În Paraclisul Cetăţii de Scaun, cartea Evului Mediu moldav ilustrată de Mihail Gavril

Cu binecuvântarea ÎPS Calinic, Arhiepiscop al Rădăuţilor şi Sucevei, în Paraclisul Cetăţii de Scaun a Sucevei, Muzeul Naţional al Bucovinei a deschis „Măiestrii moldave. Domni şi Domniţe din Moldova medievală” de Mihail Gavril (din Antileştii Fălticenilor şi din Bucureştii României), prima expoziţie cu public aievea din anul 2020, cum a precizat la vernisaj directorul general al instituţiei, dr. Constantin-Emil Ursu, cu un cuvânt înainte, conform Domniei Sale, aparţinând singurului istoric de artă din judeţ – pr. dr. Gabriel Herea, parohul ctitoriei ştefaniene de la Pătrăuţi.

Cele mai multe creaţii reunite de expoziţie (grafică plus acril, culori de apă) au pornit de la o idee a muzeografei Corina Rita Oarză de la Serviciul Cetăţii, care i-a oferit artistului şi binevenite elemente documentare. Demersul a avut însă toate premisele reuşitei asigurate de atracţia de decenii a picturii lui Mihail Gavril pentru capodoperele, arhitectura, alura, detaliile construcţiilor medievale româneşti şi europene, care i-au şi adus invitaţii şi aprecieri ale expoziţiilor pe continent şi mai departe. Câteva din aceste lucrări frumos călătorite sau variante ale lor pot fi de asemenea privite acum şi în Paraclisul Cetăţii. Cu acelaşi sentiment, al reîntâlnirii după drumuri ale vieţii nu întotdeauna uşoare, m-am bucurat să o surprind în galerie, între primii vizitatori, şi pe mama artistului, Doamna Melania Gavril. O minunăţie această galerie, în care orice artist plastic ar fi încântat să-şi vadă strălucind un mănunchi din cele mai iubite creaţii! Şi căreia lucrările mari, dominate de albastru, ale lui Mihai Gavril îi sapă ferestre spre cerul trecutului, mărindu-i spaţiul şi deopotrivă intensificând atenţia pentru cele mici ca dimensiuni, la prima vedere pagini numai miniatură de carte veche, manuscrisă. Acestea, cu „Domni şi Domniţe…”, oarecum restrictive tematic, au pus la încercare talentul artistului dornic să însoţească chipurile cu amănuntul istoric semnificativ, să le proiecteze împreună pe ziduri, în compoziţii realizând inedite tablouri votive. Tăria cromatică a acrilului colorează piatra cenuşie a Paraclisului dând un plus de atractivitate acestui spaţiu aflat la înălţime în turul Cetăţii, cu propria sa lecţie de istorie. Deoarece, să nu uităm, expoziţia reprezintă până pe 20 septembrie 2020 un punct de întâlnire cu iubitorii de artă, însă şi un dar-surpriză făcut de Cetatea de Scaun vizitatorilor săi. Numeroşilor săi vizitatori, după cum am văzut şi în ceasul/ceasurile plăcute ale vernisajului.

Vernisaj onorat şi de cunoscuţi colegi de breaslă, Lucia Puşcaşu, Ion Mândrescu, Mihail Voicu, Niculai Moroşan, Ovidiu Buzec, şi de pr. Teodor Brădăţanu, director al Muzeului de Artă „Ion Irimescu” Fălticeni, precum şi de profesorii Vasile Nechita, Eleonora Bulboacă, Constantin Bulboacă şi de alţi prieteni ai artistului, ai artei şi ai Muzeului Naţional al Bucovinei, dornici să se aplece asupra acestei cărţi a Evului Mediu moldav, cu doamne, domniţe şi voievozi de odinioară, zugrăvită de Mihail Gavril pentru Paraclisul Cetăţii de Scaun a Sucevei.

Print Friendly, PDF & Email

Comentariile sunt închise.

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: