Pâş-pâş, spre Europa

> Cristian Vălianu

Săptămâna trecută a răzbătut în presă o ştire conform căreia Parlamentul României a primit din partea ministrului Apărării Naţionale, Vasile Dîncu, o solicitare de aprobare prealabilă, în vederea achiziţionării a 32 de avioane F-16 de la Guvernul Norvegiei şi suportului logistic şi echipamentelor specifice necesare modernizării de la Guvernul Statelor Unite ale Americii. Avioanele au o vechime de peste 40 de ani şi necesită, ca orice lucru second-hand, modernizări, reparaţii şi mentenanţă, care înseamnă, cu siguranţă, alte fonduri peste cele circa 454 milioane de dolari pe care le vor achita românii, dacă solicitarea ministrului va întruni votul parlamentarilor. Dacă ţinem cont de experienţele similare de până acum, putem avea „suspiciunea rezonabilă” că oferta norvegiană va fi acceptată, cu atât mai mult cu cât, se pare, conform declaraţiilor oficiale, este „singura soluţie identificată în prezent” pentru asigurarea nevoilor curente ale României de apărare a spaţiului aerian.

Voci din AUR, singurele până acum, au combătut planul lui Dîncu – „nu suntem o ţară second-hand” – susţinând că partidul lor va vota în Parlament împotriva aprobării acestei achiziţii.

Pe de altă parte, sunt de dată recentă declaraţii ale oficialilor Guvernului României, prin care ni se transmite că se lucrează la o legislaţie care să limiteze achiziţiile de automobile second-hand, pe lângă alte măsuri fiind vizată şi cea de descurajare a înmatriculării maşinilor mai vechi de 15 ani, lucru absolut lăudabil, fără îndoială. Singura problemă căreia ar trebui să i se mai găsească o soluţie e cea prin care românii cu salariu minim pe economie (şi sunt peste 1,5 milioane în această situaţie) să-şi permită să achiziţioneze o maşină nouă sau măcar aproape nouă şi, cel mai probabil, e drum lung până la acea soluţie.

Nu comparăm mere cu pere, dar la urma urmei, impresia ce rămâne e cea că se lucrează cu două balanţe diferite pentru un fapt identic, importul de tehnologie. Avioanele mai vechi de 40 de ani sunt bune, maşinile mai vechi de 15 ani sunt de neacceptat.

Foarte probabil că cele două proiecte se vor concretiza şi nu vom spune nici pâs, căci, nu-i aşa?, „pas cu pas” ne îndreptăm spre Europa. Deşi mie, personal, îmi pare doar un şovăielnic pâş-pâş…

Print Friendly, PDF & Email

Un comentariu

  1. super observatiile! Tot pâş, pâş se fac si alte afaceri!

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: