PSD Suceava 2020

Din zodia ciumei, în zodia coronavirusului (20)

De la bucurii, la „satisfacţii”

 Autoamăgire. „Se practică azi, frecvent, o investiţie maximă de muncă şi de efort, pentru rezultate şi bucurii care nu se mai percep decât ocazional, în weekend, în vacanţă, la pensie. Ai tot ce-ţi trebuie, dar eşti atât de istovit… încât nu-ţi mai trebuie nimic din tot ce ai, ce ai acumulat. La orizont apare un tip de vitalitate care, paradoxal, subminează (sau amână) pofta ta de viaţă. Nu mai ai bucurii. Ai «satisfacţii»”. (Andrei Pleşu)

Bătrân. Când are loc o inundaţie, o furtună etc., bătrânii locului nu-şi amintesc niciodată să mai fi văzut vreuna care să-i semene. (F. Flaubert, „Dicţionar de idei primite de-a gata”)

„Compasiune” (de pandemie). Fiind în izolare, am comandat acasă o porţie dublă de aripioare de pui. La televizor, ca de obicei, numai veşti proaste. Adineaori, arătau o familie de oameni săraci, care locuiau într-o baracă, împreună cu cei şase copii slabi, subnutriţi, desculţi… Colac peste pupăză, tatăl lor fusese depistat pozitiv la test! Mi s-a pus un nod în gât, lacrimile au început să-mi curgă pe obraji şi m-am gândit: „Doamne, ce picante sunt aripioarele astea!”.

Filme (de/cu virusuri). După cum bine ştim, producătorii de la Hollywood au – de mulţi ani, încoace (nu-s „premonitorii”, ci sunt doar „comerciali”, noroc că-s conduşi de sponsori şi de directori evrei, adică deştepţi!) – o pasiune deosebită pentru filmele cu virusuri ucigaşe, virusuri zombie, extraterestre sau pur şi simplu virusuri pământene care, evident, scapă de sub control. Motivul acestei pasiuni nu-i greu de ghicit: frica, emoţia, teroarea se vând bine, comercial vorbind (ca şi „sexul”, care-i mereu salvator – publicitar – la orice, oricând, oriunde: de la reclame pentru ciocolată, până la detergenţi şi reţele de telefonie mobilă. Iar pandemiile sunt terifiante, dar şi fascinante, spectatorii urmărind cu inima strânsă şi îngroziţi cum misterioşii asasini nevăzuţi aduc – diabolic – omenirea întreagă în pragul dispariţiei. Până la – aţi ghicit – apariţia eroului salvator. Un soi de Făt-Frumos pentru noi, românii (ori, pentru cinefili, un Bruce Willis – cel mereu „hard to kill”, inclusiv de către microscopicul, invizibilul inamic, pe care „eroul” nostru îl învinge în ultima secundă (chiar fără a purta mănuşi şi măşti standard, cum ne învaţă, benefic, autorităţile noastre, prea grijulii cu votanţii lor potenţiali). Asemenea filme, deşi (ceea ce eu tocmai zisei!) de mare succes, scârţâie – după Magazin.ro, sursă din care am preluat referinţele la aceste scenarii cinematografice – scârţâie, repet, „din toate încheieturile” când e vorba de acurateţea ştiinţifică. Până să ajungem să vedem un film „artistic”… despre coronavirus (film care, cu siguranţă nu va întârzia să apară), să parcurgem câteva dintre creaţiile pe această temă lansate în ultimii ani. Ca să ne şi amuzăm – pe cât putem – în faţa virusului azi real, nu doar SF-ist, ipotetic – de „gogoriţele” puse pe seama virusurilor venite din Cosmos! Citez, în continuare, sintetic, din excelentul publicist care este Gabriel Tudor: Epidemii care ucid imediat. Să prezinţi o epidemie în care oamenii sunt răpuşi lent de o infecţie virală nu este prea „cinematic”. Şi, de aceea, scenariştii apelează la tot felul de „licenţe” pentru a grăbi lucrurile. Astfel, în „Alerta” (1995), virusul fictiv Motaba (inspirat de Ebola) nu e doar 100% letal, ci are şi o perioadă de incubaţie măsurată în ore şi minute! Practic, dacă ai luat virusul în această dimineaţă, până seara pleci garantat spre Lumea de Apoi! Asta vor să ne asigure creatorii filmului. Atâta doar că medicina modernă ne înştiinţează că deşi există, într-adevăr, virusuri care pot ucide într-o zi, ele nu se pot răspândi la fel de eficient, deci epidemia tinde să fie, la început, extrem de limitată. Pe de altă parte, principiile virusologiei afirmă că până şi cele mai rapide virusuri au perioade de incubaţie mergând de la câteva zile la câţiva ani, nici pe departe nu-i vorba, ca în filme, de numai câteva ore. Iar rata de decese pentru cele mai grave pandemii nu a depăşit, potrivit datelor OMS, 40% în cazul Ebola, coronavirusul având o rată a mortalităţii (la finele lunii mai 2020) de „doar” circa 2,6%, la nivel mondial. Epidemiile nu sunt extrem de rapide, ca în filmele americane. Un film durează în medie două ore. Şi poate, pornind de la acest aspect, scenariştii producţiilor caastrofice sunt mereu tentaţi să grăbească lucrurile. De pildă, în „28 de zile mai târziu” (2007), epidemia se răspândeşte rapid, cuprinzând întreaga planetă… în mai puţin de o lună! Ceea ce este cu totul imposibil în realitate: datele Centrului pentru Controlul şi Prevenirea Bolilor (CDC) din SUA relevă că pandemia de gripă spaniolă din 1918 a avut nevoie de un an să cuprindă planeta – aflată în timpul Primului Război Mondial! – iar epidemia de SIDA „mocneşte” în Africa de vreo trei decenii! Chiar şi Moartea Neagră – Marea Ciumă – din 1347 a avut nevoie de 4 ani ca să cuprindă întreaga Europă! Şi, chiar dacă a fost devastatoare, nu a distrus cu totul civilizaţia. Concluzie (de cinefil optimist): Nu există soluţii magice (nici măcar Bruce Willis – imortelul – nu cred că ne-ar putea salva de Corona!) De ce? Majoritatea filmelor americane „catastrofice” se axează pe descoperirea unor remedii capabile să stopeze răspândirea virusurilor letale. Acum, le aşteptăm… leacurile! Dar nu de la Hollywood, desigur!

Frumuseţe. „Nu mă gândesc că atunci când îmbătrânim arătăm mai bine sau mai rău. E doar diferit. Te schimbi, şi asta e OK.” (Heidi Klum, 47 de ani, supermodel)

Şcoala (online). Copilul, către tatăl său, ce dezlega o integramă: Tati, cum se numeşte nevasta taurului? Tata: Taurul nu are nevastă; numai boii au.

 When? „Un om nu este bătrân până când regretele nu iau locul visurilor sale.” (John Barrymore, actor american)

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: