastră, cu atât o să predomine mai mult starea de bine. Problemele de sănătate mintală nu sunt rezultatul unor slăbiciuni personale, al lipsei de caracter sau al lipsei de educaţie” consideră dr. Petronela Nechita.

În opinia psihiatrului de la Institutul de Psihiatrie „Socola” Iaşi, există câteva activităţi de îngrijire personală care pot ajuta în îmbunătăţirea sănătăţii mintale:

> Trataţi-vă cu bunătate şi respect şi evitaţi autocritica. Făceţi-vă timp pentru hobby-urile şi proiectele preferate şi lărgiţi-vă orizontul de cunoaştere. Este indicat să petreceţi mai mult timp în natură; meditaţi, faceţi exerciţii de relaxare, rugaţi-vă;

> Oferiţi din timpul şi energia dvs. pentru a ajuta pe altcineva, păstrând, totuşi, nişte limite. Vă veţi simţi bine atunci când faceţi ceva tangibil pentru a ajuta pe cineva aflat într-o situaţie dificilă. În plus, este o modalitate excelentă de a cunoaşte oameni noi;

> Învăţaţi cum să fiţi rezilienţi la stres. Înţelegeţi că lucrurile în viaţă nu se întâmplă mereu în favoarea dumneavoastră şi adaptaţi-vă situaţiei, rămânând pozitivi, cu speranţa că veţi găsi o rezolvare în timp, chiar dacă pe moment nu o vedeţi. Această abilitate, denumită rezilienţă, este o caracteristică a unei sănătăţi psihice puternice. În plus, vă permite revenirea din evenimentele neplăcute, reuşind să rămâneţi concentraţi, flexibili şi productivi în acţiunile pe care le întreprindeţi;

 > Oamenii care au conexiuni familiale sau sociale puternice sunt, în general, mai sănătoşi decât cei care nu au o reţea de sprijin;

 > Decideţi ce vreţi să realizaţi din punct de vedere academic, profesional şi personal şi stabiliţi paşii de care aveţi nevoie pentru a vă atinge obiectivele. Ţintiţi sus, însă fiţi realişti şi nu vă suprasolicitaţi. Veţi avea un sentiment extraordinar de realizare pe măsură ce progresaţi în proiectele dvs;

 > Evitaţi alcoolul şi alte droguri. Uneori, oamenii consumă alcool pentru a se „trata”, dar, în realitate, acestea nu fac decât să agraveze problemele;

> Faptul că apelaţi la ajutorul unui profesionist (psiholog sau medic psihiatru) este o dovadă de putere, nu o slăbiciune.

„Sănătatea mintală reprezintă starea noastră de bine (emoţională, psihică şi socială) şi afectează modul în care gândim, simţim şi acţionăm. De asemenea, sănătatea noastră mintală ne ajută să gestionăm stresul, să relaţionăm cu ceilalţi şi să facem alegeri în viaţă. Sănătatea mintală este importantă în fiecare etapă a vieţii, de la copilarie şi adolescenţă până la maturitate. Aşadar, este important să reţineţi că tratamentul tulburărilor mintale este eficient, iar persoanele care primesc îngrijire adecvată se pot vindeca în totalitate sau pot obţine o remisie completă a simptomelor şi pot trăi o viaţă împlinită” a concluzionat dr. Petronela Nechita. (Institutul de Psihiatrie „Socola” Iaşi)

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

SUMARUL EDIȚIEI