Indecizia şi experimentele Guvernului prejudiciază grav învăţământul

Mai sunt 30 de zile până la debutul anului şcolar 2020-2021. Nimeni nu ştie nimic despre modul în care se va desfăşura procesul instructiv-educativ. Inspectoratele şcolare dau din umeri a neputinţă, conducerile unităţilor de învăţământ nu pot face judecăţi de valoare pentru că au deasupra capului sabia lui Damocles (contractele de management ale majorităţii managerilor şcolari expiră pe 31 august 2020), prefecţii reprezentanţii guvernului în teritoriu se fac că „plouă”, iar Ministerul Educaţiei în loc să vină cu clarificări precise, emite, periodic, tot felul de scenarii care mai de care mai fantasmagorice.

În schimb, PNL dă vina pe PSD că, chipurile, ar pune presiune pe Guvern solicitându-i informaţii precise asupra modului în care se vor desfăşura cursurile. Aceste solicitări nu sunt mofturi ale PSD, ci sunt informaţii aşteptate cu sufletul la gură de elevi, părinţi şi profesori.

Zeci de state europene au luat măsuri şi au anunţat când se vor deschide şcolile şi modul în care se va desfăşura procesul de învăţământ – doar guvernul Orban se bâlbâie de fiecare dată pe acest subiect.

Academia Română arată că sistemul propus de PNL nu e funcţional şi poate compromite tot sistemul de educaţie

Academia Română avertizează într-un punct de vedere oficial, dedicat educaţiei online că: „generalizarea învăţământului online poate compromite întregul sistem de educaţie atât prin consecinţe directe asupra calităţii, cât şi prin cerinţele legate de asigurarea echitabilă a accesului tuturor elevilor/ profesorilor la infrastructura performantă (platforme, comunicare, tablete, calculatoare etc.), care, în acest moment este, din păcate, deficitară.”

Pentru ciclurile preşcolar şi primar (3-11 ani) şcoala online este departe de a fi o opţiune; din contră, aceasta poate avea efecte dăunătoare pentru elevi, în sensul periclitării bunei lor dezvoltări psiho-sociale şi intelectuale. Educaţia se face în interacţiune directă cu un educator, relaţia dintre elev şi învăţător/profesor fiind mai mult decât comunicare de sunete şi imagini. Învăţătorul/profesorul este model, ocrotitor, suport moral şi trebuie perceput în chip nemijlocit de elevi.

E greu de înţeles cum premierul României, Ludovic Orban, nu realizează urgenţa unor decizii clare, coerente şi a unei comunicări din timp, astfel încât atât conducerile şcolilor, profesorii cât şi părinţii ori copiii, să ştie ce urmează să se întâmple şi să facă pregătirile necesare.

Iată, ce fac alte guverne :

> Olanda a redus numărul de elevi din clase, dar nu s-a impus distanţarea fizică între elevii mai mici de 12 ani.

> În Finlanda nu a fost permisă întâlnirea cu elevii din alte clase, elevii care s-au întors la şcoală au stat numai în clasa lor.

> Marea Britanie a anunţat la începutul lunii iulie că şcolile vor fi deschise integral din septembrie. Ministerul Educaţiei din Marea Britanie recomandă ca elevii de vârste mici să stea în aceeaşi clasă, iar elevii mai mari să păstreze distanţa unii faţă de alţii. Clasele vor fi igienizate periodic, iar elevii se vor spăla des pe mâini cu apă şi săpun.

> Franţa a anunţat din 15 iulie că şcolile vor avea flexibilitate în a-şi stabili orarul şi modul în care organizează cursurile în funcţie de clădirile pe care le deţin, astfel încât să respecte regulile sanitare.

> Italia plănuieşte ca din septembrie să micşoreze numărul de copii dintr-o clasă. Ministrul Educaţiei a solicitat şcolilor să ţină cursuri şi sâmbăta. Şcoala online ar fi o opţiune doar pentru elevii de liceu.

> În Belgia, elevii vor veni toţi la şcoală, iar în condiţiile înrăutăţirii situaţiei epidemiologice elevii de la şcoala secundară vor veni 4 zile pe săptămână la şcoală. Miercurea va fi ziua de rezolvare a temelor.

 Nu cred că există cineva care m-ar putea acuza de rea voinţă, dar în calitatea mea de cadru didactic angrenat activ în procesul de învăţământ de peste 36 de ani, sunt îngrijorat de ceea ce va urma.

Învăţământul exclusiv online nu e o soluţie educativă

Afirm cu toată responsabilitatea, că învăţământul exclusiv online nu este o soluţie educativă, este doar o alternativă de moment care va aduce prejudicii grave viitorului acestei ţări.

Ca membru al Comisiei de Învăţământ din Senatul României, invit conducerea MEN, la un dialog real între membrii comisiilor de învăţământ din cele două camere ale Parlamentului, conducerea MEN, asociaţiile de părinţi, societatea civilă, pentru a căuta şi găsi soluţii optime de desfăşurare a cursurilor în condiţii de păstrare a sănătăţii participanţilor (copii, personal didactic şi personal auxiliar).

Refuzul sau amânarea unui dialog constructiv va conduce la un dezastru educaţional.

Fac această afirmaţie, în condiţiile în care urmează perioada când se definitivează efectivele claselor, încadrarea şcolilor cu personal didactic, încadrarea la clase, spaţii de învăţământ, schemele orare, programe de pregătire pentru viitoarele examene naţionale, activitatea de performanţă etc. Întreb: cum vor fi realizate toate aceste lucruri dacă MEN tace inteligent?

 Senator,

VIRGINEL IORDACHE

Print Friendly, PDF & Email

Comentariul dvs.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Crainou.ro nu este responsabil juridic pentru continutul textelor postate cu titlul de comentariu. Responsabilitatea pentru continutul comentariilor revine, in exclusivitate, autorilor. Comentariile nesemnate (sau neinsotite de o adresa de e-mail valida!), comentariile injurioase, calomnioase, ilegale (antisemite, xenofobe, rasiste etc.) sau fara legatura cu subiectul nu vor fi publicate!

Sumarul ediţiei: