La Fălticeni, în cadrul unui proiect european

La Şcoala Gimnazială „Al.I. Cuza” se ţese pânza poveştilor

 În martie 2020 a fost semnat acordul de parteneriat între reprezentanţii Şcolii primare EuroEd din Iaşi şi profesorul pentru învăţământul primar Alexandrina Trişi – reprezentând Şcoala Gimnazială „Al.I. Cuza” Fălticeni,  parteneriat care are drept obiect colaborarea în cadrul proiectului „Weaving web of stories” (Ţesând pânza poveştilor),  finanţat de Comisia Europeană prin  Programul Erasmus+.

Acest proiect  promovează o cultură a atitudinilor pozitive şi incluzive prin dezvoltarea şi îmbunătăţirea competenţelor de literaţie atât de necesare elevilor din învăţământul primar, având ca parteneri europeni  instituţii educaţionale din Regatul Unit, Bulgaria, Grecia, Finlanda, Lituania şi Spania.

Proiectul îşi propune un dublu scop, îmbunătăţirea competenţelor de lectură şi compunere şi, implicit, a stimei de sine şi a performanţelor şcolare ale elevilor şi utilizarea acestei oportunităţi de dezvoltare pentru a insufla calităţi pozitive elevilor implicaţi în proiect.

Profesoara Alexandrina Trişi, în calitate de coordonator al activităţilor privind implementarea proiectului „Weaving web of stories” în cadrul Şcolii Gimnaziale „Al.I. Cuza”, şi-a asumat  obligaţia ca pe durata celor doi ani în care se derulează proiectul să implice elevii pe care îi îndrumă în toate activităţile ce presupun schimburi de bune practici alături de partenerii de proiect şi promovarea, dar şi utilizarea produselor proiectului. Astfel, până acum, s-au desfăşurat activităţi specifice creării materialelor pentru proiectul de literaţie şi pilotării unui meniu de activităţi în şcoli, urmând ca eforturile depuse să se concretizeze într-o strategie pentru crearea unei culturi a lecturii permanente în şcoli şi, ulterior, în dezvoltarea pachetului de resurse de instruire şi învăţare Weaving Webs of Stories.

Poveşti ilustrate cu propriile desene, benzi desenate, lucrări artistice şi creaţii multimedia

Cei 32 de elevi ai  clasei a IV-a B, împreună cu învăţătoarea lor, Alexandrin Trişi, au participat în ultimul an aproape în fiecare săptămână la întâlnirile din cadrul proiectului cu membrii echipei de implementare, dar şi cu alţi parteneri sau invitaţi de peste hotare.

Activităţile s-au axat pe lectura şi analiza textului unor povestiri, însoţite de activităţi interactive ce promovează atitudini pozitive şi incluzive,  finalizându-se cu realizarea unor creaţii proprii constând în povestiri şi poveşti ilustrate cu propriile desene, benzi desenate, diverse lucrări artistice sau creaţii multimedia – cărţi utilizând aplicaţia Story Jumper, toate acestea urmând a fi publicate într-o carte în format PDF pe site-ul proiectului.

În urma activităţilor desfăşurate timp de un an cu cei 32 de elevi ai clasei a III-a, acum ajunşi la final de clasa a IV-a, membrii echipei de proiect care au lucrat efectiv cu aceştia la fiecare întâlnire, ne-au transmis feedbackul lor:

Elza Gheorghiu – trainer: „Programul nostru se desfăşoară online şi constă din lectura îmbogăţită cu activităţi interactive ale unor povestiri ce promovează atitudini pozitive şi incluzive. Activităţile propuse antrenează copiii în discuţii legate de realitatea şcolară şi încurajează exprimarea părerilor proprii. Sunt copii isteţi, cu deprinderi foarte bune de muncă şi interacţionare online – deschişi, entuziaşti, curioşi şi dornici să înveţe! Valorifică timpul la maxim şi nu se plictisesc niciodată, pentru că îşi pun întrebări pentru care caută răspunsuri, şi e o plăcere să-i antrenezi în discuţii. Au ce să spună şi ştiu cum să-şi argumenteze ideile, pentru că au citit mult şi au exerciţiul comunicării. Nu trebuie uitat că ştiu şi cum să poarte o discuţie în mod civilizat, fără a se întrerupe unii pe alţii, aşteptându-şi rândul şi vorbind cât trebuie, evitând astfel să monopolizeze conversaţia!”

Şi profesorii învaţă de la elevi

Cristian Timofticiuc: „Nu am bănuit nicio clipă, la începutul interacţiunilor săptămânale cu aceşti copii minunaţi, cât de multe voi reuşi să învăţ de la ei. Ideea proiectului se axează pe dezvoltarea competenţelor de literaţie şi a valorilor pozitive, dar pot spune că, în egală măsură, am reuşit şi noi să învăţăm de la ei. Ca profesor, vii cu un plan la lecţie (sau întâlnirile online, care predomină în ultima vreme). Ştii ce trebuie să transmiţi, să soliciţi şi să exersezi. Asta până ai o surpriză – sau surprize – şi descoperi că elevii sunt, de fapt, parteneri de discuţii, iar transmiterea de idei devine schimb de idei. Exemplele de creativitate şi raţionamentele impecabile făceau, de multe ori, să pierd noţiunea timpului şi să realizez, la sfârşitul întâlnirii, că din subiectul iniţial de discuţii s-au dezvoltat alte câteva, la fel de interesante şi complexe, şi că timpul nostru scurt din fiecare săptămână nu este niciodată suficient.”

Elevii clasei au avut foarte mult de învăţat în urma acestor întâlniri de proiect, iar alături de „Teacher Cristy şi Teacher Elza” (cum le plăcea copiilor să-i numească pe aceşti profesori deosebiţi) au evoluat şi au realizat împreună lucruri frumoase.

Elevul Ilieş Luca-Lorimer spune despre această experienţă: „Este un proiect foarte interesant pentru pasionaţii de lectură, aşa cum sunt majoritatea colegilor mei. La fiecare întâlnire ne adunăm cu toţii alături de doamna noastră învăţătoare şi uneori discutăm şi în limba engleză. Punem mereu întrebări şi realizăm şi noi poveşti frumoase, pe care le citim la următoarele întâlniri. Mă bucur că particip la acest proiect.”

Dezvoltarea competenţelor de comunicare în limba engleză

De la profesoara Alexandrina Trişi am aflat că la început proiectul a fost gândit a se desfăşura în alt mod, însă inconvenientele globale cauzate de pandemie au necesitat restructurări multilaterale în desfăşurarea acestuia, incluzând transferul activităţilor în mediul online. Acest fapt nu a constituit un impediment în realizarea finalităţilor propuse. Dimpotrivă, a facilitat întâlnirea cu partenerii noştri europeni.

„Consider că activităţile din cadrul proiectului s-au dovedit a fi pline de valenţe educative şi un real sprijin pentru elevi în dezvoltarea competenţelor de comunicare în limba maternă, dar şi în limba engleză. De asemenea, au constituit un imbold pentru dezvoltarea creativităţii şi laturii artistice a personalităţii micilor mei şcolari. Nu pot decât să mulţumesc iniţiatorilor acestui proiect – Şcoala EuroEd Iaşi, pentru că ne-au implicat în calitate de parteneri în acest fructuos schimb de bune practici în domeniul educaţional” ne-a spus prof. Alexandrina Trişi.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: