La Fălticeni

80 de posturi de asistent personal pentru persoanele cu handicap grav

Consilierii locali din urbea de pe Şomuz au aprobat, în şedinţa de la sfârşitul lunii ianuarie, proiectul privind stabilirea numărului de posturi pentru asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav. Direcţia de Asistenţă Socială a propus pentru anul 2021 aprobarea a 80 de posturi de asistent personal pentru persoanele cu handicap grav din municipiu.

Părinţii sau reprezentanţii legali ai copilului cu handicap grav, persoana sau familia care a primit în plasament un copil cu handicap grav, adulţii cu handicap grav ori reprezentanţii legali ai acestora, cu excepţia celor cu handicap vizual grav, pot opta între asistent personal şi primirea unei indemnizaţii lunare. Indemnizaţia lunară este în cuantum egal cu salariul net al asistentului social debutant cu studii medii din unităţile de asistenţă socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi.

Potrivit primarului Gheorghe Cătălin Coman, în ultimii ani s-a observat o creştere a numărului de persoane cu handicap grav care solicită angajarea unui asistent personal, în anul 2019 fiind 60 de asistenţi personali, iar în anul 2020 un număr de 70 de asistenţi personali. Conform legii, autorităţile locale au obligaţia să prevadă şi să garanteze în bugetul local sumele necesare din care se suportă salarizarea, precum şi celelalte drepturi cuvenite asistentului personal.

„Persoanele care prezintă dizabilităţi au două încadrări în ceea ce priveşte drepturile. Este vorba de indemnizaţii, primind un salariu minim pe economie în formă netă şi asistenţii personali, care au caracter de angajaţi. Ei sunt angajaţii Primăriei Municipiului Fălticeni, numai că nu au responsabilităţi în cadrul aparatului de specialitate. Practic, sarcina lor este de a avea grijă de bolnavul încadrat într-un grad de handicap stabilit de o comisie de specialitate. La nivelul municipiului Fălticeni, la sfârşitul anului 2020 aveam 64 de asistenţi personali şi 174 de indemnizaţii plătite persoanelor cu handicap. Oricare dintre cele 174 de persoane care primesc indemnizaţie pot opta pentru un asistent personal. Din păcate avem foarte multe solicitări de a angaja asistenţi personali din partea celor care au indemnizaţii şi din ce în ce mai multe persoane prezintă certificate medicale de încadrare într-un grad de handicap.

Faţă de anul trecut, când am avut maxim 70 de angajaţi ca însoţitori, anul acesta, după ce am făcut un calcul statistic şi ţinând cont de numărul persoanelor care solicită acest lucru, am propus cifra de 80 de asistenţi personali. Prin Legea 448/2006 privind protecţia persoanelor cu handicap, primăriile sunt obligate să asigure plata salariilor pentru asistenţii personali.

Din păcate, creşterea este constantă de la an la an, nu este un lucru fericit când avem tot mai mulţi bolnavi, dar încercăm să rezolvăm şi o problemă socială” a declarat primarul Gheorghe Cătălin Coman.

Numărul asistenţilor personali trebuie să se încadreze în sumele prevăzute în bugetul local

Plata indemnizaţiei lunare se asigură de primăriile în a căror rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap grav şi se face pe perioada valabilităţii certificatului de încadrare în grad de handicap, emis de comisiile de protecţie a copiilor sau de comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, după caz.

Aşa cum a precizat primarul Gheorghe Cătălin Coman, conform art. 6 alin. 2, din Normele metodologice privind condiţiile de încadrare, drepturile şi obligaţiile asistentului personal al persoanei cu handicap, aprobate prin HG nr. 427/2001, anual, la propunerea primarului, CL trebuie să aprobe numărul asistenţilor personali, cu încadrarea în sumele prevăzute la bugetul local.

Aprobarea numărului de asistenţi personali se face pe baza programului individual de recuperare şi integrare socială a persoanei cu handicap, elaborat de comisiile de expertiză medicală pentru adulţii cu handicap, respectiv de comisiile de expertiză medicală a copilului cu handicap. Faţă de aceste situaţii însă, numărul de asistenţi personali ai persoanei cu handicap poate fi stabilit şi modificat numai prin hotărâre a Consiliului Local.

Precizăm că, în conformitate cu prevederile Legii nr. 448/2006 – republicată, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, rolul asistentului social este de a monitoriza în condiţii optime atribuţiile şi obligaţiile ce le revin asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav, în vederea ameliorării situaţiei acestora, astfel încât aceştia să primească îngrijire specială la nivelul pe care situaţia lor o cere, pentru satisfacerea întregului lanţ de nevoi fizice, personale, sociale şi spirituale.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: