La Şcoala Gimnazială „Nicolae Stoleru” Baia, în cadrul competiţiei Meet and Code, 2021

Programare cu roboţei prietenoşi şi utilizarea tehnologiilor digitalizate

Meet and Code este o competiţie internaţională care reuneşte şi premiază evenimente de utilizare a tehnologiilor digitalizate şi de programare, de către copii şi tineri din comunitatea europeană. În acest an, au fost 35 de ţări participante. Activităţile sunt propuse de voluntari ai organizaţiilor non-profit din ţară (asociaţii de elevi, asociaţii de profesori, asociaţii partenere şcolilor, şi nu numai), care au fost invitate să aplice pe site-ul dedicat, până pe 8 septembrie a.c., pentru finanţări în valoare de 300 de euro. Din cauza pandemiei, evenimentele trebuie organizate exclusiv online şi trebuie să promoveze şi să contribuie la dezvoltarea competenţelor digitale şi de programare ale copiilor şi tinerilor. În ultimii 4 ani, peste 178.000 de tineri şi copii din toată Europa au luat parte la peste 4.000 de evenimente Meet and Code de programare şi tehnologie.

„Scopul Meet and Code este de a contribui la o lume în care fiecare tânăr european are abilităţile digitale necesare pentru a-şi modela propriul viitor. Iniţiativa a fost co-creată de compania SAP şi Haus des Stiftens GmbH din München, care coordonează procesul de acordare a granturilor, împreună cu partenerii din cadrul reţelei TechSoup Europe. Meet and Code sprijină iniţiativa Comisiei Europene, Europe Code Week, şi este aliniată la Obiectivele pentru Dezvoltare Durabilă ale Organizaţiei Naţiunilor Unite”, potrivit Predauviitor.ro.

Şi în acest an ne-am înscris, prin intermediul asociaţiei de părinţi din şcoală, şi am avut bucuria de a ne fi aprobate şi premiate două evenimente Meet and Code: „De la utilizatori la creatori de R.E.D.” şi „Stop cyber-bullyingului cu ozoboţi!”. În cazul primului, elevii de 11 ani au creat diverse produse digitale, cu diferite instrumente, aplicaţii şi platforme digitale, cu care au interacţionat şi pe care le-au utilizat în ultimii 3 ani şcolari – cărţi digitale în Story Jumper, BookCreator sau Bookemon, afişe şi postere, în Canva, WordArt, Collage Maker, descrieri scurte de obiecte, fenomene sau valori morale, în Chatter Pix Kids, Quick sau Slideshow Creator, prezentări ale unor teme inedite din curricula clasei a IV-a, în Genial.ly, Power Point, ThingLink sau Renderforest. Le-au grupat, pe discipline şi centre de interes, într-un site, creat anume pentru Meet and Code, toate aceste rezultate ale preocupărilor lor devenind astfel „resurse educaţionale deschise”, putând fi utilizate pe viitor de alţi elevi şi profesori.

Al doilea eveniment câştigător, denumit „Stop cyberbullingului cu ozoboţi!”, desfăşurat exclusiv online, a avut ca scop facilitarea întâlnirii fetelor, din clase diferite, din mediul rural, din clasele a III-a şi a V-a, cu programarea şi cu lumea roboticii, prin intermediul roboţeilor prietenoşi, denumiţi „ozoboţi”. Obiectivul important urmărit a fost reducerea decalajului de gen în domeniul IT şi al programării, prin participarea fetelor la activităţi. Pornind de la ultimele date de pe internet, care arată că 96% dintre copii accesează internetul folosind telefonul smart şi a faptului că fetele sunt victime ale cyberbulliyngului în număr mai mare decât băieţii, profesorii voluntari Mihaela Gogu şi Mihail-Cornel Gogu au iniţiat, într-o primă şedinţă, pe platforma Zoom, o activitate de conştientizare asupra pericolelor de pe internet, dar şi oferirea de sfaturi şi soluţii pentru evitarea agresiunilor cibernetice. S-au urmărit videoclipuri educative, apoi s-au prezentat ozoboţii, modul de calibrare, cum funcţionează (coduri de culori markere/ autocolante) codurile Speed Direction, Cool Moves, programarea cu aplicaţia OzoBlocky. Între sesiunile online, elevele au creat mici poveşti despre agresiuni cibernetice ce pot fi reale, asupra fetelor, în mediul online, „scriind” totodată şi ozocodurile. Acestea sunt codurile urmate de roboţei, care identifică astfel situaţiile de alertă exprimate, precum şi rezolvarea acestora. În a doua şedinţă, pe Zoom, micile informaticiene au redat colegelor poveştile create, prezentând şi „reacţiile” ozoboţilor: la situaţiile negative, redate prin desene sau colaje, aceştia se deplasau foarte repede sau mergeau înapoi, iar la final, când cyberbullyingul a luat sfârşit, aceştia „dansau”, ca o tornadă, sau luminau, veseli, în culori anume…

Evenimentele online sunt finanţat cu ajutorul programului Meet and Code (https://www.meet-and-code.org/) susţinut la nivel european de compania de software SAP. Meet and Code 2021, este coordonat de Haus des Stiftens gGmbH şi reţeaua TechSoup Europe în 35 de ţări europene şi susţine, pentru al V-lea an consecutiv, evenimente de tehnologie şi programare aliniate cu misiunea iniţiativei Comisiei Europene: Europe Code Week. În România, programul Meet and Code este coordonat de Asociaţia Techsoup.

Din 2010, Asociaţia Tech-soup (https:/ www.asociatiatechsoup.ro) creează şi oferă resurse IT şi experienţe de învăţare a tehnologiei pentru organizaţii nonprofit, tineri şi profesori. Asociaţia Techsoup este câştigătoare a premiului Digital Skills for Education din cadrul European Digital Skills Awards în 2017. (Prof. MIHAELA GOGU şi MIHAIL-CORNEL GOGU, coordonatorii activităţilor)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: