Prevenirea accidentelor rutiere nu merge cu pliante şi postări pe reţele de socializare

> Peste 8.500 de permise de conducere au fost reţinute şi peste 60 de suceveni au ajuns în arest în prima jumătate a anului

Purtătorul de cuvânt al Poliţiei Judeţene Suceava, comisar-şef de poliţie Ionuţ Epureanu, a declarat la Analiza de Seară de la News Bucovina că poliţiştii suceveni acţionează în măsura posibilităţilor pentru prevenirea producerii de accidente rutiere, dar a explicat că la un număr de peste 250.000 de şoferi din judeţ, cu peste 270.000 de autoturisme înregistrate, dar cu aceeaşi reţea de drumuri de zeci de ani şi doar cu puţin peste 60 de poliţişti rutieri este nevoie şi de implicarea societăţii în acest sens.

Intensificarea acţiunilor în perioada weekendurilor

El a spus că Poliţia Suceava a încercat să reducă din evenimentele rutiere prin măsurile pe care le adoptă cu intensificarea acţiunilor, în special pe perioada de weekend, fiind concentrate pe principalele cauze generatoare de accidente, respectiv viteza excesivă, indisciplina pietonilor, indisciplina biciliştilor, căruţaşilor şi mopediştilor şi conducerea după consumarea de băuturi alcoolice.

„Are românul scuze pentru orice. Că este sărbătoare, consumă alcool, dacă are un necaz în familie consumă alcool, dacă este bucuros, consumă alcool.(…) Sunt unii care nu se pot ţine pe picioare şi se urcă la volan” a spus Epureanu.

El a apreciat că măsurile vor trebui luate în regim de urgenţă şi a explicat că deşi de mai mulţi ani se acţionează în aceste direcţii, nu se observă o ameliorare în ceea ce priveşte accidentele rutiere şi finalitatea lor în statisticile sumbre.

„De doi-trei ani, prin discuţiile constructive cu unităţile de parchet, Suceava este unul dintre judeţele fruntaşe la persoane reţinute şi introduse în arest pentru consum de alcool. Numai în 2020 au fost peste 100 de persoane introduse în arest pentru consum de alcool la volan, iar în primele şase luni din acest an sunt peste 60 de persoane” a spus comisarul-şef Ionuţ Epureanu.

El adăugat că s-a ajuns la concluzia că este greu să faci educaţie rutieră de la o zi la alta, iar primul lucru pe care încearcă acum Poliţia să-l facă este să dea dovadă de fermitate în aplicarea legii.

Poliţişti cinstiţi şi o legislaţie mai fermă

„Ca să dai dovadă de fermitate trebuie să ai cu cine şi cu ce. În primul rând, trebuie să ai nişte poliţişti care să respecte deontologia, să ai poliţişti care să nu fie corupţi, să fie ei, în primul rând, un model prin ceea ce fac la serviciu şi în afara acestuia” a spus Epureanu.

El consideră că şi o legislaţie mai fermă, atât din punct de vedere contravenţional, cât şi penal, ar fi şi în ajutorul poliţistului şi pentru siguranţa societăţii, iar pe termen mediu şi lung ar putea duce la o scădere a incidenţei accidentelor rutiere.

Potrivit acestuia, cuantumul amenzii nu-i sperie pe unii şoferi şi că pentru unii e chiar provocare să plătească o amendă de 300-400 de lei.

8.500 de permise reţinute

„Avem în şase luni aproape 8.500 de permise reţinute la nivelul judeţului. În ritmul ăsta, probabil, într-un an nu mai are nimeni permis de conducere în Suceava” a spus comisarul-şef de poliţie.

El a arătat că în judeţul Suceava sunt aproximativ 257.000 de posesori de permise auto şi sunt circa 280.000 de autovehicule înmatriculate în judeţ, fără să fie incluse cele în leasing sau cele cu numere străine.

În aceste condiţii, infrastructura rutieră a rămas aceeaşi, chiar dacă s-a mai modernizat.

„Jungla auto se manifestă pe aceleaşi drumuri, în aceleaşi condiţii şi pe un fond de educaţie rutieră din ce în ce mai precară” a spus Epureanu.

El consideră că accidentul tragic de duminică din Bacău se poate întâmpla în orice clipă, pe orice drum naţional sau european din România.

„Tragedii se pot întâmpla. Problema este cum să le prevenim prin mijloace legislative, dar şi prin alte mijloace” a transmis comisarul-şef.

El a constatat că şoferul român, când iese în afara spaţiului românesc, conduce de zici că e cel mai disciplinat şofer din Europa, dar nu se mai întâmplă acelaşi lucru când ajunge în spaţiul românesc.

„Te întrebi de ce? Ori că legea nu e drastică, ori că instituţiile nu-şi fac treaba, sau amândouă” a spus Epureanu.

El a arătat că nici postarea de filmări cu diferite situaţii din trafic pe reţele de socializare nu ajută, pentru că nu sunt probe în instanţă

„A te rezuma la a filma şi a posta nişte imagini în mediul online şi din tendinţa de a face nişte like-uri să începi o dezbatere, nu ajută cu nimic legislaţia rutieră şi fenomenul legislaţiei rutiere.

Vorbim multe despre prevenţie, vorbim de iniţiative legislative care spun ca poliţistul să nu stea la pândă. Nici eu nu sunt de acord să stea la pândă, nu asta e ideea de poliţie şi de poliţie rutieră, dar nici nu trebuie să percepem prevenirea în ceea ce priveşte siguranţa rutieră ca pe o joacă de-a poliţia” a explicat comisarul-şef.

El a subliniat că ceea ce fac el şi colegii lui când merg la clasele I-IV să îi înveţe pe copii să treacă strada nu e prevenţie, ci prevenţia în domeniul rutier se face prin prezenţa activă a poliţistului în stradă şi prin aplicarea legii.

„Semnele rutiere fac parte din prevenire. Când vezi un semn rutier este clar că e un semn de prevenire. Urmează o curbă în care nu ai vizibilitate, nu depăşi. Ce prevenire mai mare să-ţi facă? Să vină un poliţist să te întrebe de ce ai depăşit pe linie continuă şi să te scuze că e prima dată când ai făcut-o?” s-a întrebat comisarul-şef.

El consideră că prevenirea accidentelor rutiere pentru România, a doua ţară ca mortalitate în UE din această cauză, nu merge cu pliante, cu fluturaşi, cu acţiuni de postat pe reţelele de socializare.

„Prevenirea trebuie făcută cu echipaj activ în stradă, cu poliţiştii cei mai buni şi mai pregătiţi, dacă îi ai, şi cu fermitate şi un front comun din partea tuturor, inclusiv din partea mass-media” a spus Epureanu.

Comisarul-şef a mai declarat că în judeţul Suceava, la parcul auto cu peste 270.000 de maşini înregistrate şi peste 250.000 de posesori de permise şi cu cea mai mare reţea de drumuri naţionale şi europene din ţară, sunt puţin peste 60 de poliţişti rutieri, specializaţi pe poliţie rutieră, şi că se mai fac unele artificii legale ca unor poliţişti de ordine publică să li se acorde şi un aviz de poliţie rutieră, pentru că în mediul rural este singura patrulă pe o rază de 50 de kilometri.

Numărul poliţiştilor din judeţ este foarte mic

Epureanu recunoaşte că numărul poliţiştilor rutieri din judeţ este foarte mic, dar spune că întregul aparat poliţienesc este subdimensionat la provocările actuale.

„Din punct de vedere rutier ar trebui crescut, într-un fel sau altul, numărul acestora. Fie printr-un «restore» intern, prin detaşare, dar şi IPJ Suceava lucrează cu mai puţin de un sfert din lucrători, astfel încât este greu” a menţionat comisarul-şef. El consideră că România are o legislaţie rutieră permisivă, iar dacă aceasta s-ar înăspri, pedepsele mai mari, inclusiv cele privative de libertate, ar putea contribui la mărirea responsabilităţii.

Ionuţ Epureanu a mai declarat că este important ca acest fenomen să fie tratat ca o problemă de siguranţă judeţeană şi să se implice cât mai multe organisme prin diverse acţiuni.

„Şi agenţii economici, şi agenţii comerciali, şi instituţii publice care nu au în fişa postului problematica rutieră să o considere, măcar pentru judeţul Suceava, o problemă de siguranţă judeţeană. Să o tratăm la un alt nivel şi nu să o lăsăm ca un atribut al Parchetului pentru dosarul penal sau atribut al Poliţiei la cei 60-70 de oameni pe care îi au la activităţi operative” a mai spus Ionuţ Epureanu. (N.B.)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: