„Libertatea canarului”

La Muzeul Naţional al Bucovinei (MNB) s-a vernisat, vineri, 18 februarie, în Galeria Pod, expoziţia „Libertatea canarului”, a artistului plastic Cristian Diaconescu.

A fost a doua expoziţie vernisată într-o săptămână în prestigioasa instituţie muzeală, după cea de pictură şi grafică „Felurite cireşe (Acolo deasupra)”, a artistei plastice Doina Mihăilescu. Şi a fost, aşa cum a ţinut să precizeze directorul MNB, Emil Ursu, tot un vernisaj petrecut în condiţii de distanţare socială, cu participare redusă, „aceasta nescăzând însă din importanţa evenimentului artistic” la care sunt invitaţi sucevenii şi nici un motiv care să împiedice vizitarea a ceea ce Emil Ursu apreciază a fi „un strigăt, un semnal”.

Alături de Cristian Diaconescu, „unul dintre artiştii mei preferaţi”, după cum a mărturisit, criticul de artă Maria Bilaşevschi s-a declarat încântată să revină la Suceava şi să vorbească despre picturile artistului ieşean expuse „într-o atât de frumoasă galerie”: „O expoziţie cu o profundă amprentă personală. Este o expoziţie itinerantă, dar la care autorul, faţă de expoziţiile obişnuite, care circulă dintr-un oraş în altul, vine cu câteva elemente noi, adaugă în permanenţă lucrări pentru a-şi pune amprenta asupra anului în care le-a realizat. Anul trecut, în 2020, a fost în Bistriţa şi acum a ajuns la Suceava, cu o suită de lucrări noi pe care Cristi le-a creat în contextul pandemic. (…) «Libertatea canarului» – creată în 2018, moment în care libertatea se vedea cu totul altfel decât libertatea din 2021 – vorbeşte despre amintiri, vise, obsesii, un theatrum mundi, unde în centrul atenţiei întâlnim autoportrete evocatoare, anticipative şi chiar deziderative, o creaţie esenţial autobiografică. (…) Majoritatea lucrărilor sunt autoportrete. A realiza un autoportret, a te pune în ipostaza de obiect supus contemplaţiei privitorului, de a fi analizat, nu este un demers uşor, mai ales că artistul, cu modestie, nu se expune personal decât arareori, în cadrul vernisajelor şi expoziţiilor. A vorbi prin autoportret despre ceea ce simţi, pornind de la un subiect pe care l-am resimţit cu toţii, acela al libertăţii, folosindu-te de un pretext cum este canarul – care nu există, efectiv, într-o lucrare, ci vorbeşte, prin metaforă, despre constrângere, despre acele cuşti în care ne aflăm cu toţii – este un demers inedit” a spus Maria Bilaşevschi.

Cristian Diaconescu – premiul pentru pictură în cadrul Salonului anual al UAP Iaşi, ediţia 2006, premiul UAP Iaşi 2008 pentru pictură oferit de fundaţia AX ART, premiul „Teiul de Argint”, 2009, premiul pentru pictură, 2017, Salonul Anual de Artă – ARTIS, UAP, Iaşi – a mulţumit, după cum a spus Emil Ursu, „cât să-i auzim vocea”, în puţine şi emoţionate cuvinte.

„Libertatea canarului” va fi găzduită de Galeria Pod până pe data de 4 aprilie 2021.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariul dvs.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: