Medicii de familie nu pot răspunde pacienţilor care le solicită programări pentru vaccinarea împotriva Covid-19

> În aceasta etapă, câteva zeci sau sute de locuri de programare apar noaptea şi se ocupă în câteva minute

Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie a făcut cunoscute recent mai multe precizări, având în vedere „informaţiile eronate, chiar defăimătoare”, transmise cu privire la implicarea medicilor de familie în campania de vaccinare împotriva Covid-19.

Astfel, potrivit federaţiei, programarea prin medicul de familie este doar una din cele cinci modalităţi de programare disponibile.

„Cea mai recomandată modalitate este cea prin aparţinători (rude, prieteni apropiaţi) pentru a alege centrul de vaccinare cel mai apropiat sau accesibil, ziua şi ora dorite. Persoanele vârstnice şi cele cu probleme de sănătate au frecvent nevoie de însoţitor, de exemplu pentru a fi transportate cu maşina, astfel încât programarea conţine mai multe variabile, care depăşesc cadrul discuţiei pacient-medic” se arată în comunicat.

Competiţie pentru programarea la vaccinare

Totodată, se subliniază că „în această etapă competiţională a programării la vaccinare”, în care câteva zeci sau sute de locuri de programare apar noaptea şi se ocupă în câteva minute, medicii de familie nu pot răspunde satisfăcător solicitărilor pacienţilor sau aparţinătorilor, de multe ori chiar agresive.

„Medicul de familie şi personalul existent, în număr extrem de mic în cabinet – adesea doar o asistentă medicală cu normă redusă –, pot să se implice în activitatea extrem de consumatoare de timp de programare în platforma STS a pacienţilor pentru vaccinare în general doar în afara programului obişnuit de cabinet. Amintim că programul de lucru a fost deja prelungit începând cu luna octombrie pentru monitorizarea pacienţilor bolnavi de Covid-19 izolaţi la domiciliu. Consultaţiile obişnuite nu pot fi întrerupte sau amânate pentru a efectua câte o programare exact atunci când sună un pacient sau un aparţinător şi solicită ca programarea să fie făcută imediat, eventual pentru că au apărut locuri pe platformă în acel moment” mai arată sursa citată.

Platforma de înscriere a dat erori

Totodată, se menţionează că platforma de programare a devenit parţial funcţională la finalul săptămânii de lucru, vineri seară, iar introducerea pacienţilor ca beneficiari pentru a putea fi programaţi de medicii de familie a fost cvasiimposibilă timp de mai multe zile.

„Platforma a prezentat numeroase erori pentru utilizatorii de tip «medic», fiind practic depanată pe tot cuprinsul weekendului (referire la cel anterior – n.red.) de echipa STS împreună cu câţiva medici de familie voluntari care au semnalat erorile. Platforma continuă să nu aibă o serie de funcţionalităţi, fiind astfel mult îngreunată utilizarea sa de medici şi personalul cabinetului care trebuie să gestioneze nu doar între unu şi nouă beneficiari ca orice utilizator obişnuit, ci sute, uneori mii de beneficiari” se precizează în comunicat.

Mai mult, se subliniază că medicii de familie accesează aceleaşi centre de vaccinare şi văd aceleaşi locuri libere de programare pe care le vede orice pacient sau aparţinător.

„Nu există centre speciale sau locuri dedicate fiecărui medic de familie pentru pacienţii săi, astfel încât şansele obţinerii unei programări direct de către un pacient sau aparţinător care urmăresc continuu, zi şi noapte, apariţia unor noi centre şi locuri de programare în oraşul dorit, în ziua şi la ora dorite sunt mult mai mari decât prin intermediul medicului de familie” arată sursa citată.

Federaţia explică totodată că instruirea medicilor de familie şi a personalului cabinetului s-a făcut începând cu seara zilei de vineri (de asemenea, e vorba despre săptămâna anterioară – n.red.) prin aceeaşi pagină ROVaccinare, cu aceleaşi tutoriale video şi manuale de utilizare disponibile publicului larg care accesează pagina şi că aproape nicio direcţie de sănătate publică nu a trimis informări medicilor.

„Pe măsură ce au descoperit cum se utilizează platforma, medicii de familie s-au informat între ei şi prin intermediul organizaţiilor medicilor. Indiferent de vârstă şi mediul de activitate – urban sau rural –, medicii de familie şi/sau personalul din cabinet utilizează calculatorul şi internetul de peste un deceniu, astfel încât orice comentarii ale unor moderatori tv pe această temă sunt complet deplasate şi nu le fac cinste” adaugă federaţia.

Medicul nu este plătit dacă programarea este realizată direct de pacient

Se menţionează şi că plata medicilor de familie, în valoare de 30 lei/pacient, pentru activitatea de informare, programare la vaccinare, vaccinare (atunci când va fi posibilă în cabinet), monitorizare şi raportare a reacţiilor adverse pentru persoanele aflate pe listele proprii nu este efectuată de casele de asigurări decât dacă programarea este realizată de medicul de familie sau de personalul cabinetului, iar pacientul efectuează ambele doze ale vaccinului. Medicul nu este plătit deloc dacă programarea este realizată direct de pacienţi, aparţinători sau asistenţi sociali prin call-center sau platformă sau dacă pacientul nu efectuează ambele doze de vaccin.

În această etapă, vaccinarea se realizează în centrele organizate de autorităţile publice

„Vaccinarea împotriva Covid-19 nu se realizează în această etapă în cabinetele medicilor de familie. Vaccinarea se realizează în centre de vaccinare organizate de autorităţile publice. Majoritatea pacienţilor care apelează în aceste zile la medicii de familie cred că vaccinarea se face în cabinet” se mai spune în comunicat.

Totodată, se mai arată că pacienţii cu boli cronice, indiferent de vârstă, nu trebuie să prezinte adeverinţe de la medicul de familie, nici la angajator şi nici la centrul de vaccinare. Pacienţii cu vârsta sub 65 de ani care nu s-au regăsit în baza de date furnizată de CNAS şi nu au putut fi validaţi în platformă nici de medici pot prezenta, atunci când vin la programare în centrul de vaccinare, orice document medical cu diagnosticul (de ex. scrisoare medicală, bilet de externare, raport medical, reţetă ş.a.). Alte precizări vor fi oferite de Ministerul Sănătăţii în perioada următoare.

Pe parcursul anului, ne vom vaccina cu toţii

„Campania de vaccinare abia a început de trei săptămâni şi nu se încheie luna aceasta sau luna viitoare. Ne vom vaccina, toţi cei care vom dori, pe tot parcursul acestui an. Medicul de familie nu vă poate ajuta să fiţi primul vaccinat, dar vă poate ajuta să vă programaţi dacă nu puteţi apela la celelalte 4 modalităţi de programare. Cel mai important, însă, este că medicul dvs. de familie vă poate ajuta să vă informaţi corect despre vaccinul împotriva Covid-19 şi vă poate răspunde la întrebările medicale pe această temă. Solicităm autorităţilor competente o mai clară şi eficientă informare a publicului larg despre rolul medicului de familie în campania de vaccinare, pentru a evita situaţiile tensionate între pacienţi şi medici” a declarat dr. Raluca Zoiţanu, preşedintele Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor de Familie. (N.B.)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: