Conservarea, întreţinerea şi restaurarea vehiculelor istorice între ieftin şi costisitor

Daniel Dogaru este un alt vrâncean împătimit şi de Dacii, dar la Fălticeni a venit cu un elegant Mercedes.

„Este o maşină fabricată în 1977, cu vopseaua originală. A fost adusă în anul 1980 din Austria pentru un tovarăş din fostul Comitet Central al Partidului Comunist Român, şi de 6 ani a ajuns în familia noastră, formată din câteva Dacii.

Întreţinerea nu este foarte grea, maşina este la kilometri originali, motorul este în condiţii extraordinare, mai ales la aceste tipuri de Mercedesuri care pot parcurge şi un milion de kilometri fără intervenţii. Este o maşină la care întreţinerea este foarte uşoară, cheltuielile pentru menţinerea ei în perfectă stare de funcţionare sunt foarte mici, ceea ce nu se mai întâmplă la maşinile noi. În afară de schimburile de ulei şi filtre, în rest nimic nu este scump” consideră Daniel Dogaru.

Nu acelaşi lucru îl poate spune şi Liviu Domunco din Suceava, posesorul unui Triumph Spitfire verde, fabricat în 1977 şi achiziţionat anul acesta.

„Este o idee pe care o am de 11 ani, am văzut o fotografie cu această maşină, şi de 4 ani tot am căutat maşina la un preţ mai accesibil. Triumph Spitfire este o maşină englezească făcută pentru Europa, cu volanul pe partea stângă. Deşi s-au fabricat multe maşini, foarte puţine au mai rămas într-o stare acceptabilă. În România sunt chiar foarte puţine, dar am vrut o maşină deosebită.

Când am cumpărat-o era nefuncţională, m-am uitat pe forumuri, am vorbit cu cei de pe site-urile de profil din Anglia care au astfel de modele şi care m-au ajutat să o pot repara, să o fac funcţională, să o pot înmatricula, să fiu cu toate actele în regulă.

Pentru vremea aceasta, fiind decapotabilă, este numai bună pentru o tură în oraş. Este o senzaţie extraordinară, este o maşină sport cu 2 locuri, în care briza se simte de parcă ai fi la mare, oriunde te-ai afla.

În anul 1896 pe străzile din Fălticeni circula un triciclu Bollé

„Suntem la a cincea ediţie a manifestării «Roţi legendare» organizată cu ocazia împlinirii a 125 de ani de la apariţia primului vehicul în oraş şi a primelor maşini în ţară.

Primele trei maşini din România, fiecare câte o trăsură-automobil tip Benz, cu patru locuri şi motoare de 12 CP, au fost aduse în 1895 de trei craioveni. În anul 1896 au intrat în ţară alte trei trăsuri-automobil, un Peugeot în Bucureşti, un Rochet-Schneider în Tecuci şi un triciclu Bollé în Fălticeni. Ca un omagiu adus istoriei locale, organizăm în fiecare an, în cadrul Zilelor Municipiului Fălticeni, o manifestare inclusă în calendarul Retromobil Club România, o întâlnire a posesorilor de maşini istorice care ne aduce aminte în fiecare an că urbea de pe Şomuz a fost al treilea oraş din România în care a circulat un automobil.

Am încercat să organizăm altfel acest eveniment, prin expunerea maşinilor pe grupe. Ne aflăm la vehicule istorice antebelice şi decapotabile. Dacă în 2011, la prima ediţie a manifestării dedicată retromobilelor, organizată la Suceava, au fost 11 maşini, 11 maşini sunt doar decapotabile astăzi la Fălticeni. Filiala Suceava a Retromobil Club România are un număr de 26 de membri şi peste 150 de maşini atestate ca vehicule istorice. Aici se găsesc trei maşini atestate internaţional, cu carte FIVA, cea mai veche maşină din expoziţie fiind un Fiat 520 din 1928. La acestea se mai adugă două Dacii, una cu seria 0002 şi Dacia cu seria 0090, ambele din 1969, ale lui Dănuţ Crainiciuc.

Evenimentul se bucură de o largă participare, fiind sprijinit de Primăria Fălticeni” ne-a spus Iulian Todirică, preşedintele Retromobil Club Suceava.

Paradă a maşinilor de epocă şi premii pentru participanţi

De la ora 13, speakerul evenimentului, jurnalistul Relu Gavril-Ursache, a vorbit despre maşinile prezente în expoziţie, axându-se pe istoria automobilului, Daciile anilor ’70, şi motociclete, în expoziţia de la Fălticeni fiind prezente două motociclete cu ataş, o Denepr MT11, fabricată pentru armata sovietică, şi o Mobra 50, fabricaţie 1972, proprietarul venind pe roţi din judeţul Neamţ. Relu Gavril-Ursache i-a oferit lui Iulian Todirică şi un autocolant original Dacia din anii 1980.

Înainte de parada maşinilor pe principalele străzi din zona centrală a municipiului Fălticeni, finalizată în parcarea de la ieşirea din oraş spre Suceava, primarul Cătălin Coman şi organizatorul principal, Iulian Todirică, preşedintele Filialei Suceava a Retromobil Club România, i-au premiat pe posesorii maşinilor. Pe lângă medalii, diplome, tricouri, afişe şi bonuri de benzină primite de toţi participanţii, au fost acordate şi câteva premii speciale.

Premiile de excelenţă au fost acordate vrânceanului Dan Dogaru, suceveanului Constantin Berariu şi fălticeneanului Andy Stan. Premiul pentru „Cea mai mare distanţă parcursă pe roţi” i-a revenit lui Adrian Toader din Panciu – Vrancea, premiul „Cea mai veche maşină românească” a ajuns în posesia profesorului vasluian Narcis Aprodu, preşedintele Retromobil Club România, filiala Vaslui. Premiul „Cea mai veche maşină din expoziţie” a revenit Fiatului 520 fabricat în anul 1928. O cupă mică, dar foarte valoroasă a ajuns la fraţii Mario şi Ştefan Doroftei, „Cei mai tineri participanţi”, în timp ce, „Cel mai experimentat participant” a fost desemnat Rainhard Zacman, mecanicul auto din Ilişeşti care întreaga viaţă a lucrat ca mecanic auto în România şi, după 1990, în Germania şi care a venit la Fălticeni cu un Mercedes 200 SS, model 1929, foarte bine pus la punct, şi un Triumph Spitfire fabricat în 1964, o maşină cu 6 viteze, două carburatoare orizontale şi un motor de 1200 cmc.

„Cea mai premiată maşină în expoziţii” a fost autoturismul lui Iulian Todirică Plymouth P2 DeLuxe, fabricat în 1936, maşină care a ocupat şi locul II la Concursul de Eleganţă Sinaia 2018, singurul eveniment retro din România înscris în calendarul internaţional, cu arbitraj internaţional şi cu o tradiţie foarte lungă, primele ediţii ale concursului de eleganţă de la Sinaia fiind organizate în 1934 şi 1935.

Anul acesta, evenimentul „Roţi legendare – Fălticeni, 125 de ani de la primul vehicul din oraş” a fost organizat cu sprijinul sponsorilor Romfour, TrioNec, Gamar Construct Suceava, Dasmar – Pizza Mario, Tiger Com, al iubitorilor de maşini de epocă şi al Poliţiei Municipiului Fălticeni, Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Suceava şi Poliţiei Locale Fălticeni.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: