ANRE impune operatorilor să achite compensaţii clienţilor afectaţi de întreruperi neplanificate

ANRE a aprobat în şedinţa Comitetului de reglementare de marţi o decizie prin care impune operatorilor de distribuţie a energiei electrice să plătească compensaţii financiare clienţilor afectaţi de întreruperile neplanificate.

Potrivit unui comunicat al ANRE, a fost aprobat marţi Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice.

Acesta prevede includerea întreruperilor scurte, între 3 secunde şi 3 minute, în categoria întreruperilor care se monitorizează şi pentru care operatorii de distribuţie sunt obligaţi să acorde compensaţii la depăşirea numărului maxim stabilit prin standard.

„Pentru fiecare astfel de depăşire operatorii de distribuţie vor acorda compensaţii tuturor utilizatorilor afectaţi, astfel: • înaltă tensiune: 300 RON peste 10 întreruperi pe an, • medie tensiune: 10 RON peste 10 întreruperi pe săptămână, • joasă tensiune: 5 RON peste 10 întreruperi pe săptămână.

Impactul acestei măsuri este unul pozitiv pentru utilizatori deoarece includerea monitorizării întreruperilor scurte şi prevederea acordării de compensaţii utilizatorilor la depăşirea numărului maxim stabilit de standard, contribuie la obligarea operatorului de a lua măsuri rapide şi eficiente pentru remedierea disfuncţionalităţilor care în prezent se manifestă în diferite zone de reţea de joasă tensiune şi care pot provoca deprecierea echipamentelor electrocasnice, precum şi generarea de disconfort clienţilor”, se arată în comunicatul ANRE.

De asemenea, ordinul prevede acordarea posibilităţii utilizatorilor de a-şi monta pe cheltuială proprie analizoare de calitate care pot fi folosite în relaţiile contractuale dintre aceştia şi operatorii de distribuţie.

Documentul prevede, începând cu 1 ianuarie 2022, reducerea abaterii pozitive permise a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal.

„Pentru nerespectarea indicatorilor de performanţă privind calitatea curbei de tensiune, operatorul de distribuţie are obligaţia de a acorda utilizatorilor următoarele compensaţii: • pentru persoane juridice: 270 RON la 110kV, respectiv 130 RON la JT şi MT pentru fiecare perioadă de monitorizare; • pentru persoane fizice: 270 RON la 110kV, respectiv 70 RON la JT şi MT pentru fiecare perioadă de monitorizare”, au transmis reprezentanţii ANRE.

De asemenea, ordinul mai prevede adăugarea la indicatorii de calitate comercială a serviciului de distribuţie a termenului de 90 de zile de realizare a racordării, inclusiv recepţia şi punerea în funcţiune a instalaţiei de racordare pentru utilizatorii clienţi casnici şi clienţi finali noncasnici ale căror locuri de consum sunt alimentate prin instalaţii de racordare cu lungimi de până la 2500 metri. Pentru nerespectarea acestui indicator s-a prevăzut un cuantum al compensaţiei de 100 de lei, indiferent de nivelul de tensiune sau de categoria utilizatorului.

„Stabilirea unui calendar de implementare a unor echipamente cu rol de monitorizare a continuităţii în alimentarea cu energie electrică şi a calităţii tehnice a energiei electrice. Prin actul normativ aprobat a fost prevăzut un calendar gradual pentru montarea de analizoare de calitate astfel încât 100% din staţiile electrice să fie monitorizate cu ajutorul acestor echipamente până la sfârşitul anului 2026, respectiv 100% din posturile de transformare până la 01.01.2028. Acest program de implementare este corelat cu prevederile calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel naţional, aprobat de ANRE, oferind operatorilor de distribuţie concesionari cadrul de reglementare pentru organizarea activităţii şi planificarea investiţiilor în reţelele electrice de distribuţie astfel încât aceştia să asigure un serviciu de calitate tuturor utilizatorilor deserviţi”, potrivit comunicatului ANRE.

„Stabilirea unor intervale privind preluarea apelurilor telefonice efectuate de utilizatorii reţelei prin centrele de telefonie gestionate de operatorii de distribuţie, şi anume:

– maximum 30 de secunde de la iniţierea apelului de către utilizator până la preluarea acestuia, fără intervenţia operatorului uman;

– maximum 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opţiunea de a transfera apelul la un operator uman;

– maximum 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.

Prin această măsură se urmăreşte îmbunătăţirea comunicării între utilizator şi operatorul de distribuţie astfel încât evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cât mai rapid în scopul remedierii, precum şi reducerea timpilor de aşteptare în beneficiul utilizatorilor”, a mai transmis ANRE.

Print Friendly, PDF & Email

Admitere USV

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: